Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-31, 17:29
  #14341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har bott på en del platser i Sydamerika, Afrika och Asien. Folket brukar vara så imponerade av USA och Europa. Men för dem är det helt naturligt att ha datorn och lite nödbelysning på en konverter med några bilbatterier de hittat billigt. Ofta har de inte råd att köpa laptop så de måste ha UPS till datorn. (Är det lokalt strömavbrott kan man ha routern på UPS också.) Sedan hör man hur en symfoni av dieselaggregat startar strax efter det att strömmen gått. En del som inte har dieselaggregat har större banker med bilbatterier. De tänker inte ens på detta. De har bara vuxit upp med det. De undrar nog vad vi håller på med när de läser om våra strömavbrott och Musk och andra med deras $500/kWh elitbatterier och krånglig mjukvara som skickar strömmen fram och tillbaka till olika priser.
Hehe ja fast solpaneler och Diesel aggregat behöver vi bara i nödläge, vi laddar upp batterierna när väder gudarna i Norr funkar med minimal kostnad. Ungefär som elbils kunden
Citera
2022-12-31, 17:40
  #14342
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopabanan
Hehe ja fast solpaneler och Diesel aggregat behöver vi bara i nödläge, vi laddar upp batterierna när väder gudarna i Norr funkar med minimal kostnad. Ungefär som elbils kunden
Jovisst. I något "högre" utvecklade länder kan man inte dra igång diesel hur som helst.

Men det går alltså att köpa 13 kWh "bilbatterier" på Amazon för 138 dollar. De börjar laddas automatiskt så snart strömmen kommer tillbaka.

Om man räknar med en laptop på 50W och lite belysning och övrigt på 50W har man räknat högt för att klara ett kortare strömavbrott. Då räcker batterier för 138 dollar att klara 130 timmar, dvs mer än fem dygn vid användning av allt dygnet runt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-31 kl. 17:58.
Citera
2022-12-31, 17:57
  #14343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jovisst. I något "högre" utvecklade länder kan man inte dra igång diesel hur som helst.

Men det går alltså att köpa 13 kWh "bilbatterier" på Amazon för 138 dollar.

Om man räknar med en laptop på 50W och lite belysning och övrigt på 50W har man räknat högt för att klara ett kortare strömavbrott. Då räcker batterier för 138 dollar att klara 130 timmar, dvs mer än fem dygn vid användning av allt dygnet runt.
Men nu tänkte jag jämföra Teslas MegaPack för 1.250 000kr som har 232kwh
Mot ett bilbatteri som ger ca 1kwh ungefär för att få lite perspektiv kan vi nu skaffa 300 batterier som kommer kunna matcha MegaPacket i överkant. ?
Har vi någon duktig El person i tråden ?
Ge oss den perfekta uträkningen jag är novis inom detta ämne ska erkännas.
Vill ha en rättvis bild om Teslas MegaPack mot annan jämförbar lagring helt enkelt
__________________
Senast redigerad av sopabanan 2022-12-31 kl. 18:00.
Citera
2022-12-31, 18:04
  #14344
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopabanan
Men nu tänkte jag jämföra Teslas MegaPack för 1.250 000kr som har 232kwh
Mot ett bilbatteri som ger ca 1kwh ungefär för att få lite perspektiv kan vi nu skaffa 300 batterier som kommer kunna matcha MegaPacket i överkant. ?
Har vi någon duktig El person i tråden ?
Ge oss den perfekta uträkningen jag är novis inom detta ämne ska erkännas.
Vill ha en rättvis bild om Teslas MegaPack mot annan jämförbar lagring helt enkelt
Kostar Tesla MegaPack en miljon?!

Några mer avancerade uträkningar får andra sköta. Jag vet bara hur enkelt folk i tropikerna löser detta.

Man kan alltså köpa bilbatterier på Amazon för 10 dollar per kWh dvs runt 100 kronor

Men köper man Musks Megapack så kostar det alltså tydligen 5398 kronor och 90 öre per kWh, vad jag förstår. Det låter dyrt, men det har kanske Teslaenblem och full självkörning (och spelar snake jazz)?

Edit: beräkningen korrigerad för kronor/dollar

Lösningen med bilbatterier är i alla fall synnerligen "skalbar".
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-31 kl. 18:16.
Citera
2022-12-31, 18:13
  #14345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kostar Tesla MegaPack en miljon?!

Några mer avancerade uträkningar får andra sköta. Jag vet bara hur enkelt folk i tropikerna löser detta.

Man kan alltså köpa bilbatterier på Amazon för 10 dollar per kWh

Men köper man Musks Megapack så kostar det alltså tydligen 5398 dollar och 90 cent per kWh, vad jag förstår. Det låter dyrt, men det har kanske Teslaenblem och full självkörning (och spelar snake jazz)?
Urklipp från nätet men priset var år2020detta

Finns Tesla Powerpack i Sverige?
Ja, företag kan idag få tag på Powerpack i Sverige via Teslas svenska hemsida. En Powerpack innehåller 16 batterikapslar som tillsammans ger en lagringskapacitet på 232 kWh per enhet. Priset för en Powerpack låg 2020 i USA på 1 250 000 kronor.

Batterilösningen Powerpack är ett skalbart system som kan användas av företag, bland annat till toppkapning och som nödreserv. Notera att Tesla idag inte ger ut några priser på Powerpack, för exakta priser bör du därför föra en intresseförfrågan via deras hemsida.
Citera
2022-12-31, 18:48
  #14346
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför köpa av världens rikaste person ... när man kan köpa av världens näst rikaste

6 pack: 12 Volt 9Amp 20 Hours = 12.96 kWh
$138

https://www.amazon.com/ExpertPower-E...69&sr=8-2&th=1

Tio dollar och 60 cent per kWh om jag räknat rätt. Något billigare än Musketottens hipsterbatterier?

