Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
  • 1
  • 2
2023-06-14, 17:47
Medlem
Citat:
Till tråden: amfetaminet är bara en drog i ett utpräglat blandmissbruk. Jag ska i på behandling nu snart och fram tills dess kommer jag att använda droger. Faktum är att jag redan brutit mitt nykterhetslöfte gällande alkoholen.

Det är just detta, jag vill inte pissa på din brasa men så som du resonerar just nu kommer du aldrig sluta med droger.
Utöver att du talar som att du är helt nyfrälst av stoicism, vilket du upptäckte när du var påtänd och frid och fröjd, så har du inte uttalat att du slutar med något över huvud taget.
Du ska, du kommer, du ska sluta lite grann.
Stoicismen kanske låter som rena magin så länge man utgår från att ens uppfattning är det som avgör och man är på gott humör, men det åsidosätter inte faktumet att det finns en objektiv verklighet utanför ens egna uppfattning. Saker du tycker är guld när du är bäng och full är bara pinigt och skam när man är nykter.

Jag har själv pysslat med ett långvarigt missbruk som har flera gånger urartat och försatt mig i onödiga risker pga. att jag är påtänd, men som jag resonerar och antagligen flera på flashback; man slutar inte lite grann eller med några saker. Man slutar med ALLT. Clean break. Med det sagt har jag verkligen inte haft det värst här och det finns nog fler med betydligt värre förutsättningar och missbruk än vad jag har.

Ännu mindre så överlåter man inte ansvaret av ens missbruk ligga på en tredjepart, som du nu resonerar att du ska "ändå på behandling snart", så då kan du lika gärna fortsätta flumma på.
Det låter verkligen inte som ansvaret att avbryta sitt missbruk ligger på en själv, utan den ligger på den kommande behandlaren. Är det rätt tycker du?
Senast redigerad av OhneGott 2023-06-14 kl. 18:03.
Citera
2023-06-14, 21:24
Medlem
mac-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Det är just detta, jag vill inte pissa på din brasa men så som du resonerar just nu kommer du aldrig sluta med droger.
Utöver att du talar som att du är helt nyfrälst av stoicism, vilket du upptäckte när du var påtänd och frid och fröjd, så har du inte uttalat att du slutar med något över huvud taget.
Du ska, du kommer, du ska sluta lite grann.
Stoicismen kanske låter som rena magin så länge man utgår från att ens uppfattning är det som avgör och man är på gott humör, men det åsidosätter inte faktumet att det finns en objektiv verklighet utanför ens egna uppfattning. Saker du tycker är guld när du är bäng och full är bara pinigt och skam när man är nykter.

Jag har själv pysslat med ett långvarigt missbruk som har flera gånger urartat och försatt mig i onödiga risker pga. att jag är påtänd, men som jag resonerar och antagligen flera på flashback; man slutar inte lite grann eller med några saker. Man slutar med ALLT. Clean break. Med det sagt har jag verkligen inte haft det värst här och det finns nog fler med betydligt värre förutsättningar och missbruk än vad jag har.

Ännu mindre så överlåter man inte ansvaret av ens missbruk ligga på en tredjepart, som du nu resonerar att du ska "ändå på behandling snart", så då kan du lika gärna fortsätta flumma på.
Det låter verkligen inte som ansvaret att avbryta sitt missbruk ligger på en själv, utan den ligger på den kommande behandlaren. Är det rätt tycker du?

Jag tycker du är lite rough mot TS. Jag håller med om att man slutar med allt eller så slutar man med inget. Har själv 5 år ren från ett 6 år långt blandmissbruk och det enda som fungerade för mig var att sluta med alla droger.
Med det sagt, så tycker jag inte man lägger över ansvaret på någon annan när man tänker att man ska börja sluta när man är på sin behandling. Utan jag ser det snarare som att behandlingen är ett verktyg som hjälper dig.
Du kan inte slå ner en spik lika effektivt om du inte har en hammare-typ av filosofi. Även om man såklart kan sluta på egen hand och ansvaret slutligen ligger på en själv och det finns ingen bättre tid än nu att sluta med något.

Till TS, kom ihåg att sluta knarka är något man också blir bättre på och lär sig, så även om du tar återfall så har du åtminstonde lärt dig och kommer lyckas bättre nästa försök osv! Fortsätt kämpa!
Citera
2023-06-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mac-miller
Jag tycker du är lite rough mot TS. Jag håller med om att man slutar med allt eller så slutar man med inget. Har själv 5 år ren från ett 6 år långt blandmissbruk och det enda som fungerade för mig var att sluta med alla droger.
Med det sagt, så tycker jag inte man lägger över ansvaret på någon annan när man tänker att man ska börja sluta när man är på sin behandling. Utan jag ser det snarare som att behandlingen är ett verktyg som hjälper dig.
Du kan inte slå ner en spik lika effektivt om du inte har en hammare-typ av filosofi. Även om man såklart kan sluta på egen hand och ansvaret slutligen ligger på en själv och det finns ingen bättre tid än nu att sluta med något.

Till TS, kom ihåg att sluta knarka är något man också blir bättre på och lär sig, så även om du tar återfall så har du åtminstonde lärt dig och kommer lyckas bättre nästa försök osv! Fortsätt kämpa!

Ja jag håller med om att det kom ut en aning hårt, men det mesta grundar sig nog mot mitt personliga förakt mot stoicism och den extremt förenklade retoriken av "tänk positivt så blir det positivt", det är aldrig så jävla enkelt ännu mindre om man är självidentifierad missbrukare. Man hade aldrig hamnat där om det bara var att "tänka positivt". Som sagt; många har haft ett jävligt pissigt liv och man gör vad man kan bara för att överleva vardagen. Det är enkelt att tänka positivt och framstå som fylld av själamod när det går bra för en och man är på gott humör.

