Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kursrrelser blir grna irrationella i en hrt manipulerad aktie. Nr ett fretag gr framt s aggressivt med innovationer som orsakar total disruption p flera omrden s blir det en vldigt attraktiv investering. Men d det ocks r en aktie som r populr bland privata investerare s krvs det mycket FUD och manipulation fr att skrmma ut folk ur sina positioner, drav den stora volatiliteten i $TSLA. Nr de stora valarna tagit plats s kommer tongngarna att frndras, och nyttiga idioter som frstrker upp all FUD och nothingburgers kommer lugna ner sig eller tminstone ignoreras d siffrorna talar sitt tydliga sprk.

Och priset fr 2022s strsta foliehatt gr till

Skulle ju kunna vara s att anledningen till att tesla har sjukt f institutionella investerare samtidigt som de har en kult med 10tals miljoner retailgare beror p ngot annat n manipulation och r den direkta motsatsen till vad du sger.

Och ja, siffrorna talar sitt tydliga sprk och vrdet p $TSLA kommer konvergerar mot sitt riktiga vrde. Samtidigt borde de kunna komma en ganska rejl studs. Inget bolag gr ner s mycket utan rejla studsar
Citera
2022-11-24, 13:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Och priset fr 2022s strsta foliehatt gr till

Skulle ju kunna vara s att anledningen till att tesla har sjukt f institutionella investerare samtidigt som de har en kult med 10tals miljoner retailgare beror p ngot annat n manipulation och r den direkta motsatsen till vad du sger.

Och ja, siffrorna talar sitt tydliga sprk och vrdet p $TSLA kommer konvergerar mot sitt riktiga vrde. Samtidigt borde de kunna komma en ganska rejl studs. Inget bolag gr ner s mycket utan rejla studsar

Ah, jag minns nr jag var helt omedveten om hur vrlden fungerade, det var tider det. Jag var varken arg eller bitter, och skte inte upp saker som jag inte tror p fr att spy mina korkade sikter p. Jag fokuserade alltid p saker jag tyckte verkade bra. Ibland hade jag fel, ibland hade jag rtt, och lrde mig alltid ngot. Framfr allt lrde jag mig att man lyckas bttre i livet med ett positivt mindset. Snt som att omges av mnniskor som gillar en, och inte behva leva i ofrivillig celibat. Det gr en rikare helt enkelt. Bde i plnboken och i livet.
Citera
2022-11-24, 14:57
Medlem
gladihattens avatar
Tesla FSD beta kan nu laddas ner till samtliga som kpt paketet i USA, oavsett safety score: https://twitter.com/elonmusk/status/1595682322707267584

Oerhrt stort, srskilt innan thanksgiving & julhelgerna d mnga slktingar och bekanta fr se tekniken med egna gon. Ocks oerhrt sknt d vi kan slippa allt bjrntjat om vaporware.
Citera
2022-11-24, 15:08
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tesla FSD beta kan nu laddas ner till samtliga som kpt paketet i USA, oavsett safety score: https://twitter.com/elonmusk/status/1595682322707267584

Oerhrt stort, srskilt innan thanksgiving & julhelgerna d mnga slktingar och bekanta fr se tekniken med egna gon. Ocks oerhrt sknt d vi kan slippa allt bjrntjat om vaporware.

Sjuka mngder data som de kommer f in. Det mesta behvs inte d FSD redan behrskar de vanligaste situationerna, lskigt likt hur en rutinerad mnniska kr. Men nu kan FSD trnas med en stor mngd data frn ovanligare situationer. FSD r i stort sett lst, det skall bara lra sig det som inte frekommer lika ofta. Dagen kommer snabbare n vad folk tror d FSD kr s bra s att det bara blir vrt att nmna nr en intervention sker. Och det bsta av allt, absolut $0 av teknikens vrde r inrknat i dagens aktiekurs.
Citera
2022-11-24, 16:37
Medlem
Citat:

De r p riktigt ett skolboksexempel p vaporware?

"Att kpa ngot annat n en tesla r som att kpa hst och vagn", "vrdet p en tesla kommer vara ver 200 tusen dollar", "med din sjlvkrande tesla kommer du kunna tjna 30 000 dollar om ret nr den kr runt som robotaxi".

Allt detta skulle ske innan r 2020. Nu slpps ett level 2 system folk har betalat 12k dollar fr och det r inte vaporware :lmao:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaporware
Senast redigerad av job230ge 2022-11-24 kl. 16:41.
Citera
2022-11-24, 17:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
De r p riktigt ett skolboksexempel p vaporware?

"Att kpa ngot annat n en tesla r som att kpa hst och vagn", "vrdet p en tesla kommer vara ver 200 tusen dollar", "med din sjlvkrande tesla kommer du kunna tjna 30 000 dollar om ret nr den kr runt som robotaxi".

Allt detta skulle ske innan r 2020. Nu slpps ett level 2 system folk har betalat 12k dollar fr och det r inte vaporware :lmao:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaporware

Visa mig grna ett annat "level 2" system som funkar i stadstrafik mer n att bara hlla avstndet till bilen framfr.

Ngot som dremot definitivt r vaporware i 98% av fallen r alla dessa bilar som slnger p en LIDAR som dyrt tillval med lften om att det kommer bli sjlvkrande i framtiden utan att man har ngon som helst plan fr hur det ska ske. Polestar/Volvo t.ex.
Citera
2022-11-24, 17:15
Medlem
Citat:
Visa mig grna ett annat "level 2" system som funkar i stadstrafik mer n att bara hlla avstndet till bilen framfr.

