Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Jag har försörjt mig på annat under tiden, men ja. Det har varit ungefär beskedet att det bara är datateknik minst 5 års erfarenhet som räknas.
När jag rekryterar är det i första skedet främst erfarenhet jag söker. Alltså vid första gallringen, de CVn man väljer att gå vidare med. Men, om man skriver ett riktigt bra CV som visar på en bra personlighet så kan även sådana CVn slinka med första gallringen trots brist på erfarenhet.
Sen, i intervjuerna så är det nästan bara fokus på hur man är som person. För det är det absolut viktigaste. Att man har en person som kommer fubgera bra i gruppen, har drivet och önskan att utveckla sig är ju betydligt viktigare än erfarenhet om man skulle behöva välja mellan dessa två delar. Jag kan anställa en oerfaren med rätt personlighet men aldrig en erfaren med fel personlighet.
Att anställa någon bitter, gnällig som är ovillig att utveckla sig är livsfarligt i en arbetsgrupp, sådant kan sänka en hel avdelning.
Men brist på programmerare är det, iaf på erfarna. Och tyvärr kan man bara ha en viss mängd oerfarna samtidigt.