Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Blodtrycksmedicin kommer du få utan problem. Du kommer träffa sköterskan första dagen, så ta upp det då bara.

Angående hur snabbt dagarna går blir det vad man gör det till. Se till att gå till sysselsättningen varje dag, och jobba istället för att dricka kaffe. Då går tiden snabbt. De som sjukar sig jämt och ständigt, eller bara sitter och dricker kaffe på jobbet, deras voltor blir jävligt långa.

Vad gäller att ställa in sig sent för att det ändå räknas som en heldag på straffet så visst, men vad spelar det för roll med en dag mer eller mindre när man ändå ska sitta där och mögla i ett år eller två? Bättre att komma i bra tid så du slipper sitta och vänta på att någon ska kunna skriva in dig osv, få inskrivningssamtal med sköterska och sådant avklarat.

Fotboja vid halvtid blir förhoppningsvis inga problem, se till att sköta dina permissioner och allt bara. Tänk på att du måste ha en godkänd anställning innan du kan få bojan godkänd bara. Frivården har blivit lite kinkiga med "hittepå-anställningar" på frisersalonger osv, som de vet inte är riktiga jobb. Har några kompisar som fick avslag på 3-4 olika jobb när de försökte få halvvägshus eller fotboja.

Förresten, det där med att alla är oskyldiga, det är mest bara polacker som envisas med, liksom "men jag hittade sjuhundra båtmotorer, jag stal dem inte". Det kommer brinna i skallen på dig om du går runt och tänker att du är oskyldig. Gilla läget, ta en dag i taget, släng alla almanackor och innan du vet ordet av är du på väg hem.

Stort jäkla tack för detta inlägg! Det hjälper när man mår skit.

Visst är första tiden jobbigast? Tänker att när man kommer in i det, så kommer tiden glida fort?

På eftermiddagen tänker jag dock hålla mig i cellen för det mesta. Jag orkar inte med folk rent generellt.

Sysselsätta mig kommer jag verkligen göra på dagen . Kan ej dricka kaffe för jag får ångest påslag av det, samt ojämn puls

Jag ringer arbetsgivaren från fängelset när det närmar sig eventuell fotboja?

Du har rätt, spelar ingen roll att jag själv är oskyldig. Jag är dömd oavsett, eftersom domstolen tror att det gått till på ett sätt som inte stämmer. Sjukt hur de dömer.

Men det svider som fan. Men jag får sluta tänka på det. För det är inget som kommer hjälpa, snarare tvärtom.
Senast redigerad av blaha95 2023-01-31 kl. 19:26.
Citera
2023-01-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Jag skrev kan . Ta med förpackning o förklara läget och inga lösa tabletter för dom kan ju få för sig de är nåt annat .

Fördelen helt ärligt är att du suttit häktad. Då kan du lite när de gäller rutiner och fyrkantigheten. Sommarvikarier är hemska dom kan absolut ingenting det är längre utbildning på McDonalds än inom KV för inom kv så sätts dom i arbeten direkt och kan ingenting .

Ja, det är fan otroligt.
Citera
2023-01-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95

Visst är första tiden jobbigast? Tänker att när man kommer in i det, så kommer tiden glida fort?

På eftermiddagen tänker jag dock hålla mig i cellen för det mesta. Jag orkar inte med folk rent generellt.

Sysselsätta mig kommer jag verkligen göra på dagen . Kan ej dricka kaffe för jag får ångest påslag av det, samt ojämn puls

Du har rätt, spelar ingen roll att jag själv är oskyldig. Jag är dömd oavsett, eftersom domstolen tror att det gått till på ett sätt som inte stämmer. Sjukt hur de dömer.

Men det svider som fan. Men jag får sluta tänka på det. För det är inget som kommer hjälpa, snarare tvärtom.

Första tiden är absolut jobbigast. Nyckeln är att hitta din rutin, så varje dag är likadan. När alla dagar är likadana känner du inte varenda en när den passerar, utan veckor och månader glider förbi utan att göra något väsen av sig. Det som gör första tiden såpass mycket jobbigare än resten är att du inte hunnit få in rutinen, utan det kommer en massa nytt och sabbar den hela tiden.

