2022-12-27, 17:22
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fast du tar inte pris i beaktande nr du kollar p bolagen. BYD hjer ju priserna samtidigt som Tesla snker dem. Deras vrdering om man kollar Price/sales fr 2023 r under ett kontra teslas p 4. Skulle teslas marginaler sjunka till BYDs s skulle vrderingen haverera fullstndigt. Jag ger varken eller d jag tycker fr mycket varit inprisat i elbilsmarknaden men BYD handlas fortfarande p P/E 13 fr 2023 enligt analytikernas konsensus.

Dvs om tesla snker priserna fr att n tillvxten och sedan snker marginalerna till BYDs och p s vis ska handlas till price sales 1-1.5 s kommer ju aktien ligga lngt under 50% av vad den handlas i nu

Den havererar ju bara om man d antar att marginalerna kommer fortstta vara lga ven efter lgkonjunkturen. Vilket endast kan hnda om konkurrenterna kommer ikapp, och vad oddsen r fr det har vi ju redan gtt igenom ett antal gnger - en fr bilindustrin kvvande lgkonjunktur kommer knappast ndra p det i ngon riktning som r negativ fr Tesla.

Elon har ju sagt att de kommer prioritera klippta marginaler fre klippt tillvxt vilket lter lskigt men r mycket klokt, srskilt med tanke p FSD-situationen.

Tycker du ngonting tyder p att Teslas marginaler kommer snkas och sedan ligga kvar lgt ven efter lgkonjunkturen, trots att andra bilmrken eventuellt dukar under?
Citera
2022-12-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Den havererar ju bara om man d antar att marginalerna kommer fortstta vara lga ven efter lgkonjunkturen. Vilket endast kan hnda om konkurrenterna kommer ikapp, och vad oddsen r fr det har vi ju redan gtt igenom ett antal gnger - en fr bilindustrin kvvande lgkonjunktur kommer knappast ndra p det i ngon riktning som r negativ fr Tesla.

Elon har ju sagt att de kommer prioritera klippta marginaler fre klippt tillvxt vilket lter lskigt men r mycket klokt, srskilt med tanke p FSD-situationen.

Tycker du ngonting tyder p att Teslas marginaler kommer snkas och sedan ligga kvar lgt ven efter lgkonjunkturen, trots att andra bilmrken eventuellt dukar under?

jag tror du verskattar teslas moat. Att konstant tro att ingen ngonsin kommer ikapp tesla nr exempelvis BYD uppenbarligen gr mer attraktiva bilar fr konsumenter och hur Teslas marknadsandel havererar p alla stllen frutom USA. Finns de ltta pengar att tjna i en bransch (elbilar) s blir den vldigt konkurrensutsatt frr eller senare. Klarar tesla av det blir spnnande att se men er tro om att "de gr inte att komma ikapp tesla" r vldigt naiv och imo felaktig.

Tesla r fortfarande upp 400% sedan mars 2020 botten. Ganska intressant
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 17:29.
Citera
2022-12-27, 17:26
Medlem
raskenss avatar
frst s gr det upp...

https://youtu.be/EvptVEAut-M

Sen s gr det ner bara mer mer...

Ska vi gissa p 90USD till p fredag.
Citera
2022-12-27, 17:34
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
jag tror du verskattar teslas moat. Att konstant tro att ingen ngonsin kommer ikapp tesla nr exempelvis BYD uppenbarligen gr mer attraktiva bilar fr konsumenter och hur Teslas marknadsandel havererar p alla stllen frutom USA. Finns de ltta pengar att tjna i en bransch (elbilar) s blir den vldigt konkurrensutsatt frr eller senare. Klarar tesla av det blir spnnande att se men er tro om att "de gr inte att komma ikapp tesla" r vldigt naiv och imo felaktig.

Tesla r fortfarande upp 400% sedan mars 2020 botten. Ganska intressant

Mjo, och jag tror snarare du verskattar hur "ltta pengar" det finns att tjna i elbilsbranschen. Hade det verkligen varit ltta pengar s hade ju VW/Ford/GM m.fl plockat dessa vid det hr laget, och bolag som Rivian och Lucid hade inte legat i fosterstllning p samma stt.

BYD gr ett bra jobb absolut och de har en viss 1st mover advantage med en lgprisbil i Kina med egentillverkade batterier, men sen finns det inte s mycket mer att hurra ver. ven om BYD tar 70% av marknaden globalt - vilket sklart r extremt osannolikt - s finns fortfarande gott om plats kvar fr Tesla att vxa in i en vrdering lngt hgre n dagens skmtkurs, inte inrknat alla de andra sakerna som energy/laddntverk/AI mm.
Citera
2022-12-27, 17:47
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Undrar rligt talat hur du tnker. En lgkonjunktur minskar efterfrgan fr Tesla och riskerar att de tvingas snka sin vinstmarginal tillflligt fr att fortstta tillvxten. Detta r katastrof enligt dig och innebr en busted growth story.

