2023-02-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu är det ju nån promille som innefattas av de som du beskriver... Det går inte att göra helt rättvisa system om det inte ska ta flera års administration att gå igenom varenda individs inkomst och vilka elförbrukare som används.

Socialbidragstagare betalar ju ingen el heller, så det blir ett nollsummespel. Noll elkostnader, noll återbetalning

Det stämmer inte helt. Eftersom avräkningen av elstödet från socialbidraget så blir periodiseringen av det illtänkta stödet fel om det tex. är så att den försäkrade hade egna inkomster under perioden som elstödet egentligen avser men blev beroende av försörjningsstöd nu i jan/feb. Om elkonsumenten haft försörjningsstöd under perioden som elstödet avser så är det hade det mest logiska varit att den andel av socialbidraget som elkostnaden täckts upp med elstödet skulle kunna återkrävas. Fast för mindre hushåll i varmhyresrätt under den aktuella retroaktiva periodn hade det rört sig om så pass små summor på månadsnivå, typ 10 - 30 kr att det inte hade varit försvarbart administrativt att handlägga återkrav så jag tror det är därför har man valt att låta elstödet "periodiseras" på utbetalningsmånaden även om det egentligen blir fel
Citera
2023-02-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds
Det stämmer inte helt. Eftersom avräkningen av elstödet från socialbidraget så blir periodiseringen av det illtänkta stödet fel om det tex. är så att den försäkrade hade egna inkomster under perioden som elstödet egentligen avser men blev beroende av försörjningsstöd nu i jan/feb. Om elkonsumenten haft försörjningsstöd under perioden som elstödet avser så är det hade det mest logiska varit att den andel av socialbidraget som elkostnaden täckts upp med elstödet skulle kunna återkrävas. Fast för mindre hushåll i varmhyresrätt under den aktuella retroaktiva periodn hade det rört sig om så pass små summor på månadsnivå, typ 10 - 30 kr att det inte hade varit försvarbart administrativt att handlägga återkrav så jag tror det är därför har man valt att låta elstödet "periodiseras" på utbetalningsmånaden även om det egentligen blir fel

Jag backar gällande socialbidraget, är säkert så att det blir tokigt i vissa fall.
Citera
2023-02-26, 15:56
Medlem
Fick nu nys om att någon tydligen ska ha skrivit en låt på temat som sedan exploderade på TikTok...
Citera
2023-05-18, 20:18
Medlem
NickeNicknames avatar
Nytt Elstöd på Gång Maj -Juni vem får först!

Som vanligt en pajastråd men ,men vem blir först att få denna gång?
Citera
2023-05-18, 20:19
Bannlyst
Det blir jag. 6000kr förra omgången 2500kr denna omgång.
Ett rent hån
Citera
2023-05-18, 20:27
Medlem
Drugglarns avatar
Sist fick jag 400:- och nu lär det kanske räcka till en kebabrulle om jag har tur.
Citera
2023-05-18, 20:29
Medlem
Jag kommer få 28.734:- kommer säkert få först.
Citera
2023-05-18, 20:33
Medlem
knark-kungens avatar
Kommer få en laxing, blir lite öl och knark till midsommar, nothing crazy.
Citera
2023-05-18, 20:42
Medlem
Fick besked igår till ”Min myndighetspost”, 122 kr kommer att trilla in på kontot inom några veckor!
Citera
2023-05-18, 20:54
Medlem
Ni som snackar om tusenlappar.. har ni sjukt mycket i elräkningar eller?

Har jag fattat detta fel eller är det inte bara ersättning från november och december år 2022? Kan ju inte bli många kronor
Citera
2023-05-18, 20:57
Medlem
194 kr fick jag. Jag ska köpa en flaska Jim Beam på systemet. Prisvärd whiskey inte så rökig smak.
Citera
2023-05-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Jag kommer få 28.734:- kommer säkert få först.
Jävlar! Stora lokaler?
Får tillbaka motsvarande 3.900 kWh i område 4. Vet ej hur mycket det blir...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in