2023-02-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds
Elstödet som kommer i dagarna är en total idioti

Den välbeställda villagären (som troligen är högavlönad) med egen pool, bastu och allt "belönas" nu med en stor skattefri klumpsumma för att de förbrukat stora mängder el på lyxkonsumtion rent ut sagt.
Samtidigt så "bestraffas" de allra mest utsatta som går på försörjngsstöf då socialen drar av motsvarande summa från det dem fått i elstöd när de går på socialbidraget.

Snacka om omvänd Robin Hood taktik. Snärja de som redan äger och hoppa på de som inget har.

De påstår att man konstruerat systemet på detta sätt för att det skulle vara enkelt, men det hade varit ännu enklare och dessutom rättvisare att retroaktivt sänka elskatten och kreditera motsvarande summa samt framgent sänk elskatten så som andra länder gjort.

Det är tydligen så att Sverige alltid ska göra motsatsen. När coronaviruset drog in skulle man göra precis tvärtom istället för att agera direkt.
Nu samma när elpriserna havererade.

Nu är det ju nån promille som innefattas av de som du beskriver... Det går inte att göra helt rättvisa system om det inte ska ta flera års administration att gå igenom varenda individs inkomst och vilka elförbrukare som används.

Socialbidragstagare betalar ju ingen el heller, så det blir ett nollsummespel. Noll elkostnader, noll återbetalning
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-02-21 kl. 22:06.
Citera
2023-02-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu är det ju nån promille som innefattas av de som du beskriver... Det går inte att göra helt rättvisa system om det inte ska ta flera års administrationatt gå igenom varenda individs inkomst och vilja elförbrukare som används.

Socialbidragstagare betalar ju ingen el heller, så det blir ett nomlsummespel. Noll elkostnader, noll återbetalning

Ja du har helt rätt. Självklart kommer vissa rika strömslukare få mer än de förtjänar, men som du säger så har det med tidspress att göra också (även om du inte använde de orden). Saker ska kunna komma på plats snabbt och vill man utesluta vissa personer som tjänar mycket eller förbrukar mycket så skulle det ta enormt mycket längre tid att få ut pengarna.

Själv kommer jag inom nån dag få ca 3500 kr
Citera
2023-02-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja du har helt rätt. Självklart kommer vissa rika strömslukare få mer än de förtjänar, men som du säger så har det med tidspress att göra också (även om du inte använde de orden). Saker ska kunna komma på plats snabbt och vill man utesluta vissa personer som tjänar mycket eller förbrukar mycket så skulle det ta enormt mycket längre tid att få ut pengarna.

Själv kommer jag inom nån dag få ca 3500 kr

Ja, hade pengarna kommit 2026 istället så hade det surats för det.

Miljonärer får barnbidrag också, men hör inte mycket gnäll om det. Och det är ett rent bidrag, och ingen återbetalning. Miljonären med poolen har ju trots allt betalt in betydligt mer än han får tillbaka
Citera
2023-02-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ja, hade pengarna kommit 2026 istället så hade det surats för det.

Miljonärer får barnbidrag också, men hör inte mycket gnäll om det. Och det är ett rent bidrag, och ingen återbetalning. Miljonären med poolen har ju trots allt betalt in betydligt mer än han får tillbaka

Jag är inte i ekonomisk knipa själv, men känner tvärr folk som är det varav vissa jag har fått skriva på brev till kronofogden på för skuldsanering då jag varit en av de som de är skyldiga pengar till.

I princip (för den som inte vet) så avskriver jag då alla skulder till den som är skyldig mig för att kronofogden ska kunna ge skuldsanering till den andre personen.

Nu lever vissa av dom på skulsanering vilket är bra om dom kommer ur det helskinnade, men det tråkiga i en sån situation är att när de får elstödet som alla andra i rätt region får, så får dom pengarna, kan spendera dom, men nästa månad kommer kronofogden dra av det beloppet på det som de får leva på, så med andra ord får de inte en krona kvar av elstödet.
Citera
2023-02-22, 07:01
Medlem
Citat:
Jag är inte i ekonomisk knipa själv, men känner tvärr folk som är det varav vissa jag har fått skriva på brev till kronofogden på för skuldsanering då jag varit en av de som de är skyldiga pengar till.