Samtidigt pekar du p BYD, att de just nu kar frsljning. De har redan marginaler lngt under vad Tesla i vrsta fall kan tvingas mta i den vrsta sortens lgkonjunktur. De r m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?

Tycker du det finns ngon evidens fr att Tesla inte reser sig ur lgkonjunkturen bttre n bde BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?

NIO mste ocks ha en CEO eller Techno King som kpt en social platform d de r ner lika mycket som Tesla. XPENG's CEO mste ha kpt 2 stycken.

Kan det vara s att det r Kinas ekonomi som kollapsar?
Citera
2022-12-27, 18:00
Medlem
raskenss avatar
Semi fr bara kra 16mil nr Pepsi levererar drycker.

https://www.dagensps.se/motor/pepsis...a-kora-16-mil/
Citera
2022-12-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
NIO mste ocks ha en CEO eller Techno King som kpt en social platform d de r ner lika mycket som Tesla. XPENG's CEO mste ha kpt 2 stycken.

Kan det vara s att det r Kinas ekonomi som kollapsar?

vervrderat skrp ven de. BYD r de enda som haft ngorlunda sunda utsikter och ven de har tagit stryk
Citera
2022-12-27, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
frst s gr det upp...

https://youtu.be/EvptVEAut-M

Sen s gr det ner bara mer mer...

Ska vi gissa p 90USD till p fredag.

Jag tror str den emot vid hundra, dr r bromsen enligt min frra prognos.
Om inte d kan den falla igenom helt och d r botten lngt ner.
D kan den lika grna rasa till 10.
Citera
2022-12-27, 18:19
Medlem
Felstavarens avatar
Wow, utfrskningen r mycket mer ihllig n jag hade kunnat frestllande mig. Nog fr att det varit mycket hype kring bolaget och att aktien knts kraftigt vervrderad, men -70% i r och ytterligare -9% idag r ju faktiskt extremt.

Ni som kan TA, var uppskattar ni att nsta stdniv ligger?

Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Jag tror str den emot vid hundra, dr r bromsen enligt min frra prognos.
Om inte d kan den falla igenom helt och d r botten lngt ner.
D kan den lika grna rasa till 10.

Missade att du just skrivit det citerade.

Brjar den falla under $100 s r det ju typ ett ras i klass med nr frhoppningsbolag faller samman. Nu ger jag inte sjlv denna aktie, men fr alla som gr det hoppas jag att den stabiliserar sig snarast mjligt.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-12-27 kl. 18:23.
Citera
2022-12-27, 18:24
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
vervrderat skrp ven de. BYD r de enda som haft ngorlunda sunda utsikter och ven de har tagit stryk

BYD sljer fortfarande inte sina fordon med vinst utan subventioner.
Citera
2022-12-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
BYD sljer fortfarande inte sina fordon med vinst utan subventioner.

😂 plst kille. Inte konstigt att du frlorar pengar.

Subventionerna frsvinner ju efter rsskiftet. Jag kan stta hela mitt EK p att BYD kommer g med vinst nd. Vill du lgga emot?

Jag ger inte BYD s skiter egentligen i om du sprider missinformation men BYDs vinst har exploderat i takt med att elbilstillverkningen kat.

Klarar man inte att sl ihop 1 + 1 s kanske man inte hr hemma p brsen? https://twitter.com/realjackshea/sta...85QpW_xeY896zQ och d sitter du nd dagligen och spekulerar om hur teslas megapacks kommer ha 60% marginaler
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 18:42.
Citera
2022-12-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Ni som vill tjna pengar oavsett, kp teslas aktier varje mnad oavsett om det gr upp eller ner. Lgger man in 10-300k under kommande 3-4 r s blir man inte missnjd r min analys. Bygger givetvis p yoy growth som fortfarande hller i sig och att de faktiskt fortstter med sina produkter som de lagt grunden fr. Nr skalningen av batterier inte lngre r ett problem och man kan tcka alla sektorer man har med det s kommer det bli ka av. Det kan vara allt frn 2 - 5 r bort. Oavsett vad s kper jag i alla marknader. Tesla Dippar nog lite en del idag ocks och nda jag gr r att kpa fler.
Varfr mste du kpa fler ?
Du lr ligga galet back ..
Att fylla p hela tiden utan ngon substans fr uppgng i nrtid r helt bortkastat .
Spara krutet tills ngot vettigt slpps istllet och kp in, i dagslget har du mot odds fr varje inkp du gr .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in