Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-13, 23:37
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Läkarna kan knappast se på skotthålet vilket vapen som använts. Bilder från brottsplatsen visar bilder på en 7.62x39 patron som används av AK47. Inte AK4 som använder 7.62x51.
Troligtvis var det splitter från en rikoschett som gick igenom eller så hade kulan redan passerat genom något eller någon och tappat fart så att det inte blev en chockvåg i såret.

Jag lutar också åt att hon träffades av rikoschett-splitter eller så nuddade kulan bara henne.

/WTF
Citera
2023-06-13, 23:38
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja exakt det är ju detta som är högst oklart i det här läget.. Och det är ju som nämnts, väldigt tyst härinne om just den andre ungdomen. Måhända är även denne en icke avsedd måltavla. Lär klarna.

En intressant detalj jag nyligen läste, tror det var han krimreportern Sjöshult , Expressen, månne. Som skrev att det var rätt anmärkningsvärt att, om detta är ett beställningsjobb. Så har uppdragsgivaren inte verkat bry sig om alls ifall utförarna åker fast. Detta då de hade en iögonfallande färg på flyktbilen. En intressant detalj.

Kan stämma; ” En närstående person säger att Elias inte umgicks i kriminella miljöer, men att han kan ha känt personer med en sådan koppling.
– För några veckor sedan fick jag reda på att Elias hade börjat umgås med en kille som har kopplingar till gängmiljöerna. Jag försökte få reda på mer om den här personen men Elias ville inte berätta så mycket. ”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...varit-maltavla
Citera
2023-06-13, 23:39
Medlem
Livstid på alla som gör sådant - och då menar jag för evigt alltså. Problem solved. Om inte solved så minskas det iaf
Citera
2023-06-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Inte vart i Farsta på många många år, vart skulle det ligga i den bild du gjorde?

https://maps.app.goo.gl/TV78WZC8DW6YZNdv7?g_st=ic

https://imgur.com/a/VUsjJeG

Kolla även videon där kvinnan visar var hon stod, så ser du staketet där cykeln stod.
Citera
2023-06-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
https://maps.app.goo.gl/TV78WZC8DW6YZNdv7?g_st=ic

https://imgur.com/a/VUsjJeG

Kolla även videon där kvinnan visar var hon stod, så ser du staketet där cykeln stod.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...g-fran-skotten
Citera
2023-06-13, 23:49
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Asså: - Jag har nu fått mig en klar bild över hur det gick till. - Men jag vet inte vem som var måltavlan (Även om det lutar åt Elias eller den andre 15-åringen). Det kan ha också ha varit random "spray" mot någon som såg "gangsteraktig" ut.... 43 åringen är jag benägen att utesluta precis som jag gjort med 60 åriga damen.

- Jag har lagt upp en kartbild med positioner och "danger zone" på imgur, den stämmer nog på några meter när. - Det fanns ju ett vittne här tidigare som kan bekräfta. - Det enda jag inte har klart för mig är var den andre 15-åringen träffades (men det var nog precis bredvid Elias) och var han påträffades (han måste ha haft en djävla tur).

https://imgur.com/j30H5yu

/WTF

Hahaha, ont i knät där

Jo jag tänker i samma banor men funderar fortfarande på vart dom kom ifrån, kom dom körandes på elcycklarna och därav "fullt spray" för att träffa eller kom bilen in när dom stod stilla? I det senare så betyder det ju att någon har sagt att dom är där medans första scenariot så visste dom att dom skulle komma "någon gång"
Citera
2023-06-13, 23:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Kan stämma; ” En närstående person säger att Elias inte umgicks i kriminella miljöer, men att han kan ha känt personer med en sådan koppling.
– För några veckor sedan fick jag reda på att Elias hade börjat umgås med en kille som har kopplingar till gängmiljöerna. Jag försökte få reda på mer om den här personen men Elias ville inte berätta så mycket. ”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...varit-maltavla

Jag blir inte klokare av att läsa. Hjälp någon:

Citat:
Elias var själv inte inblandad i kriminalitet. Vi har haft stor koll på honom, säger en kommunal tjänsteman.