I princip (för den som inte vet) så avskriver jag då alla skulder till den som är skyldig mig för att kronofogden ska kunna ge skuldsanering till den andre personen.

Nu lever vissa av dom på skulsanering vilket är bra om dom kommer ur det helskinnade, men det tråkiga i en sån situation är att när de får elstödet som alla andra i rätt region får, så får dom pengarna, kan spendera dom, men nästa månad kommer kronofogden dra av det beloppet på det som de får leva på, så med andra ord får de inte en krona kvar av elstödet.

Men det är väl rätt rimligt, iom skuldsaneringen så har de ju inte gjort rätt för sig tidigare, och förmodligen inte när det gäller sina elräkningar heller.
Citera
2023-02-22, 07:30
Medlem
Citat:

Man kan väl knappast bo i hus och ha skuldsanering? Hyr de ett hus isf?
Citera
2023-02-22, 08:41
Medlem
Citat:
Men det är väl rätt rimligt, iom skuldsaneringen så har de ju inte gjort rätt för sig tidigare, och förmodligen inte när det gäller sina elräkningar heller.

Jo så är det, men dessa personer levderedan sedan tidigare på existensminimum då det är det som krävs för att få skuldsanering, men att sedan inflationen kommer och höga elräkningar sätter dom mer eller mindre i totalt kollaps. De lever redan på bottenskrapet, får äta nudlar och kan inte lägga en krona på nöjen. Sen kommer detta och toalt förstör den lilla ekonomi som de hade.

Nu ser jag vissa av dom försöka få lån privat för at kunna överleva vilket ännu mer förstörden chans de hade att komma genom skuldsaneringen.

Hade "Existensminimum" justerats snabbt upp till att inkludera jättehög inflation och brutala räntor så hade det varit en annan sak, men tyvärr händer inte det. Alltså bli existensminimum som att leva på lägsta möjliga belopp som är möjligt och sen dra av en massa pengar på det.
Citera
2023-02-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Vem har sagt att de bor i hus? Tror ingen av dom gör det. En bor i ett hus, men det hyrs och då inte ens hela huset, så det räknas väl som lägenhet.
Citera
2023-02-22, 11:09
Medlem
Citat:

Du har fel det med elstöd och skuldsanering.

Skuldsanering fungerar inte riktigt så. De kommer få behålla elstödet.
Citera
2023-02-22, 12:22
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag tycker elstödet är felaktigt beräknat. Det finns folk som FÅR pengar de inte ens har spenderat. Har man haft en väldigt förmånligt avtal under 2021-2022 kan du gå plus ur det här och det känns skevt. Det är så med just el-avtal också att du kan INTE alltid teckna ett jättebra avtal utan de som får de avtalen brukar vara som man förhandlat sig till efter år som trogen kund. Det är alltså bara till viss del man själv kunnat välja sitt avtal.

Jag förstår orimligheten i att beräkna var hushåll för sig självt för en återbetalning i den här storleken, men tycker också det är fullständigt bisarrt att en del kommer att kunna FÅ pengar för att de använt el medan andra inte ens får ett grundstöd.
Citera
2023-02-22, 12:37
Medlem
Citat:
Jo så är det, men dessa personer levderedan sedan tidigare på existensminimum då det är det som krävs för att få skuldsanering, men att sedan inflationen kommer och höga elräkningar sätter dom mer eller mindre i totalt kollaps. De lever redan på bottenskrapet, får äta nudlar och kan inte lägga en krona på nöjen. Sen kommer detta och toalt förstör den lilla ekonomi som de hade.

Nu ser jag vissa av dom försöka få lån privat för at kunna överleva vilket ännu mer förstörden chans de hade att komma genom skuldsaneringen.

Hade "Existensminimum" justerats snabbt upp till att inkludera jättehög inflation och brutala räntor så hade det varit en annan sak, men tyvärr händer inte det. Alltså bli existensminimum som att leva på lägsta möjliga belopp som är möjligt och sen dra av en massa pengar på det.

Ok, jag trodde existenaminimum innebar en viss summa kvar efter att nödvändiga saker (som tex el) är betalt, så då förstår jag problemet.
Citera
2023-02-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Man måste inte bo i hus för att få elstödet. Så länge man själv står för elnätsavtalet så får man det och det gäller ju flertalet hyresrätter (även om det förekommer att värden står för elnätet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in