När någon resonerar att de ska sluta "lite grann", eller typ "bara sluta med si och behålla så" så låter det som inget annat för mig än att man förhandlar och förnekar. Även detta med att "man ska ändå gå behandling" så då kan man lika gärna hålla på fram tills dess låter som för mig när en överviktig person resonerar att "det är ändå cheatday, så denne kan fortsätta helgen ut".
Det påminde mig om en gång när jag var i diskussion med en person som hade alkoholmissbruk. Denne hade resonerat att denne var motiverad att sluta med alkohol, men fick ingen hjälp av soc att sluta så därför tänkte denne inte sluta med alkohol.
Jag hoppas ni förstår varför denna person irriterade mig?

Jag har självt försökt resonera med att bara hålla på lite grann, hålla på lite på helgerna och bara hålla mig till särskilda högtider och fester. Det funkade aldrig. Jag har respekt för de som kan sluta med tyngre grejer och hålla sig till bara weed på senare dagar, men för mig funkar inte bara 'lite weed' heller. Jag var tvungen att bryta allt. Det finns inget som predicerar eller lovordar att jag är från och med nu botad eller hur min framtid kommer att se ut, men jag förstod fullt ut på egen hand att detta behövde ett avbrott nu.

Precis som du säger mac-miller, att sluta med droger är något man blir bättre på för varje gång man gör det. Återfall är att förvänta sig, och inte heller ett nederlag om man trillar tillbaka. Livet tar inte slut bara för att man halkar tillbaka en eller flera gånger. Jag minns också när jag var i kontakt med en kvinna som var i upplösningstillstånd för hon hade blivit aprak efter ett år av nykterhet. För mig var det verkligen så simpelt som; vännen, att du drack en gång betyder inte att livet är över, det är en dag imorgon också. Men för henne var livet över. En sådan stöt mot egot kan göra att man försätter sig i ett långvarigt och intensivt återfall, men men.
Det är nog viktigt att inse också att efter ett tag är det enkelt att erkänna misstag och fel, det är den själva beteendeförändringen som kräver det riktiga arbetet.
Senast redigerad av OhneGott 2023-06-14 kl. 21:50.
Citera
2023-06-15, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Nä, inget mer amfetamin såvida det inte var lite i ecstasyn jag tog tidigare.

Till tråden: amfetaminet är bara en drog i ett utpräglat blandmissbruk. Jag ska i på behandling nu snart och fram tills dess kommer jag att använda droger. Faktum är att jag redan brutit mitt nykterhetslöfte gällande alkoholen.

Texten kanske slår som att jag har en längtan och ja, det har jag. Jag älskar att vara påtänd - men jag vill hellre än det faktiskt göra n¨got med min tid och mitt liv. Känns bara som att jag har 15 år med INGENTING att visa för de åren, och jag är trött. Typ utbränd.

Tack för era lyckönskningar, denna gången vill jag verkligen sluta missbruka.
Kommer troligtvis alltid att röka gräs =)
Ja vi har ju begränsad tid här på jorden en del väljer att knarka bort den och andra, ja.... Fortsätt rök gräs det blir säkert jätte bra
Citera
2023-06-16, 10:46
Medlem
Inom ett halvhår har TS fått ett LVM. 100%
Citera
2023-06-17, 02:11
Medlem
forumusers avatar
Tack för svaren, jag postade inte i drogrehabilitering men visst har ni rätt i min idioti, dock känner jag mig själv tillräckligt väl. Kanske dör inatt dock vem vet.

För övrigt åker till behandling på tisdag.
Senast redigerad av forumuser 2023-06-17 kl. 02:51.
Citera
2023-06-17, 22:50
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Tack för svaren, jag postade inte i drogrehabilitering men visst har ni rätt i min idioti, dock känner jag mig själv tillräckligt väl. Kanske dör inatt dock vem vet.

För övrigt åker till behandling på tisdag.

Jag postade en slags tripprapport. Förväntade mig inte en massa moralpredikningar men ni är ju fria att säga vad ni vill, tack och lov Tror ni inte att jag är en medveten och tänkande individ, kapabel till reson?

Spelar ingen roll. Tack.

För övrigt anser jag att cannabis är inget mer än en mer eller mindre oskyldig blomma som har stigmatiserats orätttvist och alla dom säger annat är helt enkelt blinda. Det finns en anledning till att det legaliseras världen över. Det är inte så jävla farligt.
De som säger annorlunda är indoktrinerade svenskar. Trångsynta jävlar
Senast redigerad av forumuser 2023-06-17 kl. 22:58.
Citera
2023-06-17, 22:54
Medlem
Dimaks avatar
Hoppas du lyckats sluta med allt,

Funderar på att bli helt rent själv, Håller inte på med droger längre men alkoholen har tagit över sen jag slutade. En helg utan att vara fucked up? Kommer någon ihåg hur det var?
Citera
2023-06-17, 23:01
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Hoppas du lyckats sluta med allt,

Funderar på att bli helt rent själv, Håller inte på med droger längre men alkoholen har tagit över sen jag slutade. En helg utan att vara fucked up? Kommer någon ihåg hur det var?

Jag förstår dig. Tristessen och avsaknaden av att koppla bort. Jag har inga tips att ge annat än att skippa alkoholen och rök lite gräs istället. Med måtta. Istället för alkohol, rök gräs.

Såvida du inte kan tänka dig att leva helt och hållet nyktert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in