Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-04, 14:39
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
OK men de sakerna sköts väl per automatik, de jag tänker mer på är att man manuellt kan köra på de man känner för ?

Hur menar du? Bränslecellen producerar el i jämn takt men bilen förbrukar ojämnt så därför har man ett batteri mellan brändlecellen och motorn. Vad är det du vill välja?
Citera
2022-12-04, 14:52
  #74
Medlem
Nilsbofinks avatar
Bra, betydligt bättre alternativ än elbilarna så kan hoppas att det vänder nu.
Citera
2022-12-04, 20:26
  #75
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du? Bränslecellen producerar el i jämn takt men bilen förbrukar ojämnt så därför har man ett batteri mellan brändlecellen och motorn. Vad är det du vill välja?

brianmolko antog antagligen att man använder vätgasen som biogas d.v.s. förbränner den i en vanlig avgasmotor.
Citera
2022-12-04, 22:17
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du? Bränslecellen producerar el i jämn takt men bilen förbrukar ojämnt så därför har man ett batteri mellan brändlecellen och motorn. Vad är det du vill välja?

Normalt sett så fungerar en bränslecell så att den hela tiden producerar den mängd el som elmotorn behöver för att driva bilen, med enbart mindre stöttning från batteriet genom regenerativ inbromsning.
Citera
2022-12-04, 22:58
  #77
Medlem
Honda har ju haft vätgas länge och de rullar även i verkligheten.

https://teknikensvarld.expressen.se/...bilen-clarity/

Första bilen.
https://teknikensvarld.expressen.se/...gasbil-129933/
__________________
Senast redigerad av KamratBlue 2022-12-04 kl. 23:04.
Citera
2022-12-04, 23:22
  #78
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Utbyggnaden av vätgasmackar måste ju ske, innan man säljer sådana bilar. Så det är djärvt att börja tillverka vätgasbilar nu. Eftersom det går fort att tanka - så behövs inte så många tankställen.
Vem är det som betalar de svenska tankställena? 50 mackar - det är ju rätt många ändå. Ett par i vardera större stad, och sedan en i varje mindre.
Förresten trodde jag att vanliga mackar skulle inrätta eltankställen/laddstationer. Men det blev inte så, Vet nån varför? Är det brandfaran?

Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Hur många mil är du beredd att åka för att tanka vätgasen?

Mackar bygger laddare för fullt, men dom har ju liksom sålt andra bränslen och kanske inte varit jättemotiverade att gå i bräschen för omställningen.

Jag som de flesta bilar rör mig mest lokalt. Om det finns ett tankställe där jag normalt rör mig är det ok göra en liten extra svängom för att tanka.
Sedan när jag gör en längre sträcka kommer finns det antagligen flera tankställen.

Vätgas tankar ju nästan lika fort som bensin. Och räckvidden är också densamma. Skillnaden är att man ännu inte kan ha med en reservtank? I vart fall kan man inte få några liter vätgas från någon dunk som någon har ståendes i garaget. Alltså samma problem som med el, fast el är ändå kinkigare med längre laddtid och kortare körsträcka.
Måste säga att det ändå är föredömligt att vi redan nu bygger vätgastankställen. Bra framförhållning. Och bra att man gör[ något istället för bara tjafsar.
Citera
2022-12-04, 23:45
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Ett stort problem med vätgas är att om man ska framställa det med el så blir det en hel del förluster. Sedan ska det transporteras och varje gång det byter kärl måste det komprimeras igen vilket också tar energi.


Vätgas skulle kunna vara mycket bra eftersom man kan lagra mycket energi i låg vikt. Men man måste ta fram ett mer energieffektivt/miljövänligt sätt att framställa och hantera vätgas. Innan det är på plats blir det väl mest en PR grej som i slutändan förstör jorden ännu mer. Men det är inget som vanligt folk bryr sig om.

En av vår tids största "miljökämpar", Bill Gates, har blivit vald till jordens mest beundrade person. Men i själva verket orsakar han mer miljöförstöring än 99.99% av vad folk i allmänhet gör, skulle jag tro. Sportbilar, privatjet, stora hus... Folk bryr sig inte så mycket om verkligheten så länge media säger att det är bra. Så kanske kan det bli en hit!



Vätgas Kan produceres direkte i havvindmøller i 2026

https://ing.dk/artikel/tysk-havvindm...-stedet-242696


Vätgas gør os uafhængige af Putin og de muslimske lande.

Vätgas Kan stadigt produceres når alle gas og oliereserver i verden er opbrugte.
Citera
2022-12-05, 00:00
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Utbyggnaden av vätgasmackar måste ju ske, innan man säljer sådana bilar. Så det är djärvt att börja tillverka vätgasbilar nu. Eftersom det går fort att tanka - så behövs inte så många tankställen.
Vem är det som betalar de svenska tankställena? 50 mackar - det är ju rätt många ändå. Ett par i vardera större stad, och sedan en i varje mindre.
Förresten trodde jag att vanliga mackar skulle inrätta eltankställen/laddstationer. Men det blev inte så, Vet nån varför? Är det brandfaran?



Jag som de flesta bilar rör mig mest lokalt. Om det finns ett tankställe där jag normalt rör mig är det ok göra en liten extra svängom för att tanka.
Sedan när jag gör en längre sträcka kommer finns det antagligen flera tankställen.

