Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-19, 19:38
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Intressant dokumentär om en riktig fiatshitcoin, CFA-francen, och hur man hoppas frigöra sig från den med hjälp av bitcoin.

Fighting Back Against Monetary Colonialism
https://www.youtube.com/watch?v=r898rA4FV50

Notera att Centralafrikanska republiken, som har infört bitcoin som lagliga pengar, är ett av de länder som är drabbat av denna extremt dåliga form av fiat.

CFA-francen hamnar långt ner i näringskedjan, men på sätt och vis är hela världen, utom möjligen USA, offer för i princip samma system.
Citera
2023-03-19, 21:23
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Ja just dessa cert var ju, tack och lov, fully hedged. Det är inte säkert att de är det idag. Sen kan dessa tillgångar gå till en högre prioriterad fordringsägare vid konkurs.

Gällande hastighet så torde det vara bättre via en exchange som är öppen dygnet runt.

Du har rätt om hastighet. Det är det där med skatt som gör det fördelaktigt med ISK, men som samtidigt också gör att man riskerar att förlora allt.

Egentligen borde man väl göra som du, flytta till en wallet och inte sälja, men det kan samtidigt vara fördelaktigt att göra det vid nästa cykels slut. Dock svårt att överblicka med tanke på hur snabbt allt går för tillfället ..

OnT Så är den pågående kraschen ett oerhört starkt argument för den kommande bitcoiniseringen, jag kan inte se att det kan bli på något annat vis än att världen blir bitcoiniserad.
Citera
2023-03-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Intressant dokumentär om en riktig fiatshitcoin, CFA-francen, och hur man hoppas frigöra sig från den med hjälp av bitcoin.

Fighting Back Against Monetary Colonialism
https://www.youtube.com/watch?v=r898rA4FV50

Notera att Centralafrikanska republiken, som har infört bitcoin som lagliga pengar, är ett av de länder som är drabbat av denna extremt dåliga form av fiat.

CFA-francen hamnar långt ner i näringskedjan, men på sätt och vis är hela världen, utom möjligen USA, offer för i princip samma system.

Sånt där är verkligen äckligt, och ändå så uppenbart. Märkligt att de kommer undan med det.
Nu verkar det dock som att fler och fler äntligen får upp ögonen för den korrupta bank-maffian. Gillar inte BTC, men måste medge att det verkar bli det nödvändiga steget innan bättre kryptovalutor kan tas i bruk.
Hoppas folk som säkrar sina besparingar i BTC har vett att använda en hsm istället för nexo eller andra nya former av banker.
Citera
2023-03-21, 06:47
Medlem
Leastons avatar
”Bitcoin soars to nine-month high as investors weigh bank risks and interest rates.”
-CNBC
https://youtu.be/0Q0e58Mc9yo

Nya narrativ nu för tiden…
Citera
2023-03-21, 07:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
”Bitcoin soars to nine-month high as investors weigh bank risks and interest rates.”
-CNBC
https://youtu.be/0Q0e58Mc9yo

Nya narrativ nu för tiden…
Haha! Snälla, CNBC är ju ekonominyheternas kvällstidning. Men det är fint att du verkligen anstränger dig.

Kan du presentera några siffror på vilka pengar som har ”investerats” de senaste veckorna?
Citera
2023-03-21, 07:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Kan du presentera några siffror på vilka pengar som har ”investerats” de senaste veckorna?
Jag gav dig en länk från självaste CNBC som svarar på din fråga redan i rubriken.
Citera
2023-03-21, 08:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag gav dig en länk från självaste CNBC som svarar på din fråga redan i rubriken.
Fel, det gavs inget svar på min fråga. Det låter som att du misstolkade rubriken pga bristande läsförmåga på engelska och rusade hit för att posta.

Sedan kom det in en bitcoin-bro i nästa inslag som förklarade att den senaste pumpen helt enkelt beror på ett stort ras på ränteförväntningarna. Dvs allt är precis som förr.
Citera
2023-03-21, 08:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Fel, det gavs inget svar på min fråga. Det låter som att du misstolkade rubriken pga bristande läsförmåga på engelska och rusade hit för att posta.

Sedan kom det in en bitcoin-bro i nästa inslag som förklarade att den senaste pumpen helt enkelt beror på ett stort ras på ränteförväntningarna. Dvs allt är precis som förr.
Och hade du ett vettigt resonemang som motsäger det så är du välkommen att argumentera för det och backa upp med källa om du vill att någon skall lägga någon vikt vid vad du säger.

