2022-12-17, 04:59
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Det är klart, hade TS varit lite klyftigare så hade han försökt anmäla det snarast till polisen då chansen att få tillbaka sina saker ökar exponentiellt.

Då skall man ringa 112, då risk finns att detta inte är första brottet som begåtts av samma gärningsman och således får det en högre prioritet.

Man ringer 112 när man skall meddela att brott har begåtts, vill du veta när du skall få ditt pass så ringer du 114 14.
Är risken eller sannolikheten för att GM är förstagångsförbrytare också närvarande i en situation som i TS fall eller finns det någonting som väger tyngre för det ena än det andra?
Senast redigerad av JaredLeto 2022-12-17 kl. 05:04.
Citera
2022-12-17, 05:00
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Bra, då är vi ju överens till slut.
Fint broder! Tror det råder stor osäkerhet i denna fråga tydligen och det är bra att begreppen någorlunda reds ut.
Citera
2022-12-17, 05:01
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Gäller ju samma sak, blev man nyligen rånad så ringer man 112.
Och det är där vi inte riktigt är överens. Har du blivit rånad så tar du dig förmodligen hem, chockad, och ringer polisen när du har lugnat ner dig.

Blir du våldtagen så är det ju mer av en nödsituation än vid ett personrån. Vid våldtäkt är det ju viktigt att polisen kan säkra viktiga spår efter en gärningsman. Men i TS fall har ju någon i förbifarten tagit hans mobil ur handen.
Citera
2022-12-17, 05:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Och det är där vi inte riktigt är överens. Har du blivit rånad så tar du dig förmodligen hem, chockad, och ringer polisen när du har lugnat ner dig.

Blir du våldtagen så är det ju mer av en nödsituation än vid ett personrån. Vid våldtäkt är det ju viktigt att polisen kan säkra viktiga spår efter en gärningsman. Men i TS fall har ju någon i förbifarten tagit hans mobil ur handen.

Man behöver inte bli våldtagen bara för att någon överföll en, man ringer 112 oavsett överfall eller rån om det skedde i närtid. Nu behöver vi inte diskutera det mer.
Citera
2022-12-17, 05:07
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Man behöver inte bli våldtagen bara för att någon överföll en, man ringer 112 oavsett överfall eller rån om det skedde i närtid. Nu behöver vi inte diskutera det mer.
Det var ju du som tog upp det som ett exempel.

Har du blivit våldtagen så kan det ju även vara så att du är i behov av en ambulans och då är det ju bra om du ringer SOS och ber om att en sådan kommer till platsen du befinner dig på. Polis kopplas in automatisk vid en sådan situation.

Men i TS fall så finns det inga tydliga skäl till att se det som hänt honom som någon slags nödsituation. Någon har tagit hans telefon och sprungit iväg. TS får säkert en ny telefon på någon slags försäkring. Övrig information och anmälan om brott kan han ta med polisen.
Citera
2022-12-17, 05:09
Medlem
Citat:
Är risken eller sannolikheten för att GM är förstagångsförbrytare också närvarande i en situation som i TS fall eller finns det någonting som väger tyngre för det ena än det andra?

Det är ju irrelevant till situationen.

Efter brott har begåtts så rings 112 för att anmäla detta. Är det pågående brott ringer man 112.
Behöver man ambulans så ringer man 112.
Behöver man brandkår så ringer man 112.
Har båten din kapsejsat så ringer man 112.
Sitter du fast i fjällen så ringer du 112.
Citera
2022-12-17, 05:10
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Det är ju irrelevant till situationen.

Efter brott har begåtts så rings 112 för att anmäla detta. Är det pågående brott ringer man 112.
Behöver man ambulans så ringer man 112.
Behöver man brandkår så ringer man 112.
Har båten din kapsejsat så ringer man 112.
Sitter du fast i fjällen så ringer du 112.
I TS fall också?
Citera
2022-12-17, 05:16
Medlem
Citat:
I TS fall också?
Nej jag vill bara sätta dit snubben som tog min mobil kan jag låsa mobilen på något sätt så den ej går att använda?
Citera
2022-12-17, 05:17
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Nej jag vill bara sätta dit snubben som tog min mobil kan jag låsa mobilen på något sätt så den ej går att använda?
Vore ju bra om du talade om vad det är för telefon det rör sig om? Det är väl olika beroende på om det är android eller iOS?
Citera
2022-12-17, 05:17
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Det var ju du som tog upp det som ett exempel.

Har du blivit våldtagen så kan det ju även vara så att du är i behov av en ambulans och då är det ju bra om du ringer SOS och ber om att en sådan kommer till platsen du befinner dig på. Polis kopplas in automatisk vid en sådan situation.

Men i TS fall så finns det inga tydliga skäl till att se det som hänt honom som någon slags nödsituation. Någon har tagit hans telefon och sprungit iväg. TS får säkert en ny telefon på någon slags försäkring. Övrig information och anmälan om brott kan han ta med polisen.

Jag skrev överfall, inte våldtäkt.
Citera
2022-12-17, 05:18
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Jag skrev överfall, inte våldtäkt.
En våldtäkt är alltså inte ett överfall?
Citera
2022-12-17, 05:18
Medlem
Citat:
Vore ju bra om du talade om vad det är för telefon det rör sig om? Det är väl olika beroende på om det är android eller iOS?

Android kostade några tusenlappar i butik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in