2022-11-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ingen cykel får fastfrusna växlar. Det är omöjigt. Du bara hasplar ur dig nonsens.

I vad ligger det omöjliga? Ett öppen växelnav som en vanlig vajerstyrt shimano kan mycket väl frysa om det ligger lite skit och salt på vägen. Om du aldrig har blivit drabbats så cyklar du helt enkelt inte.
Citera
2022-11-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ingen cykel får fastfrusna växlar. Det är omöjigt. Du bara hasplar ur dig nonsens.
Cyklar med shimano navväxel (typ den vanligaste växeltyp du hittar i på stadsscyklar) fryser väldigt lätt då is bildas runt växelföraren på utsidan.
Detta vet jag av egen erfarenhet så dina argument är helt felaktiga, du behöver inte svara mig.

Edit: Och som andra tidigare skrivit, växelvajrar i kommbination med temperaturer runt nollan och hög luftfuktighet eller nedderbörd vid användning kombinerat med minusgrader under natten när de står still gör att vajern fryser och blir obrukbar tills den tinat upp.
Senast redigerad av dissidentx 2022-11-30 kl. 09:21.
Citera
2022-11-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Fungerar elsparkcyklarna på vintern?

Jag har aldrig provat en elsparkcykel. Men när jag tittar på dom, så tänker jag att det kan vara svårt att forcera snö och slask med sådana små hjul som elsparkcyklarna har. Hur fungerar det att hålla balansen på hala vägar med ett fordon som har så små hjul?

Finns dubbdäck för elsparkcyklarna?

Jag betraktar mig inte som hurtig. Men jag cyklar året runt.
Klart dom fungerar, elmotorer fungerar ned i rätt låga temperaturer även om batterikapaciteten i lithiumbattierna blir lidande. Däremot har de väldigt små däck, så är det inte barmark så är dom ett helvete att hålla upprätt och samtidigt föra framåt i någon användbar hastighet.
Citera
2022-11-30, 09:21
Medlem
DonaldBidens avatar
Superbra! Då vet man ju var cykeln kan stå om man råkar ha vägarna förbi Uppsala och dessutom har en cykel med sig.
Citera
2022-11-30, 09:53
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag cyklar i göteborg på vintern och jag är man. Visst är det fler kvinnor som cyklar men det är det även på sommaren. Männen som cyklar har ofta räser. Man cyklar ju ofta för att man vill spara pengar. Att då abbonnera på plats i cykelgarage känns ju då kanske segt(vet inte hur det är upplagt). Själv cyklar jag hela vägen till jobbet som är ca 1,5 mil och sparar mig ca 130kronor om dagen i kostnader jämfört med bilen.

Jag parkerar endast precis intill där jag jobbar. Hade ett cykelgarage funnits 250 meter ifrån min arbetsplats så hade jag inte använt det så länge det finns andra alternativ. Sedan är ju inte heller min cykel svindyr som en dels cyklar.
Lite av friheten med cykel är ju att jag har ingen skatt, försäkring eller p-böter (Jag har både bil och cykel). Jag skulle aldrig betala för att parkera min cykel.
Citera
2022-11-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag cyklar i göteborg på vintern och jag är man. Visst är det fler kvinnor som cyklar men det är det även på sommaren. Männen som cyklar har ofta räser. Man cyklar ju ofta för att man vill spara pengar. Att då abbonnera på plats i cykelgarage känns ju då kanske segt(vet inte hur det är upplagt). Själv cyklar jag hela vägen till jobbet som är ca 1,5 mil och sparar mig ca 130kronor om dagen i kostnader jämfört med bilen.

Jag parkerar endast precis intill där jag jobbar. Hade ett cykelgarage funnits 250 meter ifrån min arbetsplats så hade jag inte använt det så länge det finns andra alternativ. Sedan är ju inte heller min cykel svindyr som en dels cyklar.
Jag gör precis som du, cyklar från dörr till dörr året runt. Bra för miljön, hälsan och plånboken.

Men det verkar väl som att cykelförrådet i tråden ska locka folk att ta tåg och cykel då det ligger vid stationen.
Citera
2022-11-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag gör precis som du, cyklar från dörr till dörr året runt. Bra för miljön, hälsan och plånboken.

Men det verkar väl som att cykelförrådet i tråden ska locka folk att ta tåg och cykel då det ligger vid stationen.

Ja, så är det ju såklart. Det är ju en lösning för en del som pendlar längre sträckor. Det är ju fortfarande för tidigt att avgöra om det är en bra investering med dessa garage.
Citera
2022-11-30, 11:03
Medlem
CockWitchs avatar
Vi kan konstatera att precis allt miljöpartiet gör går åt helvete och är aldrig baserat på vetenskap eller fakta. Men det visste vi ju redan.
Citera
2022-11-30, 11:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
typisk kommunism att försöka tvinga på folk en viss levnadsstil. Fattar inte att vi har så jävla många kommunister, är det för att de inte kallar sig kommunister längre "miljöpartiet" "vänsterpartiet"?
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den här tråden handlar om ett cykelgarage. Anser du att cykelgaraget är ett sätt att påtvinga Uppsala-borna en livsstil?
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Ja. Det är exakt vad jag menar, det är ju uppsala-borna som tvingats betala för den.

Det var ett mycket märkligt sätt att tänka.

Jag tänker att det är tvärtom. Uppsala-borna har redan valt sin livstil. Cykelparkeringen är bara ett sätt att underlätta den livsstil som Uppsala-borna har haft sedan långt tillbaka. Att göra det svårt att parkera cykeln skulle vara att påtvinga Uppsala-borna en livsstil som dom inte själva har valt.
Citera
2022-11-30, 11:47
Medlem
PCWins avatar
Extremt dålig journalistik.
Men om man var med vid debatten då detta garage planerades så ville MP att garaget skulle vara gratis.
Därefter kom oppositionen (M) och sa att den ska drivas kommersiellt vilket betyder att man skulle betala för sig.

MP gick med på det då det, rent krasst så van M striden men förlorade kriget. Garaget byggdes men ingen använder det då M ville att man skulle betal.
Citera
2022-11-30, 12:34
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Folk på kommunen får en tanke> tar tanken vidare till entreprenören> entreprenören kommer på bästa sätt att tjäna pengar och fördyrar allting genom att överdriva konstruktionen.

Glöm inte att entreprenören alltid är släkt eller i samarbete med någon i styrelsen.

Kommunpolitiker kan vara äckligt korrupta, men eftersom det sker i den svenska traditionen nepotism bryr sig ingen.
Citera
2022-11-30, 13:23
Medlem
Är det så nyttigt för samhället att folk cyklar, egentligen?
Det är stora risker, speciellt vintertid, för skador och död.
Dåligt snöröjda cykelbanor, sitta på en vinglig cykel i närheten av mycket snabbare motortrafik, Elsparkcyklar med alldeles för små hjul.
Stor risk för skelettskador, svåra sårskador, huvudskador och död.
Förutom lidande på individnivå kostar det här stora summor av skattemedel varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in