Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-22, 22:58
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Grejen är väl också att man inte ska drömma sig tillbaka med alltför stor nostalgi. Sverige ligger nära Golfströmmen och vädret har ofta varit lite oförutsägbart. Jag minns någon fest under tidiga 2000-talet där jag påpekade att jag bara kunde minnas en jul i min hemstad som vi upplevt en vit jul under min barndom (1980-talet) men alla sa att jag mindes fel och att det alltid var flera meter snö. Var senare tvungen att kolla upp detta med SMHI och de intygage att vi endast haft en vit jul under 80-talet.

Vi kanske inte skulle lyckas med ett Tåg över Bält idag, men det känns som om utvecklingen mot varmare väder inte riktigt skett i den takt folk förutsett

Nej det är väldigt lätt att nostalgisera bakåt eller tvärtom minnas något som värre än det var. Beror nog på om man är en person som ser glaset halvfullt eller halvtomt om man minns saker som mer positiva än de var eller om man har lättare att se det negativa.

Du lär ju ha bra minne iaf eftersom det visade sej vara rätt.

Ja nog är Golfströmmen lurig. Minns sommaren -19 då jag var i Portugal och de portugiser jag pratade med vädret om trodde mej knappt när jag berättade att det var 32 grader i Stockholm medans det var behagliga 22 i Lissabon.

Även om uppvärmningen går i rekordfart just nu så går det ju inte så fort som denne Peter förutspådde..
Både vad gäller samhälls- och klimatutveckling så är det nog extremt svårt att sia om framtiden.
Däremot ska jag tillägga att jag inte vill att folk ska sluta sia om framtiden (sekterister med sina uppenbarelser från gud får gärna hålla kaeft i närheten av mej;-)), även om de får se dumma ut senare.
Som Uusman, som blivit dumförklarad en masse om uttalandet om att det planlösa surfandet på internet förmodligen är en fluga och vi har väl aldrig haft så mycket planlöst surfande som idag..
Citera
2022-02-22, 23:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Jo det är klart jag ser skillnad.
Eller hur vet du att jag inte är företrädare för anti-inavel på officiell nivå Nej då, det var en kass jämförelse.
Jag har nog missat denne Peters storhet, eftersom jag inte kan minnas honom från valrörelsen -06.

Pär var känd för att han var meteorolog på TV, annars kanske ingen skulle lagt märke till hans klimatprognoser. Nu är han ju EU-parlamentariker för MP (Antagligen också för att han var känd från TV för man hör inget om vad han pysslar med där i EU) så det är helt klart relevant att han ställt sådana profetior om framtiden.
Citera
2022-02-23, 00:00
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Pär var känd för att han var meteorolog på TV, annars kanske ingen skulle lagt märke till hans klimatprognoser. Nu är han ju EU-parlamentariker för MP (Antagligen också för att han var känd från TV för man hör inget om vad han pysslar med där i EU) så det är helt klart relevant att han ställt sådana profetior om framtiden.

Tack för info. Då vet jag lite mer om denne klimat-siare som hade helfel i sin prognos: )
Citera
2022-02-23, 07:26
Medlem
Miljö-Pär har inte haft många rätt i sina dar. I synnerhet inte när det gäller frågor som rör klimatet.
Kan inte finnas någon med vettet i behåll som tror på hans ständiga lögner.
Citera
2022-03-06, 11:13
Medlem
Duvlorts avatar
Hur gick det med Pers spådom, blev det något Vasalopp?
Skumt, tittar just nu på det och det ser riktigt vitt ut?
Citera
2023-03-06, 20:38
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort

Jodå det finns snö
Och även isbjörnar. Eller ja inte i Sverige men det finns isbjörnar där isbjörnar finns.
Fler än någonsin faktiskt.

Men Du vet om 20 år då finns det ingen snö
Så välkommen tillbaka 2043.

Då kommer vi se att det ööhh finns snö igen.. Men vafan.

Ja återkom igen 2063 då
Citera
2023-03-07, 13:18
Medlem
DeValeras avatar
Per gjorde en rejäl miss där. Till och med i Stockholmsområdet kommer det finnas kvar snö i år ända till slutet av mars och kanske en bit in i april.