Varför har kommunen "stor koll" på ett barn så där helt utan anledning? Vanliga ungdomar vet för fanken kommunanställda inte ett skvatt om.

Citat:
På sociala medier florerar samtidigt bilder som visar hur Elias poserar med bland annat pengar, något som skapat spekulationer kring huruvida han var inblandad i kriminalitet.

"Bland annat pengar"? Hur mycket pengar? Veckopengen eller? Vad var det där andra han poserade med?
Citera
2023-06-13, 23:58
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Läkarna kan knappast se på skotthålet vilket vapen som använts. Bilder från brottsplatsen visar bilder på en 7.62x39 patron som används av AK47. Inte AK4 som använder 7.62x51.
Troligtvis var det splitter från en rikoschett som gick igenom eller så hade kulan redan passerat genom något eller någon och tappat fart så att det inte blev en chockvåg i såret.
Vem fan har sagt något om vad läkarna kan se om vapnet ifråga?😠
Jag besvarade en korkskalle som i flera olika inlägg tjatat med en massa nonsens!

Eftersom jag hanterat både AK4, AK5 och AK47 så vet jag skillnaderna emellan dessa. Några uppförstorade patronbilder ifrån BP har iaf inte jag sett till något utav.
En annan vapenkunnig (än mig) gav tidigare trovärdiga argument för att det skulle vara en AK4, när diskussioner om en "Kalle" plötsligt dök upp.

En detaljerad medicinsk aspekt om utebliven chockvåg m.m. undvek jag att beröra, då jag enbart kort refererade till kvinnans egna uppgifter ifrån sina läkare.
Sannolikheten att det var en rikochett som träffade henne anser jag personligen att den bör vara betydande.
Citera
2023-06-14, 00:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Asså: - Jag har nu fått mig en klar bild över hur det gick till. - Men jag vet inte vem som var måltavlan (Även om det lutar åt Elias eller den andre 15-åringen). Det kan ha också ha varit random "spray" mot någon som såg "gangsteraktig" ut.... 43 åringen är jag benägen att utesluta precis som jag gjort med 60 åriga damen.

- Jag har lagt upp en kartbild med positioner och "danger zone" på imgur, den stämmer nog på några meter när. - Det fanns ju ett vittne här tidigare som kan bekräfta. - Det enda jag inte har klart för mig är var den andre 15-åringen träffades (men det var nog precis bredvid Elias) och var han påträffades (han måste ha haft en djävla tur).

/WTF

Hittade den men hann inta ta bort min post så den blev citerad.
Hållplats D står det på den. Lite svår att komma åt från Street View.
Nu skiter jag i kuren.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-14 kl. 00:17.
Citera
2023-06-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag blir inte klokare av att läsa. Hjälp någon:

Varför har kommunen "stor koll" på ett barn så där helt utan anledning? Vanliga ungdomar vet för fanken kommunanställda inte ett skvatt om.

"Bland annat pengar"? Hur mycket pengar? Veckopengen eller? Vad var det där andra han poserade med?

Tidigare har det diskuterats ifall den kommunanställda är anställd på hans skola. Men kan ju även vara någon på ungdomsgård eller liknande.
Citera
2023-06-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
SAMMANFATTNING

HÄNDELSE
Klockan 18:13 lördagen den 10 juni sker en skottlossning i Farsta Centrum, en skottskadad pojke samt en skottskadad man hittas utanför ingången till tunnelbanan (adress Farstavägen 2). Pojken, misstänkts vara Elias, blev skjuten i huvudet och avlider på platsen. Mannen, misstänkts vara den oidentifierade 45 åringen, får HLR på plats men avlider på sjukhuset. Ytterligare en pojke skottskadas, tillsammans med en kvinna i 65 års åldern, men bägge överlever.

Den misstänkte skytten lämnar platsen tillsammans med gärningsman nummer 2 i en stulen BMW, orange färgad (regplåt: TZX381). Allmänheten ser gärningsmännen köra iväg och rapporterar till polisen, en polispatrull får syn på bilen och initierar ett efterföljande från Farsta-området ner till Järna trafikplats där bägge gärningsmännen grips utan större incident.

