2022-11-29, 18:30
Medlem
Verkar som att många i tråden inte har varit i Uppsala och hur många som cyklar där. Hur man lyckats spendera 47 miljoner på ett cykelgarage är däremot märkligt. Låter som att någon gjort en kanonaffär och inte var det kommunen.
Citera
2022-11-29, 18:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Cykelgarage i sig är väl ingen dålig ide, men de behöver ju inte ta i så fasligt.
Det räcker väl med ställ som bygger på höjden eller där du ställer cykeln upp för att minska ytan per cykel, med ett tak över. Måste ju inte vara ett skrytbygge med limträbalkar och värme kanske.

För cyklar tar ju en del plats när de står i vanliga ställ och det ser ganska tråkigt ut.

Frågan är också, som någon skrev tidigare i tråden, om inte elsparkcyklar kommer ta över mer och mer.

Fungerar elsparkcyklarna på vintern?

Jag har aldrig provat en elsparkcykel. Men när jag tittar på dom, så tänker jag att det kan vara svårt att forcera snö och slask med sådana små hjul som elsparkcyklarna har. Hur fungerar det att hålla balansen på hala vägar med ett fordon som har så små hjul?

Finns dubbdäck för elsparkcyklarna?

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Också lite barnsligt att göra det här reportaget mitt i vintern. Man får fan vara bra jävla hurtig om man kastar sig upp i sadeln i 10 minus, snö och blankis.

Jag betraktar mig inte som hurtig. Men jag cyklar året runt.
Citera
2022-11-29, 19:06
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Från SVT länken i TS:

Citat:
Men flera som SVT pratar med gillar parkeringshuset.

– Jag parkerar här för att ha en torr sadel när jag kommer hem, säger en cyklist och skyndar vidare mot tåget.
Härligt att du får åka hem på torr sadel.
De 10 ml vatten som samlas på en sadel och som sugs upp av brallorna är självklart värt 50 millar.

Men om man bryr sig om torr sadel: vad sägs om en trasa? På åttiotalet var det vanligt med en inpulad tygbit under sadeln som min mamma hade för att just svepa sadeln torr.

50 millar för torra sadlar och cyklar är helt sjukt mycket helt förslösade pengar.

Dessa 50 millar kunde ha lagts på precis hur mycket som helst för cyklister som vore nyttigare.

Men politiker vill väl kunna stoltsera vid något stort och dyrt. Istället för att göra nytta lite överallt för dom pengarna. Men då får man inte pampa och ståta på samna sätt.

Politiker, vilket avskrap de är. Det är bara halvautistiska och/eller halvgalningar som lockas till partier numera. Och därför hamnar de i beslutandeposition eftersom vettiga människor skyr politiken.
Citera
2022-11-29, 19:10
Medlem
otellos avatar
Varför var garaget så dyrt?
Citera
2022-11-29, 19:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Hahahha exakt så jävla sjukt det är troligtvis miljömupparna som håller på!

https://youtu.be/vdi-Lg9pwkY
”Någon annan betalar” dokumentär film om slöseriet. Finns nödvändig slöseri och onödig slöseri.

47 miljoner räcker knappt till en ambulans med personal i ett år..

Nya karolinska skulle kosta 14 miljarder att bygga. Gick över budget med 47(!) miljarder. Totalnota 60 miljarder.

Är inte ekonomin kring det offentliga handlingar? Det borde fläshforum lyckas skrapa fram eller?
Faktiskt intressant vad som kostar 47 miljoner.. ska vi räkna med minst 20 miljoner i svinn?

En helt ny ambulans verkar kosta ca 2,1 miljoner. Skulle driften kosta 45 miljoner. Måste vara rejäla lönekostnader…
Citera
2022-11-29, 20:04
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
En helt ny ambulans verkar kosta ca 2,1 miljoner. Skulle driften kosta 45 miljoner. Måste vara rejäla lönekostnader…

Tur att vi är goda för tusentals miljarder.
Vi kan köpa 500.000 ambulanser!
En ambulans per 20 invånare. Blir du nöjd då?
Citera
2022-11-29, 20:11
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Tur att vi är goda för tusentals miljarder.
Vi kan köpa 500.000 ambulanser!
En ambulans per 20 invånare. Blir du nöjd då?

Jag utgår från att du inte hade nått mer då?
Citera
2022-11-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Varför var garaget så dyrt?
Rimlig fråga. Jag har aldrig funderat så mycket över hur det är byggt. Stomme av stålbalkar ovh limträ tror jag, glasade väggar och betong i golven. Sen cykelställ så klart. Jag har så klart ingen koll på vad det kostar att uppföra byggnader men 47 miljoner är kanske i dyraste laget.
Citera
2022-11-29, 20:24
Medlem
belfs avatar
Kostnadem låter helt orimlig. Man bygger ju en skola för 47 miljoner.
Citera
2022-11-29, 20:33
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag utgår från att du inte hade nått mer då?

Pratar du med dig själv?
Citera
2022-11-29, 20:43
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Fungerar elsparkcyklarna på vintern?

Jag har aldrig provat en elsparkcykel. Men när jag tittar på dom, så tänker jag att det kan vara svårt att forcera snö och slask med sådana små hjul som elsparkcyklarna har. Hur fungerar det att hålla balansen på hala vägar med ett fordon som har så små hjul?

Finns dubbdäck för elsparkcyklarna?

Jag betraktar mig inte som hurtig. Men jag cyklar året runt.
Nej de funkar inte på vintern, men å andra sidan konkurrerar de i högre utsträckning ut de traditionella cyklarna. Jag spår att 2023 kommer det eskalera ännu mer. Bli inte förvånad om det är 60 % cyklar och 40 % elsparkcyklar. Därför är ett cykelgarage ett helt meningslöst påfund i det moderna tidevarvet. Folk cyklar också mindre på vintern och går/tar kollektivtrafik till station.
Citera
2022-11-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag cyklar på vintern, men du har rätt i att det är många som inte gör det. Kan nästan tycka att det är lite halvtaskig journalistik att peka på ett tomt cykelgarage mitt i vintern.

Det är som när Jan Jörnmark ställer sig på Heden, Avenyn eller Frihamnen en tisdag förmiddag i december, tar en bild och söker att platsen är helt öde. Jag gillar inte direkt Avenyn eller Heden, men tycker att det är en oärlig argumentation. Ta den bilden en lördag eftermiddag i augusti och det myllrar av liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in