Men överlag så har vintrarna blivit mildare 0ch snö fattigare de 10 senaste åren. Visst har köldknäppar förekommit men överlag varmare. Vi ser ju att glaciärerna på många håll på jordklotet blir mindre och mindre. Tundror i Kanada och Ryssland tinar mer än vanligt på somrarna. Så jag betvivlar inte att vi är inne i en form av värmeperiod.
Citera
2023-03-07, 19:25
Medlem
Soterns avatar
Tönten ville väl avskaffa demokratin också för klimatets skull. Tur att man slipper se honom längre i rutan i alla fall.
Citera
2023-03-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort

2020 var det väl nära att man tvingades ställa in.

"Loppet har ställts in vid tre tillfällen. Åren 1932 och 1990 skedde det till följd av snöbrist, 1934 på grund av för få anmälda."

Att folk inte kan skilja på väder och klimat får vi nog leva med i åtminstone 20 år till.

"Antalet dagar med snötäcke har minskat 16 dagar i snitt sedan 1950. Skillnaden är störst i mellersta Sverige där det finns platser där dagar med snö minskat mellan 24 till 28 dagar under den här perioden. "

https://www.smhi.se/publikationer/pu...-2021-1.189738
Citera
2023-03-07, 20:14
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
2020 var det väl nära att man tvingades ställa in.

"Loppet har ställts in vid tre tillfällen. Åren 1932 och 1990 skedde det till följd av snöbrist, 1934 på grund av för få anmälda."

Att folk inte kan skilja på väder och klimat får vi nog leva med i åtminstone 20 år till.

"Antalet dagar med snötäcke har minskat 16 dagar i snitt sedan 1950. Skillnaden är störst i mellersta Sverige där det finns platser där dagar med snö minskat mellan 24 till 28 dagar under den här perioden. "

https://www.smhi.se/publikationer/pu...-2021-1.189738
Vilket har inträffat ett antal gånger tidigare. De år då vasaloppet före 2020 har varit i fara är 1930, 1933, 1935, 1938, 1943, 1949, 1952, 1961, 1971, 1973, 1974, 1975, 1976, 1989, 1992, 1993, 1997, 1999, 2005 och 2014. Vintrarna på 1930-talet, 1970-talet samt omkring 1990 var som synes bedrövliga:

https://issuu.com/vasaloppetofficial...aren_2016_3/71

De varmaste vasaloppen är 1959, 1930, 1950, 2015 och 1971. 1959 och 1930 var det 11-12 grader varmt!

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...derna-1.101145

Visst har vädret överlag blivit varmare, men vädret /klimatet går i cykler. Det är mycket möjligt att Vasaloppet måste ställas in nästa år, eller om 50 år. Om 50 år kan det vara varmare än i nutiden, eller kallare. Domedagsprofeter som globalistlakejen Pär Holmgren borde tagga ned och leva i nuet istället. Det finns mycket värre miljöproblem, förslagsvis överbefolkningen som är ett konkret hot mot vår planet.
Senast redigerad av flaes 2023-03-07 kl. 20:17.
Citera
2023-03-08, 00:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Förr släppte vi i väst ut mycket mera stoft i atmosfären, nu renar vi bättre.
Partiklarna i detta stoft fungerade som kondenskärnor, vilket gjorde att vi hade mer moln och färre soltimmar.
https://www.cec.lu.se/sv/artikel/aer...an-pa-klimatet
https://www.smhi.se/data/meteorologi...an-1983-1.8243
Någon som undrar varför fler soltimmar gör att det blir varmare?
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-03-08 kl. 00:30.
Citera
2023-03-08, 07:21
Medlem
Den stora klimatbluffen. Den gröna terrorn. Lämpliga namn för vår tid.

Vi behöver en samlingståd för klimatbluffen. Det är allt den är. Politisk vinkling av ett helt vanligt naturfenomen. Jorden värms upp i cykler. Mest trolivis på grund av solen och dess faser. Har inget att göra med fossila bränslen.

Jävlar vad förbannad jag blir. Folk måste vakna upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in