Om du nu funderar på att leta upp en gammal länk som säger att all prisrörelse uppåt är wash trading och all pris rörelse neråt är pga fundamenta, så bemöda dig inte. Den har vi redan avfärdat som förklaringsmodell till att Bitcoin har en market cap på över 500 miljarder dollar.
Citera
2023-03-21, 08:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och hade du ett vettigt resonemang som motsäger det så är du välkommen att argumentera för det och backa upp med källa om du vill att någon skall lägga någon vikt vid vad du säger.

Om du nu funderar på att leta upp en gammal länk som säger att all prisrörelse uppåt är wash trading och all pris rörelse neråt är pga fundamenta, så bemöda dig inte. Den har vi redan avfärdat som förklaringsmodell till att Bitcoin har en market cap på över 500 miljarder dollar.
Svårt att förstå vart du vill komma. Det är redan allmänt känt sedan tidigare att bitcoin går dåligt när räntor höjs, och vice versa. Det har de senaste veckorna drivits ett felaktigt narrativ att nu är det folk som "flyr" med sitt kapital till bitcoin pga oro i bankerna. Det finns exakt noll belägg för detta.

Däremot kan man ju fråga sig varför det ser ut på följande vis (jag har frågat förr men inte fått svar):
https://i.imgur.com/RSygwL4.png

Om det vore nytt kapital som köper in sig, varför går i praktiken alla omvägen via någon suspekt stablecoin och handlar nästan enbart på Binance? Volymen bitcoin som köps direkt via USD eller euro är försvinnande liten. Har du några idéer?
Citera
2023-03-21, 08:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Svårt att förstå vart du vill komma. Det är redan allmänt känt sedan tidigare att bitcoin går dåligt när räntor höjs, och vice versa. Det har de senaste veckorna drivits ett felaktigt narrativ att nu är det folk som "flyr" med sitt kapital till bitcoin pga oro i bankerna. Det finns exakt noll belägg för detta.
"Ok truther"
Spelar ingen roll vilka källor man lägger fram, en "truther" kan alltid påstå motsatsen utan att behöva källor.

Citat:
Däremot kan man ju fråga sig varför det ser ut på följande vis (jag har frågat förr men inte fått svar):
https://i.imgur.com/RSygwL4.png
Är det något speciellt man skall titta på?

Citat:
Om det vore nytt kapital som köper in sig, varför går i praktiken alla omvägen via någon suspekt stablecoin och handlar nästan enbart på Binance? Volymen bitcoin som köps direkt via USD eller euro är försvinnande liten. Har du några idéer?
Du frågar alltså varför vissa exchanges är större än andra? Du får nog acceptera att så är fallet bara.

Jag kan tänka mig att det är smidigare att köpa via USDT men googla om frågan intresserar dig. Om du hittar någon stor konspiration så återkom. Men tänk på att ett twitterkonto med typ 87 följare som håller med dig, inte duger som tillräckligt bevisning. Ett CNBC inslag hade vägt tungt
Citera
2023-03-21, 08:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du frågar alltså varför vissa exchanges är större än andra?
Nej, det var naturligtvis inte frågan.
Citat:
Jag kan tänka mig att det är smidigare att köpa via USDT men googla om frågan intresserar dig.
Låter rimligt att det är "smidigare" att först växla sina USD mot USDT och därefter handla bitcoin, än att bara köpa bitcoin direkt! Båda görs ju ändå på samma exchange, förmodligen.

I så fall vore ju volymen USD/USDT enormt stor, men så är ju inte fallet.
Citera
2023-03-21, 08:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, det var naturligtvis inte frågan.
Låter rimligt att det är "smidigare" att först växla sina USD mot USDT och därefter handla bitcoin, än att bara köpa bitcoin direkt! Båda görs ju ändå på samma exchange, förmodligen.

I så fall vore ju volymen USD/USDT enormt stor, men så är ju inte fallet.
Ja precis.

Det är lättare att flytta, köpa och sälja kryptovalutor utan att behöva mellanlanda i den otroligt långsamma dollar varje gång.
Tradeing handlar om microsekunder. Kan man frigöra sig från banksystemet men ändå dra nyttan av dollarn så är Tether uppenbarligen mycket användbart.

Jag noterar att du inte återkom med någon länk så jag avfärdar dina lösa insinuationer som det tramset det är. Ses vid nästa halmstrå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in