2022-12-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg s det. Humrer. Jeg tror det kan vre en stor mulighet for at det finnes en slik inne i bildet her.
Fint se at du humrer
Hvis TH er skyldig, har han kanskje brukt kun bekjent(e) til fysiske oppgaver i Sv4 og bortfrakting av AE m.m. i forbindelse med forbrytelsen, og kryptomedhjelpere har kanskje kun tatt seg av noe av det som har med krypto gjre?
Citera
2022-12-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, iflge boka hadde HHB1 reservert Londontur bare fire dager etter forsvinningen.
Iflge TH skulle de p langhelg p Kvitfjell. Hektisk reiseaktivitet alts. Ikke mye tid
til pakke om.

Tenker det er en viss sjanse for at denne "overraskelsen" kom p natta, jeg.

Noen som vet hvilken militrleir HHB1 jobber i?

Ser ikke helt bort fra natta, men har vanskelig for helt slippe hettemannen og dennes eventuelle rolle i dette p tross av politets opplysninger om at vedkommende meldte seg og var en annen. Ingen flyr rundt med caps, maske og godt tildekket rundt i dette omrdet p tiden vedkommende gjorde det uten at den mulig er involvert i noe i denne saken. Jeg kjper det bare ikke.

I tillegg er det registrert aktivitet p hennes Pad. Telefonaktivitet i form av anrop, sms sendt og flere har snakket med henne den morgen. Noe tyder p at hun kan ha vrt pkledd og tvunget til kle av seg. Helseappen vitner om at noen kan ha vrt i boligen fra 09.30 til 10.07. Hvis dette skjedde p natten hvorfor skulle noen ta sjansen p oppske denne boligen eventuelt enda en gang, kaste mobilen rundt omkring og tilbringe s mye tid i boligen?
Citera
2022-12-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Ja, det er vanlig at 911 anrop analyseres i USA. Noen jeg har hrt om er 911 fra ektemannen til Sherri Papini som ikke ble funnet mistenkelig, samt 911 fra Michael Peterson i the Staircase. Sistnevnte 911 samtale varte ca 38 sekunder og MP virket svrt opprrt, s opprrt at han ikke gav utfyllende informasjon. Han var svrt opphengt i at politiet mtte komme s fort som mulig og virket ikke opptatt av f.eks sprre om hjelp til hva han kunne gjre for redde Kathleen.

For operatren i en ndsamtale er det viktig f vite mest mulig om hva som har skjedd slik at det kan gis rd om umiddelbare livreddende tiltak / eller samle informasjon om hendelsesforlp til etterforskning. Hvis noen forsker fortelle en falsk historie i en ndsamtale kan de fort f problem med svare p enkle sprsml fra operatren, noe f.eks MP fikk problem med og det kan hende det var derfor han merkelig nok la p etter ca 38 sekunder..

Hadde ikke hrt fr at ndsamtalen med TH varte i hele 7 min. Her m nok politiet ha spurt en rekke sprsml og det kan virke som TH har forskt svare utfyllende p det han ble spurt om basert p hvor lang samtalen var, ergo han var nok temmelig samarbeidsvillig (i motsetning til f.eks MP).
At han mente at hun ble angrepet p do, at det skjedde p formiddagen og at han hadde ringt hjem flere ganger er nok svar basert p sprsml fra operatren i ndsamtalen som sikkert har forskt kartlegge situasjonen. Det er heller ikke svar som virker helt usannsynlige basert p hva vi vet i dag.

Vanskelig dra konklusjoner fra en ndsamtale man ikke har hrt, men generelt sett at den varte i 7 min virker litt over gjennomsnittet. Men dette var neppe en type ndanrop som operatren var vant med da kidnapping sjeldent skjer i Norge - det kan ogs ha spilt en rolle for hvor lang samtalen var.

Det er ikke frste gang i historien at GM ogs er den som foretar ndanropet.