Ngot som dremot definitivt r vaporware i 98% av fallen r alla dessa bilar som slnger p en LIDAR som dyrt tillval med lften om att det kommer bli sjlvkrande i framtiden utan att man har ngon som helst plan fr hur det ska ske. Polestar/Volvo t.ex.

vet du ens vad vaporware betyder eller gillar du coola engelska ord bara? (Jag gjorde jobbet GANSKA enkelt t dig genom att lnka definitionen, men ni verkar inte vilja ta 45 sekunder av era liv fr att lsa p om ngot ngonsin)

systemets kapabilitet har ingenting med "vaporware" att gra, det som r relevant r vad tillverkaren har sagt att systemet ska gra. Men om du har ngot exempel p ngon tillverkare som slt ett dyrt system de sagt ska kra helt autonomt och tjna hundratusentals kronor om ret t garen kan du dela med dig? Keyword hr r SLT dvs faktiskt tagit betalt fr en funktion man lovat ska komma r X fr att sedan aldrig leverera det.
Senast redigerad av job230ge 2022-11-24 kl. 17:18.
Citera
2022-11-24, 17:25
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
vet du ens vad vaporware betyder eller gillar du coola engelska ord bara? (Jag gjorde jobbet GANSKA enkelt t dig genom att lnka definitionen, men ni verkar inte vilja ta 45 sekunder av era liv fr att lsa p om ngot ngonsin)

systemets kapabilitet har ingenting med "vaporware" att gra, det som r relevant r vad tillverkaren har sagt att systemet ska gra. Men om du har ngot exempel p ngon tillverkare som slt ett dyrt system de sagt ska kra helt autonomt och tjna hundratusentals kronor om ret t garen kan du dela med dig? Keyword hr r SLT dvs faktiskt tagit betalt fr en funktion man lovat ska komma r X fr att sedan aldrig leverera det.

Sluta larva dig. Det blir svrt att diskutera med en person som gng efter gng tolkar diverse gissningar om tidslinjer frn en VD (som alla vet r verdrivet optimistisk) med hrda lften frn fretaget till dig som kund. Str det i informationstexten nr du bestller FSD till din Tesla att du inom X antal r kommer tjna 30k i mnaden p robotaxi? Inte? Men du har ju blivit looovad det?

Det r som om jag gr och kper ett nytt NVIDIA kort d ngon p NVIDIA sa att det hade bra hashrate, och sen stmmer NVIDIA tv r senare d hashraten sjunkit och jag inte tjnar pengar p det lngre. De har inte lovat att kortet ska ge mig pengar i form av mining, precis som Tesla inte lovat ngon att bilen kommer vara L5 robotaxi inom ngon tidsram verhuvudtaget.
Citera
2022-11-24, 17:47
Medlem
Citat:
Sluta larva dig. Det blir svrt att diskutera med en person som gng efter gng tolkar diverse gissningar om tidslinjer frn en VD (som alla vet r verdrivet optimistisk) med hrda lften frn fretaget till dig som kund. Str det i informationstexten nr du bestller FSD till din Tesla att du inom X antal r kommer tjna 30k i mnaden p robotaxi? Inte? Men du har ju blivit looovad det?

Det r som om jag gr och kper ett nytt NVIDIA kort d ngon p NVIDIA sa att det hade bra hashrate, och sen stmmer NVIDIA tv r senare d hashraten sjunkit och jag inte tjnar pengar p det lngre. De har inte lovat att kortet ska ge mig pengar i form av mining, precis som Tesla inte lovat ngon att bilen kommer vara L5 robotaxi inom ngon tidsram verhuvudtaget.

i srklass smsta jmfrelsen jag ngonsin hrt. Inte relevant p ngot stt. Om personen p NDIVIA sa att "om du kper ett annat grafikkort n vrat r som att kpa hst och vagn" och "ditt grafikkort kommer tjna 0.8x inkpspriset varje r i 10 r" s skulle det vara samma. Och d hoppas jag du skulle stmma dem. vldigt oetiskt.
Citera
2022-11-24, 18:20
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
i srklass smsta jmfrelsen jag ngonsin hrt. Inte relevant p ngot stt. Om personen p NDIVIA sa att "om du kper ett annat grafikkort n vrat r som att kpa hst och vagn" och "ditt grafikkort kommer tjna 0.8x inkpspriset varje r i 10 r" s skulle det vara samma. Och d hoppas jag du skulle stmma dem. vldigt oetiskt.

Du verkar otroligt oglad ver att ngot som folk drmt om i alla tider nu snart hller p att g i uppfyllelse. r det bara surt att det r Tesla som hller p att kncka nten med L5 autonomi, nr du trott s lnge att de ligger sist?
Citera
2022-11-24, 20:22
Medlem
Det som r lite lustigt r att om du har fr ny version p betan s fr du inte tillgng till fsd...
Citat:
No vehicles on 2022.40 or newer will be able to receive the beta until V11 releases.

S r de nyare versionerna smre?
Citera
2022-11-24, 20:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Det som r lite lustigt r att om du har fr ny version p betan s fr du inte tillgng till fsd...

S r de nyare versionerna smre?

Eftersom v11 har AP och FSD ihopslaget i en och samma kod antar jag att det har med kompatibilitet att gra. Och eftersom Tesla r knda fr sin effektivitet s r vl nyare versioner utrustade med hrdvara anpassade fr nyare mjukvara.

Killgissning, men smre r det ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in