Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Du (och alla andra) som verkar förstå redovisning. Har du (ni) tittat på Northvolts årsredovisning för 2021? Vad säger den?
Vad gäller IPO så gissar jag att det är svårt. Det finns för många politiska drivkrafter och för få ekonomiska i detta projekt. Efter en IPO kan väl inte heller årsredovisningen för året innan bli tillgänglig så sent som i november, som den blev förra året. Efter en IPO skulle ekonomin redovisas snabbare. Under och efter en IPO skulle väl företaget genomlysas hårt? Och det undrar jag om Northvolt skulle klara. Men vi får se ....
IPO är det sista man gör innan man sätter eld på skithuset - när man mjölkat ut alla statliga och EU-bidrag. Ett alternativ är väl att lura dasset på någon offentlig fondförvaltning, staten, kommunen eller ett försäkringsbolag.
Tyvärr är jag ingen fena på redovisning alls - pga jag har enbart läst NEK. Dessutom så går det att gömma och bolla väldigt mycket med siffrorna beroende på vad man vill visa i en redovisning. Till exempel med avskrivningar, försäljningar, internlån etc.