2023-01-28, 15:39
Medlem
Eastwings avatar
Drycken håller tills den är uppdrucken och skulle du spara den så länge att den smakar illa så kallas det för alkoholmissbruk
Citera
2023-01-28, 16:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Tja, det blev över en rejäl slatt Jack Daniels på nyår. Polarn ska ha inflyttningsfest nästa helg, kommer min öppnade Jack fortfarande vara brukbar då?
Du vet väl varför man desinsificerar sår med sprit?
Eftersom bakterier inte överlever i sprit.

Vad är det som gör livsmedel obrukbara efter en viss tid?
Bakterietillväxt.

Lägg nu ihop två och två.
Citera
2023-01-28, 16:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du vet väl varför man desinsificerar sår med sprit?
Eftersom bakterier inte överlever i sprit.

Vad är det som gör livsmedel obrukbara efter en viss tid?
Bakterietillväxt.

Lägg nu ihop två och två.

Nej , det handlar inte alltid om baciller utan att syret oxiderar ämnen i innehållet och förändrar det.
Citera
2023-01-28, 16:40
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nej , det handlar inte alltid om baciller utan att syret oxiderar ämnen i innehållet och förändrar det.
Men då handlar det väl i regel om mer instabila ämnen, typ läkemedel, snarare än livsmedel?
Dessutom tar väl den processen ofta flera år, förutsatt att det förvarats rätt?

När det handlar om livsmedel så vidhåller jag att bakterietillväxten är den främsta orsaken till att livsmedlen blir obrukbara.
Speciellt över kort tid.
Citera
2023-01-28, 16:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Men då handlar det väl i regel om mer instabila ämnen, typ läkemedel, snarare än livsmedel?
Dessutom tar väl den processen ofta flera år, förutsatt att det förvarats rätt?

När det handlar om livsmedel så vidhåller jag att bakterietillväxten är den främsta orsaken till att livsmedlen blir obrukbara.
Speciellt över kort tid.

Näe syre bryter ned annat som smakämnen, ozon 03 är ju en syrevariant som syre(02) men extremt mer reaktivt och används av luktortagare t.ex

Är en annan process än baciller
Citera
2023-01-28, 16:57
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Tja, det blev över en rejäl slatt Jack Daniels på nyår. Polarn ska ha inflyttningsfest nästa helg, kommer min öppnade Jack fortfarande vara brukbar då?

Whisky håller i princip hur länge som helst, öppnad flaska, skruva åt korken ordentligt bara. Jag har druckit slattar ur flaskor som varit många år gamla, inga problem alls.
Citera
2023-01-28, 17:27
Medlem
SoCos avatar
den kommer vara drickbar långt efter att vi är döda, du behöver nog inte oroa dig över utgångsdatumet
Citera
2023-01-28, 17:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
den kommer vara drickbar långt efter att vi är döda, du behöver nog inte oroa dig över utgångsdatumet

Ja exakt , ganska små skillnader , vin o sådant som ägg o mjölklikörer blir skit.

Är desutom för låg alkoholhalt för att hålla dom bacillfria men wiskey grejar nog 100 år lätt bara den inte öppnas för ofta med nytt syre
Citera
2023-01-28, 18:01
Medlem
Jag har en skvätt Captain Morgan från 2012 liggande, är det bara att vaska? Även oöppnad kaffelikör från samma år. Vad är statusen på den tro?
Citera
2023-01-28, 18:18
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:

JD är väl inte den bästa whisk(e)yn där ute, men hey. Det har ju varit lagrat i åratal, 6-30 bast senare och du dricker den ändå.
Citera
2023-01-28, 19:03
Medlem
Svårt att tro att något håller sig i 28 dagar (nästan en månad). Kanske om det stått i kylen.
Citera
2023-01-28, 19:05
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Jag har en skvätt Captain Morgan från 2012 liggande, är det bara att vaska? Även oöppnad kaffelikör från samma år. Vad är statusen på den tro?

Kaffelikören är ok men efter du öppnat den är den öppnad och skall has i kylskåp nån vecka högst om du inte dricker upp den ikväll

Wiskeyen är drickbar länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in