Har du redan en anställning som du kommer få behålla medan du sitter? Isf är det inga problem. Du hinner fixa allt sådant där på permisarna, som du förhoppningsvis får börja ha direkt efter kortaste kvaltiden: 25%. Standard permistrappa för någon som dig, med egen inställelse på kl 3, är 8h, 24h, 48h och till sist 72h. Livsviktigt att du inte schabblar till det med permisarna, så var noga med att följa villkoren. Står det buss, åk buss och inte taxi etc. Och när du tar längre permis, lägg inte alla dagar på helger, utan se till att ha en eller två vardagar då du kan snacka med arbetsgivare etc, för du kommer troligtvis inte kunna ringa dem från kåken.

Ett allmänt råd är för övrigt att komma ihåg att plitarna inte är dina vänner. De kommer inte hjälpa dig att lösa några problem, utan de är bara intresserade av att lösa sina problem på enklast möjliga vis. Och enkla lösningar för dem innebär nästan alltid att du eller grabbarna på din avdelning får betala kalaset på ett eller annat vis. Men det många missar är att bara för att de inte är dina vänner är det onödigt att göra dem till fiender. Vissa är rövhattar, och de gör livet jobbigt för dig bara för att de kan, för att de vill bevisa något. Men de flesta är bara där för att göra sitt jobb, och så länge du inte jävlas med dem kommer de inte jävlas med dig. Lär dig gå balansgången och behandla dem varken med mer eller mindre respekt än du behöver. För plitarna antecknar allt de hör och ser, och är det något som kan sätta käppar i hjulen för snabba permissar och tidig utsluss så är det deras daganteckningar.
Citera
2023-01-31, 19:59
Medlem
Citat:
Sommarvikarier är hemska dom kan absolut ingenting det är längre utbildning på McDonalds än inom KV för inom kv så sätts dom i arbeten direkt och kan ingenting .

Väntetiderna i luckan när sommarvikarierna jobbar vägs bara upp av de vickande studentskor som har en lite trevligare inställning till oss rövare än de vanliga betongrövarna brukar ha 😂
Citera
2023-01-31, 21:13
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Väntetiderna i luckan när sommarvikarierna jobbar vägs bara upp av de vickande studentskor som har en lite trevligare inställning till oss rövare än de vanliga betongrövarna brukar ha 😂

Ibland är de ögongodis men de är ju fortfarande plitar 😜
Citera
2023-01-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ibland är de ögongodis men de är ju fortfarande plitar 😜

Haha ja, men jag blir hellre väckt av att en tjugoårig rödtopp blåser mig i örat än av Carlos som klampar in och brölar att nu är det visitation 😅
Citera
2023-01-31, 23:51
Medlem
Citat:
Första tiden är absolut jobbigast. Nyckeln är att hitta din rutin, så varje dag är likadan. När alla dagar är likadana känner du inte varenda en när den passerar, utan veckor och månader glider förbi utan att göra något väsen av sig. Det som gör första tiden såpass mycket jobbigare än resten är att du inte hunnit få in rutinen, utan det kommer en massa nytt och sabbar den hela tiden.

Har du redan en anställning som du kommer få behålla medan du sitter? Isf är det inga problem. Du hinner fixa allt sådant där på permisarna, som du förhoppningsvis får börja ha direkt efter kortaste kvaltiden: 25%. Standard permistrappa för någon som dig, med egen inställelse på kl 3, är 8h, 24h, 48h och till sist 72h. Livsviktigt att du inte schabblar till det med permisarna, så var noga med att följa villkoren. Står det buss, åk buss och inte taxi etc. Och när du tar längre permis, lägg inte alla dagar på helger, utan se till att ha en eller två vardagar då du kan snacka med arbetsgivare etc, för du kommer troligtvis inte kunna ringa dem från kåken.