I s mte er analyser av ndsamtaler i alvorlige kriminalsaker interessant.
En GM vil vre opptatt av alibibygging allerede i frste kontakt med politiet.

Staircase er en interessant sak fra USA hvor kona ble funnet blodig i sitt hjem.
Hun l dd nederst ved trappetrinnene og ektemannen ble til slutt dmt.
Det var han som foretok ndanropet, men ble senere ikke trodd av retten.

Uten sammenligning forvrig s er det ogs i forsvinningssaken gjort blodfunn.
Ved trappen, p veggen. Helseappen indikerer ogs et fall i trappen den dagen.

Forvrig fremstr heller ikke ektefellen i Staircase helt A4. Barna sttter han 100%.

Nr det gjelder ndsamtalen til TH s var det neppe politiet som styrte temaene.
En operatr er mest opptatt av motta informasjon. TH kom med detaljene.

Avhrene har vist at TH liker ha regien. Faktisk stor kontroll p hva som skal sies.
Senast redigerad av Jayce 2022-12-06 kl. 18:06.
Citera
2022-12-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fint se at du humrer
Hvis TH er skyldig, har han kanskje brukt kun bekjent(e) til fysiske oppgaver i Sv4 og bortfrakting av AE m.m. i forbindelse med forbrytelsen, og kryptomedhjelpere har kanskje kun tatt seg av noe av det som har med krypto gjre?

Jeg tror TH var fysisk tilstede i boligen og at han kvalte henne. Funn av hans dna p hennes bukser, sandal, drer og karmer i tilknytning til stedet og biologisk materiale fra slepespor funnet p hans skjorte i skittentyskurven mener jeg understtter dette.

S tror jeg han har hatt et par lojale medhjelpere til ulike oppgaver. Jeg har en flelse, basert p noe opplyst i saken, at en av disse kanskje ikke helt frivillig var med p dette.
Citera
2022-12-06, 18:24
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Hva vet vi om hva MB har forklart politiet? Hva vet vi om rutinene for lnnskjring?

Det er ikke vanskelig tenke seg at MB gjorde som hun hadde ftt beskjed om.
TH kan ha bedt henne ringe tidlig fordi det var planer om dra p hytta.
Vi vet ikke men hytteturen kan vre grunnen til at han ringte hjem. En god mulighet.
Citera
2022-12-06, 18:25
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er ikke frste gang i historien at GM ogs er den som foretar ndanropet.

I s mte er analyser av ndsamtaler i alvorlige kriminalsaker interessant.
En GM vil vre opptatt av alibibygging allerede i frste kontakt med politiet.

Staircase er en interessant sak fra USA hvor kona ble funnet blodig i sitt hjem.
Hun l dd nederst ved trappetrinnene og ektemannen ble til slutt dmt.
Det var han som foretok ndanropet, men ble senere ikke trodd av retten.

Uten sammenligning forvrig s er det ogs i forsvinningssaken gjort blodfunn.
Ved trappen, p veggen. Helseappen indikerer ogs et fall i trappen den dagen.

Forvrig fremstr heller ikke ektefellen i Staircase helt A4. Barna sttter han 100%.

Nr det gjelder ndsamtalen til TH s var det neppe politiet som styrte temaene.
En operatr er mest opptatt av motta informasjon. TH kom med detaljene.

Avhrene har vist at TH liker ha regien. Faktisk stor kontroll p hva som skal sies.
Enig det om The Staircase men nr det gjelder vr sak har ingen her hrt opptak av ndsamtalen s da blir det vanskelig ta stilling til den.
Tror du dette er noe politiet kommer til "lekke" en gang? Hadde vrt interessant hre den.
Citera
2022-12-06, 18:34
Medlem
Citat:
Isolert sett at noen etterlignet AEH's stemme er mer sannsynlig enn at AEH's stemme ble forfalsket gjennom sowtware / stemmeprogram. Denne kreative lsningen var det nok jeg som skrev om frst, men det er ganske lenge siden og f var enige.
(blir nok ogs hy risiko, srlig i en 10 min samtale) Heller ingen barn siktet s er ikke umulig at de har alibi hele gjengen, hvem vet.

