Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Hur kan man vara så jäkla blind (förutsätter att du inte är en troende muslim, för då förstår jag).

Hotet mot Sverige utgörs inte av att en koran bränns.
Att bränna koranen är en aktion mot yttrandefriheten.
Det är att hävda att vissa yttranden ska motverkas och inte få utövas, och folk borde hindras från att ta del av det intellektuella materialet som koranen utgör. Koranen är ett yttrande i sig.

Hade man varit blankt för yttrandefriheten i sin renaste form, då hade man ställt sig framför alla muslimer, och sagt "jag håller inte med om alla era perspektiv, men jag är beredd att ge mitt liv för att ni ska få yttra dom, sprida och utöva dom".

Märkligt att yttrandefrihetsförsvararna inte blir arga på när yttrandefriheten bränns.
Men vi vet ju alla - egentligen - att det bara handlar om hat mot mörk hy, som det alltid varit. Vita muslimska invandrare från våra grannländer t.ex. möter ju inget hat i vardagen.
Senast redigerad av Robbinist 2023-02-16 kl. 21:32.
Citera
2023-02-16, 21:27
Avstängd
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vad kostar en ansökan?

Funderar på att bränna av en bibel utanför riksdagshuset.

Synd för dig då att svenskar inte bryr sig om bibeln. Ingen blir uppretad medan du står där som ett fån.
Citera
2023-02-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Tja.
Kanske yttrandefriheten får nöja sig med att om man vill bränna koranen så får man göra det hemma i spisen, eller ute i skogen. Det är kanske den pragmatiska lösningen. Vi har att göra med medeltidsmänniskor här, som inte kan särskilja mellan Rasmus Paludan och Svenska folket, som i allmänhet inte är intresserade av att elda andra kulturers heliga skrifter. Miljoner muselmaner går bananas och det är inte bra. Vi får fråga oss om det är värt att nån ny dåre ska köra över folk med lastbil eller spränga sig i en folksamling. Det är lätt att säga att det är så jävla viktigt att få sticka pinnar i ögonen på muselmanerna men då har man inte skrapat upp barn från Drottninggatan…

Du kan beskriva kapitulation i pragmatiska termer, det är fortfarande kapitulation.
Citera
2023-02-16, 21:30
Medlem
Någon borde hyra ut alla koraner från biblioteket och sedan bränna dom ändå.

Fy fan, alla som är rädd för att ryssen kommer i Sverige, har inte växt upp, är ni fortfarande rädda för mörkret också?
Citera
2023-02-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Hon är efterbliven och myopisk. Att behandla våldsmannen och hans offer lika, är inte rättvisa och det leder inte till någon fredlig utopi. Det leder till att våldsmannen i det tysta kan fortsätta att flytta fram sina gränser.

Det här är grundläggande principiella värderingar som om de inte försvaras, förintas.
Skitsnack. Det är två parter som bara bråkar och retar varandra, och hon säger åt dom att sluta upp med dumheterna och skärpa sig och bete sig som folk. Det leder till fred.

Om en av bråkstakarna hävdar sin rätt, så kommer den andra se sig manad att stå upp för sin sida av saken, varpå första bråkstaken säger "det är lögn!!" .. det dröjer inte många sekunder innan slagsmålet är i full gång igen, och det kommer aldrig leda till någon form av lösning eller harmoni eller förbättring för någon part. Det leder oftare till livslång fiendskap, hat, och upprepade skärmytslingar och bara massa gift, som drabbar alla.

Om ni retar upp muslimer, och dom retar tillbaka, och det blir mer hätskt, och sen ännu mer .. så förstår mellanmjölksmorsan exakt vad det är som pågår. Hon kommer inte 'inse' nåt som du hoppas på. Lösningen är, att ge fan i att bråka. Det är hon smart nog att inse; inte bråkstakarna.
Senast redigerad av Robbinist 2023-02-16 kl. 21:41.
Citera
2023-02-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Nej, varför det? Om man tänker rationellt och strukturerat i den största säkerhetskris riket varit i sedan WW2 måste man ha sina prioriteringar klara för sig. Jag gillar yttrandefrihet så mycket att jag vill ha kvar den framöver. Om vårt land blir överfallet av Putins orcher kommer inte bara yttrandefrihet att försvinna utan även alla andra friheter vi nu har. Därför godtar jag att vi i Sverige och Finland ett tag till ligger lågt med koranbränningar. För vi behöver få vårt medlemskap i NATO godkänt. Som det ser ut i nuläget kommer Ryssland vara aggressiva och utgöra ett hot mot omvärlden för lång tid framöver. Att stå utanför NATO är då galenskap. Farligt på riktigt. Denna fara väger tyngre än en begränsning i några månader gällande möjligheten att kunna få bränna koraner offentligt.
Ibland är demokrati viktigt, och ibland inte beroende på hur omvärldens vindar blåser? Saknar du helt principer? Väldigt svenskt resonemang förvisso, så inte förvånande.
Citera
2023-02-16, 21:33
Avstängd
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Tja.
Kanske yttrandefriheten får nöja sig med att om man vill bränna koranen så får man göra det hemma i spisen, eller ute i skogen. Det är kanske den pragmatiska lösningen. Vi har att göra med medeltidsmänniskor här, som inte kan särskilja mellan Rasmus Paludan och Svenska folket, som i allmänhet inte är intresserade av att elda andra kulturers heliga skrifter. Miljoner muselmaner går bananas och det är inte bra. Vi får fråga oss om det är värt att nån ny dåre ska köra över folk med lastbil eller spränga sig i en folksamling. Det är lätt att säga att det är så jävla viktigt att få sticka pinnar i ögonen på muselmanerna men då har man inte skrapat upp barn från Drottninggatan…

Har inte du lärt dig att man inte förhandlar med terrorister? Det finns i varenda film och i politiken globalt.

