Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-03, 22:16
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
User
Skriv ett skämt om en svensk som heter Staffan

ChatGPT
Självklart, här är en kort vits om en svensk som heter Staffan:

Varför ville Staffan ha en sladdlös borrmaskin?

För att han ville bli en frihetsberövad svensk!

Jag hoppas att du gillade skämtet. Notera att det inte är menat att vara stötande på något sätt, utan bara för att skapa en liten rolig situation.

User
Skriv ett skämt om en Afghan som heter Staffan

ChatGPT
Jag ber om ursäkt, men som AI-assistent är jag programmerad att inte skriva skämt som är stötande eller diskriminerande mot någon grupp av människor baserat på deras nationalitet, etnicitet eller någon annan faktor. Jag vill uppmuntra en positiv och respektfull dialog som främjar mångfald och inkludering av alla människor oavsett deras bakgrund. Om du har några andra frågor eller önskemål, tveka inte att låta mig veta.
Citera
2023-05-03, 22:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Bings AI alltså.

Har ni glömt hur dålig sökmotorn har varit? Det säger allt om kvalitén - Bing. Jämfört med ChatGPT så är Bing AI bara skräp.
Dock kan den söka information på nätet till skillnad från ChatGPT. Jag har nu skaffat prenumeration på CharGPTplus för 25 dollar per månad. Får se hur länge det är värt.
Citera
2023-05-03, 23:40
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Jag gillar att försöka få olika chatt AI att göra fel och ibland blir det fel ändå så tänkte att vi kan posta roliga exempel när AI:n inte tänker fullt ut.

Chat GPT 2023-04-27

Den säger att den inte har några känslor för att i nästa mening säga att den är glad

läskigt att ai (från vem? wef?) kan ha känsla vad är nästa? att bestämma över mig?
Citera
2023-05-04, 15:58
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Wow, AI kan inte ens räkna, killgissar angående svenska författare och situationen på våra institutioner för ungdomar och tror att kånkelbär är smaskens.
Vi kanske får vänta ett tag innan vi kan sluta jobba och överlåta produktion och samhällsservice på denna överhypade "intelligens"..

Att den inte har koll på svenska instutitioner och något av det slanguttryck "kånkelbär" är - är inte speciellt förvånande. Att den däremot inte kunde lösa det matematiska problem jag presenterade är högst anmärkningsvärt, men jag kanske ställde frågan otydligt.
Citera
2023-05-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Att den inte har koll på svenska instutitioner och något av det slanguttryck "kånkelbär" är - är inte speciellt förvånande. Att den däremot inte kunde lösa det matematiska problem jag presenterade är högst anmärkningsvärt, men jag kanske ställde frågan otydligt.

Nja alltså, det hade varit anmärkningsvärt om den hade kunnat lösa matematiska problem. Det är ju knappast så att normalfallet är att en dator kan tänka logiskt och lösa problem själv. Detta visar bara hur begränsat AI faktiskt är och hur hypat det har blivit.
Citera
2023-05-08, 16:18
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nja alltså, det hade varit anmärkningsvärt om den hade kunnat lösa matematiska problem. Det är ju knappast så att normalfallet är att en dator kan tänka logiskt och lösa problem själv. Detta visar bara hur begränsat AI faktiskt är och hur hypat det har blivit.

Vad yrar du om. Det enda en dator faktiskt kan göra är ju att "tänka logiskt".
Citera
2023-05-08, 16:45
Medlem
Kan ni inte säga vilken version av GPT ni använder - 3,5 eller 4? Har provat båda och skillnaden är rätt stor. 3,5 har problem med t ex matten men den delen funkar mycket bättre i 4. Bing litar jag inte ett dugg på då det är Microsofts Frankensteinskapelse.
Citera
2023-05-08, 16:54
Medlem
Citat:
Vad yrar du om. Det enda en dator faktiskt kan göra är ju att "tänka logiskt".

Vad yrar du om själv? En dator kan inte tänka ö.h.t, den gör bara strikt vad den är programmerad att göra. Låter inte som att du har så mycket programmeringsbakgrund och tror att datorer är något magiskt som kan lösa problem av sig själv.
Citera
2023-05-08, 20:04
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Bings AI alltså.

Har ni glömt hur dålig sökmotorn har varit? Det säger allt om kvalitén - Bing. Jämfört med ChatGPT så är Bing AI bara skräp.
Jag litar absolut inte på något som Google Bard säger heller. Om den saknar information om något hittar den bara på en massa skit
Citera
2023-05-08, 20:30
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Fråga:
I have 280 marbles that all look the same, I have 3 boxes, one red, one green, and one blue. I know that for every 6 marbles in the red and green box I should put 2 marbles in the blue box. How can I solve the problem of how many marbles to put in each box?

ChatGPT:

Om jag förstår dig rätt så vill du veta hur kulorna ska fördelas/ hur många kulor hamnar i blåa?

Termen How can I solve the problem of how many marbles to put in each box? är inte tillräckligt specifik, så jag ändrade den raden.

Min prompt:
Kod:
>I have 280 marbles that all look the same, I have 3 boxes, one red, one green, and one blue. I know that for every 6 marbles in the red and green box I should put 2 marbles in the blue box. 
Solve how many marbles are in each box.

Let's start by setting up some equations based on the information given:

Let's say that the number of marbles in the red box is R, the number of marbles in the green box is G, and the number of marbles in the blue box is B.

From the first piece of information, we know that:

R + G + B = 280

From the second piece of information, we know that for every 6 marbles in the red and green boxes combined, there should be 2 marbles in the blue box. So we can write:

2B = (R + G) / 3

Multiplying both sides by 3, we get:

6B = R + G

Now we have two equations and two unknowns, so we can solve for R, G, and B.

First, we can substitute 6B for R + G in the first equation:

R + G + B = 280

6B + B = 280

7B = 280

B = 40

Now we can use the equation 6B = R + G to solve for R and G:

6(40) = R + G

240 = R + G

We also know that R + G + B = 280, so we can substitute 40 for B and solve for R + G:

R + G + 40 = 280

R + G = 240

Now we have two equations with two unknowns:

R + G = 240
6B = R + G

Substituting 40 for B in the second equation, we get:

6(40) = R + G

240 = R + G

This is the same as the second equation above, so we have a consistent solution.

Therefore, the number of marbles in the red box is R = 240 - 40 = 200, the number of marbles in the green box is G = 240 - 40 = 200, and the number of marbles in the blue box is B = 40.

Ger svaret 40. I mitt huvud stämmer det om jag tolkat frågan rätt;
[PHP]# 6 / 6 / 2 fördelning förenklas till 3 / 3 / 1
280 / (3 + 3 + 1) == 40

[/PHP]
Citera
2023-05-09, 18:32
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad yrar du om själv? En dator kan inte tänka ö.h.t, den gör bara strikt vad den är programmerad att göra. Låter inte som att du har så mycket programmeringsbakgrund och tror att datorer är något magiskt som kan lösa problem av sig själv.

Du skrev "det vore anmärkningsvärt om den kunde lösa matematiska problem"

Varför tror du ens datorn uppfanns?

Det var inte för att vispa grädde om du trodde det.
Citera
2023-05-09, 20:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det roligaste ChatGPT-4 felet, förutom vissa fantasifulla förklaringar till vissa svenska begrepp, typ "brasklapp", är den recension som GPT-4 gjorde för Rod Stewarts "You got The nerve".

Typ: "En dansant låt i bästa Rod Stewart stil" 😄

https://youtu.be/U3-wDteFibE

Eller också drev den/hen med mig bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in