Men teoretisk sett trenger det ikke ha vrt noen av barna i et slikt scenario. En effekt alderen gjr med musklene i stemmebndene er at de blir svakere (som alle andre muskler i kroppen), ergo endrer stemmen seg med alder og det kan vre mulig hre at en person er eldre. Slakkere stemmebnd gir mrkere og hesere stemme. Litt samme effekt som hvis man skrur p stemmehodet p en gitar.

Ellers har det vel kommet frem at HHB1 var hjemme med sykt barn den dagen. vre hjemme med sykt barn kan i teorien "forfalskes" men rstiden tatt i betraktning er oktober/november en tid barn ofte blir syke og fr influensa.
Og hennes mann/barnas far bodde vel sammen med de p den tiden. Men hvis han dro tidlig p jobb feks, s kan jo ikke han bevitne hva som var tilfelle den tiden han ikke var hjemme.

Et sovende sykt barn kan ikke vite om feks mor har vrt ute av huset mens h*n sov.
Citera
2022-12-06, 18:35
Medlem
Citat:
Enig det om The Staircase men nr det gjelder vr sak har ingen her hrt opptak av ndsamtalen s da blir det vanskelig ta stilling til den.
Tror du dette er noe politiet kommer til "lekke" en gang? Hadde vrt interessant hre den.

Skal ikke se bort i fra at det kommer mer fra ndsamtalen, blant annet sitater fra dialogen.

S langt har offentligheten ftt vite lite fra samtalen TH hadde, og det er det nok grunner til.
Mitt poeng er at analyser av ndsamtaler kan si noe om eventuell alibibygging, og annet.

En gjengivelse slik som i Staircase ville selvsagt gitt et helt annet grunnlag for diskusjon.
Citera
2022-12-06, 18:43
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Skal ikke se bort i fra at det kommer mer fra ndsamtalen, blant annet sitater fra dialogen.

S langt har offentligheten ftt vite lite fra samtalen TH hadde, og det er det nok grunner til.
Mitt poeng er at analyser av ndsamtaler kan si noe om eventuell alibibygging, og annet.

En gjengivelse slik som i Staircase ville selvsagt gitt et helt annet grunnlag for diskusjon.
Sitater fra dialog er en ting men da kan det lett tas ut av sammenhengen. Hele samtalen er bedre for danne seg et totalt bilde av hvordan og hvorfor detaljer ble fortalt. (men det fr vi vel kanskje ikke)
Citera
2022-12-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ja, det er vanlig at 911 anrop analyseres i USA. Noen jeg har hrt om er 911 fra ektemannen til Sherri Papini som ikke ble funnet mistenkelig, samt 911 fra Michael Peterson i the Staircase. Sistnevnte 911 samtale varte ca 38 sekunder og MP virket svrt opprrt, s opprrt at han ikke gav utfyllende informasjon. Han var svrt opphengt i at politiet mtte komme s fort som mulig og virket ikke opptatt av f.eks sprre om hjelp til hva han kunne gjre for redde Kathleen.

For operatren i en ndsamtale er det viktig f vite mest mulig om hva som har skjedd slik at det kan gis rd om umiddelbare livreddende tiltak / eller samle informasjon om hendelsesforlp til etterforskning. Hvis noen forsker fortelle en falsk historie i en ndsamtale kan de fort f problem med svare p enkle sprsml fra operatren, noe f.eks MP fikk problem med og det kan hende det var derfor han merkelig nok la p etter ca 38 sekunder..