Svenskar är ett konstigt folk som låter sig kuvas av dödskulter och sekter. I praktiken har vi ju kapitulerat inför islam och underkastat oss islam. Islam betyder för övrigt underkastelse. Så är vi muslimer nu eftersom vi underkastat oss deras hot och hat bara att vi inte vet om det än? Är vi dödskultmedlemmar?
Citera
2023-02-16, 21:38
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du behöver inget tillstånd om du inte är orolig för din egen säkerhet, det är för att få polisbeskydd som Paludan söker tillstånd. Han vet att de måste närvara då. Det står honom fritt att bränna Koranen var han vill. Men det är uppmärksamheten och polisbeskyddet han vill ha. Nu söker provokatörerna i stället tillstånd för att få avslag, på det sättet slipper de ens köpa tändstickor. De hade förmodligen inte ens vågat tända brasan om de fått tillståndet.

Så bränn du din bibel.

Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ingen skulle bry sig.

Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Synd för dig då att svenskar inte bryr sig om bibeln. Ingen blir uppretad medan du står där som ett fån.

Jag vet att ingen skulle bry sig eller bli upprörd.
Men en godkänd ansökan för bibelbränning kontra ev avslagen koranbränning är ändå poetiskt på något sätt, och säger en del om vår samtid.
Citera
2023-02-16, 21:38
Medlem
Andra länder, och islamister, bestämmer nu över svensk yttrandefrihet.

Galet. Men väntat.
Citera
2023-02-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Att bränna koranen är en aktion mot yttrandefriheten.
Det är att hävda att vissa yttranden ska motverkas och inte få utövas, och folk borde hindras från att ta del av det intellektuella materialet som koranen utgör. Koranen är ett yttrande i sig.

Hade man varit blankt för yttrandefriheten i sin renaste form, då hade man ställt sig framför alla muslimer, och sagt "jag håller inte med om alla era perspektiv, men jag är beredd att ge mitt liv för att ni ska få yttra dom, sprida och utöva dom".

Märkligt att yttrandefrihetsförsvararna inte blir arga på när yttrandefriheten bränns.
Men vi vet ju alla - egentligen - att det bara handlar om hat mot mörk hy, som det alltid varit.

Koranen är en massproducerad bok som säkert finns i hundratusentals exemplar bara i Sverige. Att göra som Paludan gör och bränna ett exemplar, utgör inte på något sätt ett reellt hot mot muslimska bokförlags möjligheter att fortsätta massproducera sin dödskultsbok.
Med din logik bör alla bränningar, av alla texter av alla dess slag förbjudas, även när det sker i protestsyfte. Det håller inte. Att bränna en bok, tystar ingen.

En av yttrandefrihetens paradoxer är att yttrandefrihet även ger människor möjlighet att protestera mot yttrandefrihet (och det är ju tur det, för annars hade många av dina älskade muslimer hamnat i knipa).

Gränsen går när man via hot och våld försöker tysta andra. Det ÄR GRÄNSEN, och den har nu ännu en gång fått ge vika.

Någonstans under din ideologi, under din vilja att uppfattas som god, så förstår även du det.
Citera
2023-02-16, 21:42
Avstängd
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag vet att ingen skulle bry sig eller bli upprörd.
Men en godkänd ansökan för bibelbränning kontra ev avslagen koranbränning är ändå poetiskt på något sätt, och säger en del om vår samtid.

Det skulle säga mycket om sverige och svenskars mentalitet ja.

Ta t.ex. Ecce Homo som jämförelse. Varför gör ingen en Ecce Homo med Mohammad? Det ena är "OK" att göra men inte det andra. Hyckleri på högsta nivå.
Citera
2023-02-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Ibland är demokrati viktigt, och ibland inte beroende på hur omvärldens vindar blåser? Saknar du helt principer? Väldigt svenskt resonemang förvisso, så inte förvånande.

Nu blandar du nog ihop saker lite. Demokrati = folkstyre. Ingen har sagt något om att vi ska ändra detta. Vi har dock i vår demokrati vissa inskränkningar i vad vi får säga samt var & när man får säga vissa saker. Precis samma regler som andra länder i den fria världen. Personligen tycker jag att man bör få bränna vilka böcker och flaggor man vill offentligt men i många fria länder, t ex Finland, får man inte detta. Att t ex bränna koranen i Finland räknas som brott mot trosfrid:

https://www.dn.se/sverige/finlandsk-...koranbranning/

Vi kan framöver ha diskussioner om var gränsen bör gå för yttrandefrihetsuttryck, men i just detta för Sverige extraordinärt känsliga läge måste vi prioritera. Säkerhet och överlevnad för landet eller koranbränning. Inte så himla svårt för mig att välja i sådant läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in