Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-05, 10:09
Medlem
wwrs avatar
Många i tråden kritiserar Northvolt men det har inte skett någon större diskussion runt årsredovisningen för 2021, vad jag sett. Jag hoppas de som har erfarenhet av redovisning kan sammanfatta resultatet. Hur det gått 2022 finns väl ännu inga sätt att ta reda på, tyvärr. Där borde väl svar på lönekostnader, inköpskostnader, försäljningsintäkter etc finnas? Tidningarna tittar ju inte närmare på företaget, längre. Årsredovisningen för 2021 länkades väl inte i tråden förrän november 2022, vad jag kommer ihåg.

Vad gäller 2021 borde man ju t.ex. kunna se hur mycket fabriksbygget i Skellefteå kostat av de hundratals miljarder som Northvolt uppges ha erhållit i investeringar? Hur stora inköps- och löne-kostnader hade företaget under 2021, innan produktionen satte igång jan 2022.
Senast redigerad av wwr 2023-04-05 kl. 10:43.
Citera
2023-04-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Årsredovisningen ska lämnas till Skatteverket senast sista juli, men det är oseriöst att vänta längre än typ till nu att göra klar den.
Om man väntar tills november tyder det på redovisningskaos eller tvärtom autistisk perfektionism. Ingetdera är godtagbart och investerare och Skatteverket kommer inte acceptera att det upprepas.

Det var inte det att de väntade med att skicka in till november utan det gjordes någon gång i juni/ juli. Sedan var det rätt så lång handläggningstid.
Citera
2023-04-05, 11:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Det var inte det att de väntade med att skicka in till november utan det gjordes någon gång i juni/ juli. Sedan var det rätt så lång handläggningstid.
Då är det bra.
Citera
2023-04-05, 13:14
Medlem
wwrs avatar
VD Carlsson var ju i TV och sade att han ville ha mer pengar annars hotade han flytta en planerad fabrik i Tyskland till USA.

Nu finns ju i alla fall årsredovisningen för 2021 tillgänglig. Företaget har ju påståtts ha erhållit hundratals miljarder i investeringar. Men det räcker tydligen inte.

I årsredovisningen för 2021 måste ju kostnaderna för fabriksbygget finnas med. (Produktionen startade i januari 2022.) Så det hade varit intressant att se hur företaget verkar ha fått brist på pengar, redan. Var fabriken så dyr att bygga? Hur mycket investeringear har företaget tillgång till? Hur mycket gick i löner under 2021 (i Skellefteå resp. Västerås)? Hade de börjat köpa råvaror? Finns det transaktioner med ABB som ligger nära Northvolt i Västerås?

Nu verkar det ju finnas folk i tråden som har erfarenhet av redovisning. Så det vore intressant att höra vad de kunde få fram av årsredovisningen för 2021. (Jag ger mig inte in i siffrornas detaljer eftersom jag inte har erfarenhet av redovisning.)
Senast redigerad av wwr 2023-04-05 kl. 14:04.
Citera
2023-04-05, 14:13
Medlem
Northvolt verkar även utöka investeringen i Skellefteå från 50 miljarder till 100 miljarder. Det sa de på kommunfullmäktigemöte igår tydligen.

Körde förbi området igår, tar flera minuter passera området och det finns 3 busshållsplatser efter vägen. Nybyggd väg. De nya byggnaderna som är under konstruktion tornar upp sig rejält. Bara parkeringen är enorm med tusentals bilar.

Mäktigt med storskalig industri sådär.
Citera
2023-04-05, 16:18
Medlem
Elvis avatar
https://www.borlangetidning.se/2023-...6Q4F_4-M8uEGPo

Samarbete med Northvolt – ny fabrik kan hamna i Borlänge

Nu planerar det börsnoterade företaget Cinis Fertilizer tre anläggningar i Sverige. Den mest spektakulära och mäktigaste hamnar väl i Skellefteå.
Senast redigerad av Elvi 2023-04-05 kl. 16:33.
Citera
2023-04-05, 16:20
Medlem
Har dom børjat tjæna nå pengar ænnu??
Citera
2023-04-05, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Fantastiska nyheter! Hörde ett rykte om att NV ska köpa ABB.
Ojoj är det sant?
Citera
2023-04-05, 17:34
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Har dom børjat tjæna nå pengar ænnu??
Sabba inte stämningen med sådana tråkiga frågor? Har du fel värdegrund eller?
Citera
2023-04-05, 17:45
Medlem
Nolltoleransens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Northvolt verkar även utöka investeringen i Skellefteå från 50 miljarder till 100 miljarder. Det sa de på kommunfullmäktigemöte igår tydligen.

Körde förbi området igår, tar flera minuter passera området och det finns 3 busshållsplatser efter vägen. Nybyggd väg. De nya byggnaderna som är under konstruktion tornar upp sig rejält. Bara parkeringen är enorm med tusentals bilar.

Mäktigt med storskalig industri sådär.
Dom har även en egen "lokalbuss" som går inne på området.
Citera
2023-04-05, 18:37
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltoleransen
Dom har även en egen "lokalbuss" som går inne på området.

Elbuss med inhouse batterier har jag hört rykten om. Riktigt häftigt! Kan säkert bli elektriska helikoptrar i framtiden nu när det investeras 100 nya miljarder i fabriken.
Citera
2023-04-05, 18:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du (och alla andra) som verkar förstå redovisning. Har du (ni) tittat på Northvolts årsredovisning för 2021? Vad säger den?

Vad gäller IPO så gissar jag att det är svårt. Det finns för många politiska drivkrafter och för få ekonomiska i detta projekt. Efter en IPO kan väl inte heller årsredovisningen för året innan bli tillgänglig så sent som i november, som den blev förra året. Efter en IPO skulle ekonomin redovisas snabbare. Under och efter en IPO skulle väl företaget genomlysas hårt? Och det undrar jag om Northvolt skulle klara. Men vi får se ....

IPO är det sista man gör innan man sätter eld på skithuset - när man mjölkat ut alla statliga och EU-bidrag. Ett alternativ är väl att lura dasset på någon offentlig fondförvaltning, staten, kommunen eller ett försäkringsbolag.

Tyvärr är jag ingen fena på redovisning alls - pga jag har enbart läst NEK. Dessutom så går det att gömma och bolla väldigt mycket med siffrorna beroende på vad man vill visa i en redovisning. Till exempel med avskrivningar, försäljningar, internlån etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in