Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-01, 08:11
  #2941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Har nyligen vårtvättat min kära Zoe efter en lång vinter efter saltstänkta vägar. Hittade såklart lite flygrost i lacken men det gick bort med alkalisk avfettning följt av kallavfettning och sen vaxsxhampoo. Karossen se jättefin ut och inga spår av rostangrepp ännu vilket jag inte hade förväntat mig då Renault har ett rostskydd i toppklass. Även Peugeot står emot rost bra. Har faktiskt aldrig sett en rostig Renault på vägarna när jag tänker efter.

De hinner aldrig bli rostiga...
Citera
2023-04-01, 15:27
  #2942
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Har nyligen vårtvättat min kära Zoe efter en lång vinter efter saltstänkta vägar. Hittade såklart lite flygrost i lacken men det gick bort med alkalisk avfettning följt av kallavfettning och sen vaxsxhampoo. Karossen se jättefin ut och inga spår av rostangrepp ännu vilket jag inte hade förväntat mig då Renault har ett rostskydd i toppklass. Även Peugeot står emot rost bra. Har faktiskt aldrig sett en rostig Renault på vägarna när jag tänker efter.
Renault rostar i princip aldrig, de har ett av de bästa rostskyddet bland bilar och även lackkvaliteten är mycket god.
Ser man på en ZOE av de första årsmodellerna, 2013, 2014, så ser bilarna ut som nya i princip, både invändigt och utvändigt.
Se bara på min ZOE som rullat snart 23.000 mil.
Där är inget slitage alls i princip, säte, ratt, dörrsidor, knappar och reglage etc,, inget slitage alls.
Jag hade lätt kunnat skruva tillbaka mätaren till 6.000 mil och jag garanterar att ingen hade reagerat!

Precis som du säger, franska bilar ligger verkligen i topp på detta område.
Citera
2023-04-01, 20:49
  #2943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Renault rostar i princip aldrig, de har ett av de bästa rostskyddet bland bilar och även lackkvaliteten är mycket god.
Ser man på en ZOE av de första årsmodellerna, 2013, 2014, så ser bilarna ut som nya i princip, både invändigt och utvändigt.
Se bara på min ZOE som rullat snart 23.000 mil.
Där är inget slitage alls i princip, säte, ratt, dörrsidor, knappar och reglage etc,, inget slitage alls.
Jag hade lätt kunnat skruva tillbaka mätaren till 6.000 mil och jag garanterar att ingen hade reagerat!

Precis som du säger, franska bilar ligger verkligen i topp på detta område.

Dörrsidor och plastpaneler tycker jag nog inte är så hållbara, de repas i min bil åtminstone. Knappar och reglage är tiptop. Rost är något som jag ej klarar om bilen inte är väldigt gammal typ 17år eller äldre, då,spelar det ingen roll. Finns inget mer otillfredsställande än att tvätta en rostig bil! Ska bli intressant att se hur Zoe står sig mot tidens tand. Jag tror det finns väldigt gott om fina exemplar kvar om 10år. Imponerande att din bil nu rullat 23 000mil. Det måste vara den längst körda Zoen i Sverige?
Citera
2023-04-01, 21:13
  #2944
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Dörrsidor och plastpaneler tycker jag nog inte är så hållbara, de repas i min bil åtminstone. Knappar och reglage är tiptop. Rost är något som jag ej klarar om bilen inte är väldigt gammal typ 17år eller äldre, då,spelar det ingen roll. Finns inget mer otillfredsställande än att tvätta en rostig bil! Ska bli intressant att se hur Zoe står sig mot tidens tand. Jag tror det finns väldigt gott om fina exemplar kvar om 10år. Imponerande att din bil nu rullat 23 000mil. Det måste vara den längst körda Zoen i Sverige?
Det rullar en vit ZOE här i Ystad, 2016 årsmodell, enligt min Renault-mekaniker har den rullat 25.000 mil.
Citera
2023-04-09, 20:25
  #2945
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
De hinner aldrig bli rostiga...

Menar du de rasar innan rosten tar dem? Men pedalgummit brukar väl hålla bilens livslängd?
Citera
2023-04-10, 08:48
  #2946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Menar du de rasar innan rosten tar dem? Men pedalgummit brukar väl hålla bilens livslängd?

Ja, franska pedalgummin är legendariska och används i diverse olika sammanhang där uthålliga material eftersträvas!
Citera
2023-04-10, 18:39
  #2947
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, franska pedalgummin är legendariska och används i diverse olika sammanhang där uthålliga material eftersträvas!

Legendarisk är troligen betongröven hos den som snålladdar i snigelfart på sin väg mot de tyska prostituerade som han enligt egen utsago så gärna utnyttjar......
Citat:
En semisnabb laddning idag uppgår till cirka 22 kW i effekt. Det innebär att du kan ladda från tomt till fullt batteri på cirka 2-9 timmar.
Citat:
Eftersom batteripaketet inte är vätskekylt, utan endast luftkylt, sätter vi frågetecken för laddtiden en varm sommardag, samt hur snabbt den faktiskt laddar en andra eller tredje gång efter motorvägskörning.
https://gronamobilister.se/tester/re...-el-mars-2020/
Citera
2023-04-12, 10:24
  #2948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Har faktiskt aldrig sett en rostig Renault på vägarna när jag tänker efter.

Då har du inte sett min grannes Clio...

Franska bilar och Rost är en lång kärlekshistoria, men inte lika lång och intensiv som elektronikprobleatiken
Citera
2023-04-12, 19:01
  #2949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Då har du inte sett min grannes Clio...

Franska bilar och Rost är en lång kärlekshistoria, men inte lika lång och intensiv som elektronikprobleatiken

Wow! Hur gammal är den Clion?
Citera
2023-04-23, 22:52
  #2950
Medlem
Körde en Zoe igår.
Hoppas det inte blir fler gånger, iaf inte på landsväg när det är mörkt.
Citera
2023-04-23, 23:08
  #2951
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Körde en Zoe igår.
Hoppas det inte blir fler gånger, iaf inte på landsväg när det är mörkt.

Var det ljuset som var dåligt? Hur dåligt isf?

Brukar ju vara LED på alla elbilar. Borde därför inte vara allt för illa ljus även på en Zoe tycker jag.

Hur var den annars förutom detta?
Citera
2023-04-24, 07:19
  #2952
Medlem
Gamla modellen (före 52kw batteriet) har halogen. Lyser skitdåligt. De flesta sätter i led-lampor istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in