Jag inser att jag gjorde bort mig när jag utifrån greta™:s tweet beräknade mänsklighetens undergång till juni i år. Artikeln som greta™ länkade till publicerades 19 februari 2018, så vi dog allihop för drygt två veckor sedan. (Jag skriver från den andra sidan.) Artikeln publicerades i den högt ansedda vetenskapliga tidskriften "Gritpost - Real news for the working class". Varför läser flickan med egna ridhästar, som sattes i Franska Skolan, en tidskrift med arbetarklassen som målgrupp? Nåja, det lär inte finnas särskilt många arbetare i läsekretsen vid närmare eftertanke.
http://web.archive.org/web/202007142...limate-change/
I artikeln får vi även veta att havsisen i Arktis försvann förra året:
"The chance that there will be any permanent ice left in the Arctic after 2022 is essentially zero."
(Tyvärr var det ingen som berättade det för havsisen, så den finns kvar fortfarande.)
greta™ säger "lyssna inte på mig, lyssna på vetenskapen". Det här är alltså vad greta™ tror är vetenskap. För att citera klimathotarnas mantra sedan ett par decennier: "Det är värre än vi trodde." Men greta™:s fan club tycker att vi skall lyssna på hennes rappakalja, eftersom hon hade bra grundskolebetyg, att avdankade (vissa avlidna) popstjärnor gillar henne, samt att hon kan trösta fransktalande flyktingbarn från Syrien. Ja, och så fick hon av talmannen specialtillstånd att sitta utanför Riksdagen, och ej att förglömma den verkligen mycket avancerade kosackdansen på blankis.
Men allvarligt talat. Det här är vad greta™ är: En fullständigt obildad ung kvinna som tror på vilka domedagsprofetior som helst. Hon är faktiskt inte väsensskild från unga kvinnor som intresserar sig för smink och mode. Man kan vara tom i huvudet på olika sätt.