Ett allmänt råd är för övrigt att komma ihåg att plitarna inte är dina vänner. De kommer inte hjälpa dig att lösa några problem, utan de är bara intresserade av att lösa sina problem på enklast möjliga vis. Och enkla lösningar för dem innebär nästan alltid att du eller grabbarna på din avdelning får betala kalaset på ett eller annat vis. Men det många missar är att bara för att de inte är dina vänner är det onödigt att göra dem till fiender. Vissa är rövhattar, och de gör livet jobbigt för dig bara för att de kan, för att de vill bevisa något. Men de flesta är bara där för att göra sitt jobb, och så länge du inte jävlas med dem kommer de inte jävlas med dig. Lär dig gå balansgången och behandla dem varken med mer eller mindre respekt än du behöver. För plitarna antecknar allt de hör och ser, och är det något som kan sätta käppar i hjulen för snabba permissar och tidig utsluss så är det deras daganteckningar.

Stort tack för dina inlägg. Jag tar till mig allting du skriver!

Och till er andra såklart.
Citera
2023-02-01, 11:59
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Haha ja, men jag blir hellre väckt av att en tjugoårig rödtopp blåser mig i örat än av Carlos som klampar in och brölar att nu är det visitation 😅

Carlos på svartsjö ?
Citera
2023-02-03, 01:39
Medlem
Citat:
Carlos på svartsjö ?

Haha ja det var faktiskt han som dök upp i skallen när jag försökte komma på raka motsatsen till glad, chill och gullig 😂

Har du suttit på det där jävla kaos-hotellet?
Citera
2023-02-03, 08:32
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Haha ja det var faktiskt han som dök upp i skallen när jag försökte komma på raka motsatsen till glad, chill och gullig 😂

Har du suttit på det där jävla kaos-hotellet?

Haha . Jajamän jag satt där för 6 år sen... kul o veta han började på svartsjö enbart för han fick stryk på storboda pga hans vidriga beteende så han sluta där för han vart rädd o började på svartsjö o han tror ingen vet om det för han vill ju va så stor o stark 😒
Citera
2023-02-03, 09:42
Medlem
Citat:
Haha . Jajamän jag satt där för 6 år sen... kul o veta han började på svartsjö enbart för han fick stryk på storboda pga hans vidriga beteende så han sluta där för han vart rädd o började på svartsjö o han tror ingen vet om det för han vill ju va så stor o stark 😒

Jodå, det är ganska välkänt vid det här laget 😂 Eller det var för några år sedan iaf. Det checkade in en snubbe på min avdelning som satt på Storboda när det hände, och det kan inte ha tagit mer än tio minuter från att han upptäckte att Carlos jobbade där till varenda kotte visste om det 🤣
Citera
2023-02-03, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95

Som ovan tidigare nämnt så kommer du få blodtrycksmedicin om du behöver det! Det fick jag utan några problem. Visste inte ens att jag hade högt blodtryck när jag åkte in!

Jag har bara gjort en så kallad "kaffevolta" men det var den längsta månaden i hela mitt liv. Fick inget jobb tilldelat eftersom jag var där så kort tid. Men mitt tips är nog att inte titta för mycket på tv på dagarna, för redan efter en vecka märker man att allt går på repris mer eller mindre och utan tv, finns det i stort sett inte ett skit att göra.

Du får ta med ett Playstation 2 eller Gamecube, och det skulle jag nog rekommendera till någon som ska sitta lite längre. Man får dock inte ha något minneskort, så det suger ju. Det bästa är väl typ att köra några sportspel eller Tony Hawks eller något. Bara för att fördriva tiden.

Gå runt och hälsa lite när du precis kommer in, du behöver inte hälsa på varenda jävel, men säg hej och ta i hand på dom du möter, så blir allt bra. Man behöver inte springa omkring och leta efter folk att presentera sig för.

Om du inte är uppkäftig, och högljudd, så kommer du inte få några problem. MEN om någon mopsar upp sig, och blir otrevlig mot dig så ska du inte backa. Gör du det, framstår du som en ynkrygg och då kommer du få det kämpigt.

Stand your ground. Och va trevlig och visa respekt mot alla som gör likadant mot dig. Starta inget, men se till att avsluta det om det blir något.

Och hoppas på att du slipper överbeläggning eller liknande. Eget rum hade jag som krav, och där hade jag tur, för det var ingen överbeläggning på den kåken jag satt på. Satt 2020!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in