Citat:
Ursprungligen postat av
CptHastings
Sprsml: Har noen i Hagen-familien kommentert boken, eller innholdet i den? Oppfattes den som pro- eller anti-Hagen, eller mer som en objektiv oppramsing av fakta?
De har iflge bokens forfattere ikke nsket medvirke. De har ftt den til gjennomlesning
og fikk fjernet deler av innholdet, men svidt jeg vet fikk de ikke fjernet alt de nsket ta vekk.
Forfatterne skriver innledningsvis at de hadde som ml lage en objektiv fremstilling av saken.
Det er ikke snakk om direkte oppramsing av fakta. Hendelsesforlpet er til dels skrevet med
en dramatiserende vinkling, sannsynligvis for gjre boka mer lesverdig og lettere forst for
folk som ikke har gravd seg dypt ned i materien eller lest alt som er skrevet i media.
Fra mitt ststed, som "nerd" i den forbindelse, synes jeg de lykkes bare snn delvis.
Det burde vrt mer systematisk gjennomgang av fakta, og sammenstilling av de ulike
narrativene som eventuelt kan leses ut fra det politiet har etterforsket. Men det er langt
fra sikkert at det ville blitt en bedre bok av den grunn, siden forfatterne p ingen mte
har fullt innblikk i politietterforskningen. Det kunne fort blitt en spekulativ bok som kanskje
ikke hadde blitt godkjent for utgivelse overhodet.
Men alt i alt mener jeg TH blir behandlet noks "pent" i boka. Det blir liksom opp til leseren
tolke innholdet, litt p samme mte som med NRK-intervjuet.