2022-11-28, 23:25
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Samma visa i Göteborg.

Ett cykelgarage som kostade 30 mille att bygga och som kostar 60 papp i månaden att drifta, gapar tomt dag ut och dag in.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...den-i-goteborg

Cykelgarage med 600 platser - och inget lås. I Gamlestan. Ja, där ställer jag gärna min cykel hördu.

Beredd att satsa en slant på att hela cykelgaraget inom ett par år kommer rivas och ersättas med med annat. Troligtvis i god tid innan västlänken är klar, så man hinner planera och bygga. Marken är extremt attraktiv, och ett garage är ungefär den sämsta användning av mark man kan tänka sig i ett område där det inte finns särskilt mycket mark till att börja med.

Malin Månssons påstående att det inte hade gått att bygga där efter Västlänken tror jag inte man behöver ge ett vitten för. Finns rätt många områden där två eller fler byggprojekt skett samtidigt. Att man skulle behöva göra det åratal i förväg är dumheter, och har nog mer att göra med att man ville godkänna och driva igenom cykelgarage-projektet innan den den politiska opinionen svängt. Men huvudsaken är att man har en förklaring som låter teknisk och bra...

Uppsala har ju lite annan geografi och trafiksituation än Göteborg, så där är ju cyklar åtminstone teoretiskt något som är värt att prioritera.
Senast redigerad av fluff995 2022-11-28 kl. 23:54.
Citera
2022-11-28, 23:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I en stad som Uppsala är det mycket vettigt att satsa på cykelparkering.

Det finns även stora cykelparkeringar utomhus vid järnvägsstationen. Dessa syns i reportaget. Där är det proppfullt med cyklar.

Måste det kosta 50 miljoner? Kan tänka mig en lösning för en miljon.
Citera
2022-11-28, 23:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Måste det kosta 50 miljoner? Kan tänka mig en lösning för en miljon.
Är ju en rätt stor byggnad väldigt centralt. Den måste ju se lite snajsig ut sånt kostar må du tro.
Citera
2022-11-28, 23:51
Medlem
Det sjuka är inte att de är tomma eller att någon fått idén.

Jag stöttar konceptet, men hur i helvete dyrt kan de lyckas göra ett cykelskjul egentligen?
Citera
2022-11-28, 23:57
Medlem
Idiotin saknar gränser likaså folket som år efter år röstar på vansinnet.
Ni får vad ni förtjänar och mot mitt samtycke är jag med och betalar via skattsedeln.
Citera
2022-11-28, 23:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är ju en rätt stor byggnad väldigt centralt. Den måste ju se lite snajsig ut sånt kostar må du tro.

Jo klart den måste ha disco lights, bögmusik och högt i tak.
Citera
2022-11-29, 00:25
Medlem
Jag har använt det under sommarhalvåret, då har man fått leta runt lite för att hitta en ledig plats. Så min bedömning är att det är relativt populärt. Dock har det varit otydlig kommunikation kring huruvida det ska avgiftsbeläggas, jag hade fått uppfattningen att det var gratis de första månaderna efter invigningen för att sedan bli någon form av prenumerationstjänst. Men det verkar aldrig ha blivit så och jag tror att många inte parkerar där i tron om att det kostat pengar.

Edit: nu är det tydligen avgift om man parkerar där längre än ett dygn.
Senast redigerad av Efterriket 2022-11-29 kl. 00:28.
Citera
2022-11-29, 05:37
Medlem
Cykelgaraget är ju samma vansinne som cykelbanan på värtavägen som kostade 58 miljoner kronor och är 1.5 km lång.

Det gick redan att cykla där.

Det är inte den naturliga vägen att cykla in till stan för de flesta eftersom det är en omväg.

Det speglar miljöpartiets tokigheter alldeles utmärkt. Samma sak med energipolitiken, det är inte hållbart.
Citera
2022-11-29, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
Jag har använt det under sommarhalvåret, då har man fått leta runt lite för att hitta en ledig plats. Så min bedömning är att det är relativt populärt. Dock har det varit otydlig kommunikation kring huruvida det ska avgiftsbeläggas, jag hade fått uppfattningen att det var gratis de första månaderna efter invigningen för att sedan bli någon form av prenumerationstjänst. Men det verkar aldrig ha blivit så och jag tror att många inte parkerar där i tron om att det kostat pengar.

Edit: nu är det tydligen avgift om man parkerar där längre än ett dygn.
Avgift för att parkera en cykel?

Det spårar bara ur mer och mer...

Skattebetalarna har ju redan betalat alltihop minst en gång.
Citera
2022-11-29, 07:08
Medlem
HejaFinlands avatar
MP är ju relativt litet, i Uppsala tror jag de åkte ur kommunen nu? Det är ju inte de som gör det utan S och M som genomför dessa galna idéer för att få stöd av MP. De stora partierna använder skattebetalarnas pengar för att få makt med hjälp av MP. Som nu i Uppsala när kommuninnevånarna får betala hittepåjobb och han Sanna (?) för att S skall få ha makten. Samma typ av muta med skattepengar men mer uppenbart när det går till en person och inte till en meningslös politisk satsning.
Citera
2022-11-29, 07:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det sjuka är inte att de är tomma eller att någon fått idén. Jag stöttar konceptet, men hur i helvete dyrt kan de lyckas göra ett cykelskjul egentligen?

De kan göra det hur dyrt som helst, för det är någon annan som betalar.
Citera
2022-11-29, 07:16
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Vem cyklar på vintern?
Uppsala är en cykelstad, ingen dålig satsning. Allt ser rätt ut på papper.

Skulle behövas ett vid Kungsträdgården också.
Jag har cyklat i Göteborg i många år och facinerats över att på vintern är det nästan bara kvinnor som cyklar. Approp¨å vem som cyklar på vintern.

Tydligen har man lärt sig av internet. Först bygger man ett hus för cyklar som används, sedan inför man en avgift (och precis som på nätet tackar de flesta för sig).

Dåren (MP) i klippet talar om "kundgruppen". "Cyklister" finns tydligen inte i ordförådet när dessa autister planerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in