Hadde ikke hrt fr at ndsamtalen med TH varte i hele 7 min. Her m nok politiet ha spurt en rekke sprsml og det kan virke som TH har forskt svare utfyllende p det han ble spurt om basert p hvor lang samtalen var, ergo han var nok temmelig samarbeidsvillig (i motsetning til f.eks MP).
At han mente at hun ble angrepet p do, at det skjedde p formiddagen og at han hadde ringt hjem flere ganger er nok svar basert p sprsml fra operatren i ndsamtalen som sikkert har forskt kartlegge situasjonen. Det er heller ikke svar som virker helt usannsynlige basert p hva vi vet i dag.

Vanskelig dra konklusjoner fra en ndsamtale man ikke har hrt, men generelt sett at den varte i 7 min virker litt over gjennomsnittet. Men dette var neppe en type ndanrop som operatren var vant med da kidnapping sjeldent skjer i Norge - det kan ogs ha spilt en rolle for hvor lang samtalen var.

Ja, vi er alle forskjellig. Direktren p Fornebu f.eks.Han ringte inn og mente et amerikansk par skulle ta livet av ham. Etter kort tid mente han at vedkommende hos ndtelefonen var s uforskammet at direktren bare gledet seg til ta saken videre.
Citera
2022-12-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Hvor presten var kan ikke jeg svare p. Hun kan ha vrt hvor som helst med mindre noen har bevitnet noe annet og med det gitt henne et solid alibi. Men er rimelig sikker p at telefonen hennes i hvertfall l hjemme hos henne. Og s vet vi at hun ikke var tilgjengelig nr Fru Hagen ringte henne og at hun ikke besvarte tekstmeldingen fr eventuelt noen timer senere, kanskje ikke i det hele tatt. Hun skal ha tatt noen telefoner i forbindelse med dette. Usikker p rekkeflgen av de, mor frst far frst osv.

Takk for ellers info. Da kan det vre at det har sine grunner at hun er nevnt med navn i trusselbrevet og ikke ble kontaktet av sine familiemedlemmer den dagen. Eneste jeg er sikker p er at hesten ikke er involvert i dette. Da hadde ikke navnet hennes vrt nevnt i trusselbrevet.
eller nettopp derfor, men tilbyelig vre enig.
Citera
2022-12-06, 22:49
Medlem
Citat:
Mens andre tydeligvis dyrker troen p at dette er amatrer som frst har hatt
s uflaks at de kidnappet kona til en gjerrigknark som aldri ville betalt et rdt
re for f kona tilbake, samtidig som de har vrt s smidige at de ikke la
igjen noen spor etter seg selv. I tillegg har de alts igjen s flaks at ektemannen
til hun de har kidnappet blir pekt ut av politiet som drapsmann.

Men interessant nok det du skriver om politiet som leter p feil sted.
Jeg undres p om de har gtt eldstedatteren nrmere etter i smmene.
Det kan se ut som om hun kan ha samme konomiske interesse av at AE ikke
fikk med seg noe ut av ekteskapet, som sin far. Det ser veldig ut som om hun
er utvalgt til forvalte hans formue i fremtiden, gitt alle styrevervene.

Jeg spr igjen - har hun vanntett alibi for hele forsvinningsdagen?
Hun hadde visstnok sovet lenge den dagen, men til forskjell fra sin bror, som ogs
sov da han ble oppringt, tok hun ikke telefonen. Kan det vre hun som ringte
sin egen telefon fra morens iPhone, for deretter sende en SMS til seg selv?

Kan hun etterligne sin mors stemme? Kan hun ha lurt bde MB og sin bror trill rundt?
Jeg tror det er mulig. Jeg pstr ikke at det faktisk har skjedd, men jeg tror det er mulig.

Sprsmlet er om politiet er dyktige nok til finne ut av dette.
Jeg er ikke like sikker p det, som jeg var for kanskje ett r siden.
Hun mangler trolig alibi og slepesporene kan tyde p at gm er ei kvinne eller eldre mann. Hun var hjemme akkurat denne dagen og sov ekstra lenge i likhet med th. Ektemannen er forduftet. Vet ikke nr hun ringte tilbake til aeh etter sms. I et alibivindu? Blir spekulativt. Slettsnoken har vel mer info om dette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in