Vätgas tankar ju nästan lika fort som bensin. Och räckvidden är också densamma. Skillnaden är att man ännu inte kan ha med en reservtank? I vart fall kan man inte få några liter vätgas från någon dunk som någon har ståendes i garaget. Alltså samma problem som med el, fast el är ändå kinkigare med längre laddtid och kortare körsträcka.
Måste säga att det ändå är föredömligt att vi redan nu bygger vätgastankställen. Bra framförhållning. Och bra att man gör[ något istället för bara tjafsar.

Du kör mest lokalt, men väljer ändå att tro på ett bränsle som blir dyrare än en elbil?

Bränsleceller kan möjligtvis ha ett existensberättingande på personbilssidan bland bilar som kör extremt långt per dygn med ett oförutsett körmöster.
Citera
2022-12-05, 00:24
  #81
Medlem
Vätgas er sikkert:


https://m.youtube.com/watch?v=GpRyn5-ZbPU


Vätgas Biler til salg:


https://www.glpautogas.info/da/brint-biler.html


https://www.detdigitalebilhus.dk/nye...SAAEgK58_D_BwE
Citera
2022-12-05, 00:38
  #82
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Utbyggnaden av vätgasmackar måste ju ske, innan man säljer sådana bilar. Så det är djärvt att börja tillverka vätgasbilar nu. Eftersom det går fort att tanka - så behövs inte så många tankställen.
Vem är det som betalar de svenska tankställena? 50 mackar - det är ju rätt många ändå. Ett par i vardera större stad, och sedan en i varje mindre.
Förresten trodde jag att vanliga mackar skulle inrätta eltankställen/laddstationer. Men det blev inte så, Vet nån varför? Är det brandfaran?

Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Du kör mest lokalt, men väljer ändå att tro på ett bränsle som blir dyrare än en elbil?

Bränsleceller kan möjligtvis ha ett existensberättingande på personbilssidan bland bilar som kör extremt långt per dygn med ett oförutsett körmöster.
Nu handlar ju inte denna tråden om mig, eller vad jag kommer välja för bil i framtiden.
Alla bilar kör lokalt. Undantagsvis kör bilar utanför den lokala zonen. Det ser man väldigt tydligt när man är ute och kör i andra länder. Nummerskyltarna är lokala. Så det är inte fråga om det.
Elen räcker inte till alla som kör. Och inte elnätet heller.
Toyota har annonserat att Japan ska ställa om till vätgas av den anledningen. Och nu börjar de samarbeta med BMW.
Och vätgasen har tidigare inte varit aktuell på grund av för tunga gastankar. Men nu finns det lättare.
Vet inte hur tung en vätgasbil kommer bli men elbilarnas batterier är ju otroligt tunga.
Citera
2022-12-05, 01:13
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Utbyggnaden av vätgasmackar måste ju ske, innan man säljer sådana bilar. Så det är djärvt att börja tillverka vätgasbilar nu. Eftersom det går fort att tanka - så behövs inte så många tankställen.
Vem är det som betalar de svenska tankställena? 50 mackar - det är ju rätt många ändå. Ett par i vardera större stad, och sedan en i varje mindre.
Förresten trodde jag att vanliga mackar skulle inrätta eltankställen/laddstationer. Men det blev inte så, Vet nån varför? Är det brandfaran?


Nu handlar ju inte denna tråden om mig, eller vad jag kommer välja för bil i framtiden.
Alla bilar kör lokalt. Undantagsvis kör bilar utanför den lokala zonen. Det ser man väldigt tydligt när man är ute och kör i andra länder. Nummerskyltarna är lokala. Så det är inte fråga om det.
Elen räcker inte till alla som kör. Och inte elnätet heller.
Toyota har annonserat att Japan ska ställa om till vätgas av den anledningen. Och nu börjar de samarbeta med BMW.
Och vätgasen har tidigare inte varit aktuell på grund av för tunga gastankar. Men nu finns det lättare.
Vet inte hur tung en vätgasbil kommer bli men elbilarnas batterier är ju otroligt tunga.

Men du är med på att klimatmässigt vettig vätgas kräver mycket mer el än om man kör bilarna på el direkt?

Vätgas i sig för att ta hand om överproduktion av tex sol- och vindkraft är vettigt, men den måste ju inte gå till just bilar.
Citera
2022-12-05, 01:27
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Men du är med på att klimatmässigt vettig vätgas kräver mycket mer el än om man kör bilarna på el direkt?

Vätgas i sig för att ta hand om överproduktion av tex sol- och vindkraft är vettigt, men den måste ju inte gå till just bilar.

Alltså jag är ingen klimatysteriker. Det där med klimatet tar jag med en stor nypa salt. Och det finns många sätt att framställa vätgas. Vi har ju till ex perioder av elöverskott, som kunde utnyttjas - som du är inne på - och då framställa vätgas. Vad den sedan används till spelar väl ingen roll.
Vill du se ett häftigt solcells-projekt, kan du söka på Singapore - Australien - elkabeln! Över 400 mil.
Det är längre än vad vi har till Sahara.. Visserligen kan man bara alstra stora mängder ström på dagen - men det är väl då man har fabriker igång, så det kunde väl matcha rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in