Här säger dom systemkostnaden ligger på runt 500USD per kWh. Jag antar en stor del av kostnaderna är inverters kylning och kring utrustning. Ska man spara stora energimängder blir det snabbt stora strömmar och med de kommer dyrbar elektronik.

https://energystorageforum.com/news/...teries-cheaper

Det finns ju en del som snickrar ihop egna system och kan komma undan billigare.

Ett biltema blybatteri på 12 94Ah ger ju ca 1kWh och kostar 2kSEK. Är man händig snickrar man ihop en powerbank billigare än att köpa från tesla. Teslas Powerwall lagrar 13Kwh och kostar 11000USD. Det är en lukrativ bussiness att kränga powerwalls för Tesla.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-12-31 kl. 19:00.
Citera
2022-12-31, 18:50
  #14347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
I call bullshit! Det är bara SpaceX som lyckats med det. Med tanke på vad Elon Musk åstadkommit med SpaceX så tycker jag inte man ska underskatta vad han kommer åstadkomma med Tesla. Vi vet redan att ingenjörerna hoppar mellan dem båda företagen och vi snackar om världens främsta ingenjörer!
Och företaget går med vinst ?
Intressant med Teslas Ingenjörer, tror du Teslas Ingenjörer slår alla världens som finns ?
Ett företag som inbillar sig ha den bästa kompetensen/kunskapen inom i princip allt när all teknik redan finns på marknaden ?
Citera
2022-12-31, 18:58
  #14348
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här säger dom systemkostnaden ligger på runt 500USD per kWh. Jag antar en stor del av kostnaderna är inverters kylning och kring utrustning. Ska man spara stora energimängder blir det snabbt stora strömmar och med de kommer dyrbar elektronik.

https://energystorageforum.com/news/...teries-cheaper

Det finns ju en del som snickrar ihop egna system och kan komma undan billigare.
Det är ju säkert väldigt "bra grejor" som Tesla säljer som klarar stora belastningar. (utom solenergitaken då)

Men tillämpningen kanske är begränsad. Den som har så stora energibehov har kanske plats för ett dieselaggregat som inte ens behöver anses som miljöfarligt eftersom det bara slås på i nödfall.

Den "vanlige" användaren har kanske inte sådana strömstyrkor att kylning och annat behövs (mer än en fläkt), speciellt inte om det sprids ut på några fler batterier.

Det blir ungefär samma skillnad i kostnad med de siffror du anger som kostnaden för Tesla MegaPack

Tesla MegaPack är 50 gånger dyrare per kWh än batterier från Amazon. Så man skall ha de speciella behov som bara MegaPack klarar för att betala den skillnaden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-31 kl. 19:07.
Citera
2022-12-31, 19:21
  #14349
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ju säkert väldigt "bra grejor" som Tesla säljer som klarar stora belastningar. (utom solenergitaken då)

Men tillämpningen kanske är begränsad. Den som har så stora energibehov har kanske plats för ett dieselaggregat som inte ens behöver anses som miljöfarligt eftersom det bara slås på i nödfall.

Den "vanlige" användaren har kanske inte sådana strömstyrkor att kylning och annat behövs (mer än en fläkt), speciellt inte om det sprids ut på några fler batterier.

Det blir ungefär samma skillnad i kostnad med de siffror du anger som kostnaden för Tesla MegaPack

Tesla MegaPack är 50 gånger dyrare per kWh än batterier från Amazon. Så man skall ha de speciella behov som bara MegaPack klarar för att betala den skillnaden.


Kollad upp priser för Hornsdale anläggningen. Den kostade 1,2miljarder SEK och kan lagra 190MWh . Det är ca 6300SEK per kWh.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Skulle man köpt biltemabatterier till listpris. så skulle man kunnat spendera 4000SEK per batteri i reglering och kylning. Hela Megapack grejen är mycekt bluff och hästhandlar deals med greenwashing bleka förhoppningar och en Science-fiction-framtid på batterier.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-12-31 kl. 19:27.
Citera
2022-12-31, 19:25
  #14350
Medlem
Lite fud så här på nyårsafton.

https://twitter.com/taylorogan/statu...VC8QPj80lN1eQg

Dessa bilarna som snart ska köra själv på våra gator?
Citera
2022-12-31, 19:30
  #14351
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Lite fud så här på nyårsafton.

https://twitter.com/taylorogan/statu...VC8QPj80lN1eQg

Dessa bilarna som snart ska köra själv på våra gator?

Opsidaysy, så det kan gå. Säkert den framförvarande som lurades genom att låtsas köra.
Citera
2022-12-31, 19:38
  #14352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kollad upp priser för Hornsdale anläggningen. Den kostade 1,2miljarder SEK och kan lagra 190MWh . Det är ca 6300SEK per kWh.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Skulle man köpt biltemabatterier till listpris. så skulle man kunnat spendera 4000SEK per batteri i reglering och kylning. Hela Megapack grejen är mycekt bluff och hästhandlar deals med greenwashing bleka förhoppningar och en Science-fiction-framtid på batterier.

Men man har mindre "användbar effekt" i blysyre batterier än i lipo, eller lfp. Så man får ju överdimentionera rätt rejält om de ska hålla ungefär lika länge. Blysyra tar ju rätt mycke större plats också, kan ju spela in i valet.
Bästa batterikemin för huslagring verkar vara zink-brom batterier. Man kan tydligen använda dom ner till 0% och dom är billigare än lithium och ligger ungefär mitt i mellan bly och lithium i wh/kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in