2023-02-14, 14:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Har vi ingen fri vilja, är väl egentligen allt vi gör på samma nivå som instinkt.

På fundamental nivå ja. Men ovanpå den fudamentala ordningen byggs det på med språket.
Då får vi abstraktioner som vi kan projicera. Som fri vilja och avsikt.

Citat:
Hur vet man om en svamps görande är medvetet eller bara ett automatiskt beteende skapat utifrån evolutionen. Man får fundera hur troligt det är kanske.

Kanske det är språket som är avgörande för att kunna projicera ett medvetande?
Medvetande kanske bara är en projektion vi gör åt oss själva.
Citera
2023-02-14, 14:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nej, det gör du inte. Du vill inte veta hur någonting fungerar. Du vill själv hitta på hur allting fungerar. Oavsett om det handlar om medvetandet, Gud, fri vilja, moral eller något liknande så är det dina hemsnickrade idéer, helt och hållet grundade i dina personliga preferenser, som gäller.

Förklara bara.
Jag väntar fortfarande med spänning …
Citera
2023-02-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Förklara bara.
Jag väntar fortfarande med spänning …
Förklaringen kom ovan.
Citera
2023-02-14, 15:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Förklaringen kom ovan.

Nice try.
Det ovan var rektionen på min provokation.

Du har inget svar.

Jag har åtminstone en idé om att medvetandet hänger samman med språket och att det kan vara en projektion. Se ovan.
Citera
2023-02-14, 15:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
På fundamental nivå ja. Men ovanpå den fudamentala ordningen byggs det på med språket.
Då får vi abstraktioner som vi kan projicera. Som fri vilja och avsikt.

Kanske det är språket som är avgörande för att kunna projicera ett medvetande?
Medvetande kanske bara är en projektion vi gör åt oss själva.
Kan vara så. Men vi är väl i så fall medvetna om att det kan vara så. Hur det då skulle gå till om det är en projicering.
Så jag är skeptisk när det gäller oss själva.
Projicera det på andra kan definitivt vara en möjlighet. Frågan är väl vad neurologin säger. Kanske är det bara vi som är medvetna, av allt levande på jorden.
Citera
2023-02-14, 15:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Förklaringen kom ovan.
Du har inte förklarat någonting. Hur kan materia ge upphov till upplevelser?
Citera
2023-02-14, 15:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är ingen som kan förklara det, inte ens absinten. Men materian gör det. För utan materia skulle de inte uppstå.
Eller kan du skapa upplevelser utanför hjärnan eller kan du ens visa hur det skulle gå till utan materia.
Citera
2023-02-14, 15:41
Medlem
Citat:
Nice try.
Det ovan var rektionen på min provokation.

Du har inget svar.

Jag har åtminstone en idé om att medvetandet hänger samman med språket och att det kan vara en projektion. Se ovan.
Jag har inget svar till någon som endast accepterar sina egna totalt vetenskapsfrånvända svar.
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Upplevelser är bara signaler, d.v.s. kommandon, som talar om vilken typ av situation man befinner sig i och hur man bör reagera på den. Signaler som utgörs av den tolkning hjärnan gjort av den information den mottagit.

När en dator tolkar information så framställer den kommandon som den sänder ut till olika program för att få dessa att reagera på lämpligt sätt.
Citera
2023-02-14, 15:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag har inget svar till någon som endast accepterar sina egna totalt vetenskapsfrånvända svar.

Upplevelser är bara signaler, d.v.s. kommandon, som talar om vilken typ av situation man befinner sig i och hur man bör reagera på den. Signaler som utgörs av den tolkning hjärnan gjort av den information den mottagit.

När en dator tolkar information så framställer den kommandon som den sänder ut till olika program för att få dessa att reagera på lämpligt sätt.
Hur skapar man upplevelsen av kärlek i en dator eller en hjärna?
Citera
2023-02-14, 15:54
Medlem
Citat:
Hur skapar man upplevelsen av kärlek i en dator eller en hjärna?
Man framställer en besatthet av en annan person vilket blir till ett kommando man sedan har att utgå ifrån i sin tankeverksamhet. Kärlek är ju bara en ständig strävan efter en annan persons sällskap och bekräftelse.
Citera
2023-02-14, 15:59
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Det är ingen som kan förklara det, inte ens absinten. Men materian gör det. För utan materia skulle de inte uppstå.
Fast det vet vi inte.

Citat:
Eller kan du skapa upplevelser utanför hjärnan eller kan du ens visa hur det skulle gå till utan materia.
Nej det kan jag inte. Men absence of proof is not proof of absence, som man brukar säga.
Att jag inte kan visa hur det skulle gå till bevisar inget.
Citera
2023-02-14, 16:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Hjärnan tolkar sig själv alltså, det är så jag uppfattar ditt påstående. Kan du förklara hur det går till?
Det som upplever och det som upplevs kan inte vara samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in