MISSTÄNKTA GÄRNINGSMÄN
- Milosz Olak, 19 år, polsk medborgare, bosatt i Södertälje med mamma, pappa och äldre bror.
- Ronnie Casim Delen, 19 år, svensk medborgare, bosatt i Södertälje med pappa.
Duon är kända sedan polisen tidigare, men inte för liknande våldsbrott. Milosz är dömd för narkotikainnehav, samt utfört förnedringsrån.
Ronnies föräldrar har invandrat från Syrien & Iran, tidigare fått strafföreläggande för narkotikabrott.

Häktningsframställan: https://gofile.io/d/9alwez (tack.kungen77)

OFFER
- Elias, 15 år, avliden, har poserat med stora sedelbuntar, lean och märkeskläder. Om Elias var måltavlan eller inte är oklart i detta skede. Rapporteras vara marockan. Bild på Elias
- Elias vän (Alieu?), 15 år, lindrigt skadad, oklart om måltavla eller vådaskjuten Bild på vad som rapporteras vara vännen
- Man, ca 45 år, avliden, utländsk medborgare men har kopplingar till Eskilstuna. Oklart om måltavla eller vådaskjuten.
- Kvinna, ca 65 år, lindrigt skadad, bedöms som helt oskyldigt.

Elias misstänkts ha avlidit direkt på platsen efter att ha blivit skjuten i huvudet. Elias vän, samt kvinnan rapporteras ha blivit skjuten i benet men överlevt utan större komplikationer. Den okända mannen avled antingen på plats eller på sjukhus, han fick i alla fall HLR i Farsta Centrum innan blåljuspersonal var framme.

MOTIV
Ingenting som har förmedlats officiellt. Varken MGM eller offer har känd koppling till grov gängkriminalitet. Spekulationer i tråden är att Elias var måltavla, men vi har inte kunnat avskriva den okända 45 åringen.

LÄNKAR
Intervju med den 65 åriga kvinnan
Patron hittad på brottsplatsen
Video som visar när MGM grips i Järna
Bild på flyktbilen på bärgningsbil i Järna
Video från Farsta Centrum efter skjutningen
Video nr 2 från Farsta Centrum. OBS: Stötande!
Bild på Elias
Bild som visar skillnaden mellan vad media och BOs sociala medier visar
FUP på tidigare fall med Milozs

Tråden är infekterad av politiskt skitsnack och känslodravel, så jag har endast gått igenom de första hundra sidorna och sammanställt de länkar och information som postats. Många av sidorna i tråden består av endast käbbel.
Stort nöje.
Tillägg till ovan sammanfattning

- FUP på tidigare fall med Milozs

- 45 åringen var fotograf från Eskilstuna, och uppe på jobb i Farsta. Han var på väg hem när skjutningen inträffade. Bedöms som oskyldig.

- Av offrena återstår då Elias och hans vän (Alieu?) som potentiella måltavlor. Det kan även vara så, som lyfts av flera skribenter, att duon inte hade något med dådet att göra och att den verkliga måltavlan klarade sig helskinnad eftersom ingen information har släppts. Många av oss tvekar på den teorin.

- Det verkar vara oklart för en del användare hur händelsen utspelade sig i Farsta Centrum Denna exemplariska bild som visar mest troliga händelseförloppet. Cred användare What-The-Fuck

- Skotten avlossades från Munkbroplan mot Kroppaplan, av denna video (OBS STÖTANDE) att döma så färdades Elias samt vännen på elsparkcykel tätt bakom varandra när de blev beskjutna. Den 45 åriga mannen ligger ett antal meter bakom Elias och får HLR. Bild som visar platsen där de låg. Den 65 åriga kvinnan skadas och hon befinner sig vid Kroppaplan 30, på kortsidan av busshållsplats D. MGM lämnar sedan platsen från Munkforsplan och ut på Larsbodavägen i flyktbilen..
Senast redigerad av Mash08 2023-06-14 kl. 00:16.
Citera
2023-06-14, 00:06
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:

/WTF
Din länk är en exemplarisk visning utav hur situationen högst sannolikt såg ut i samband med skottlossningen/"sprayningen"!
//LBT👍🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in