2023-06-22, 20:34
Medlem
RollonHomies avatar
Sky News ska ha presskonferens klockan 3PM ET (21:00 svensk tid)
https://news.sky.com/watch-live
Citera
2023-06-22, 20:35
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Rent strunt. Vanliga en vanlig sjöman gör mer för mänskligheten än den gängen som måste bajsa på Mont Everest. Bara för att de kan.

Samhället skall inte stödja subversivt, egoistiskt beteende.

Med andra ord. När någon säger att de skall bygga en ubåt för XXX skull, så förbjud narcissisten att bygga ubåten. Han kan bygga en maskodling istället och mata fåglarna och därmed anställa tusentals människor och betala miljoner i skatt.

Självklart bidrar miljardärer och rika människor betydligt mer än fattiga arbetare som skiter i en sunkig toalett i en Stockholmsförort. Sluta låtsas som att du inte förstår.
Citera
2023-06-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Av alla möjliga scenarier, så var just en implosion av undervattensfarkosten den mest troliga.

Det verkar som om miljardärerna inte riktigt gjorde sin hemläxa, vilket är helt ofattbart med tanke på riskerna. De hade ju lätt kunna kolla upp de mest grundläggande sakerna med undervattensfarkosten “Titan”, och dess brister.

Men, kanske var de dumsnåla. Hade de betalat tre gånger så mycket, så hade de kunnat få en tur ner till Titanic av Victor Vescovo, affärsman från Texas, ex-US Navy. Han tummar aldrig på säkerheten och har alla möjliga djuphavsrekord. Han är den ende i världen som i en undervattensfarkost har varit på de djupaste platserna i alla fem av världens hav, samt varit nere vid Titanic.

Femton gånger har han varit nere vid den djupaste delen av världshavet, challengerdjupet (nästan 11.000 meter), och är den ende i världen som har varit nere vid de fyra djupaste ställena (10.000+ meter).

Han anlitar endast de bästa ingenjörerna och företagen. Den undervattensfarkosten som han använde senast kostade runt en halv miljard svenska kronor att bygga. Nackdelen är att han endast kan ta med sig en passagerare. Undervattensfarkosten har syre för 4 dagar (96 timmar), vilket enligt Vescovo är ett krav från det tyska klassningssällskapet DNV-GL.

Vescovo har även bestigit de högsta bergen på alla sju kontinenter, och är den person som har tillryggalagt den största vertikala sträckan utan att lämna jordens yta (Mount Everest – Challengerdjupet).

Hade miljardärerna varit smartare, hade de anlitat Victor Vescovo och inte Stockton Rush som uppenbarligen inte hade samma säkerhetstänk. Förvånande dock är att den erfarne fransmannen Paul-Henri Nargeolet glatt satte sig i skorven.

Enligt mina beräkningar så är en "implosion" inte trolig. Nu har jag bara skummat igenom sista sidorna här på flashback men om den hade imploderat så borde man finna flytande plast på ytan, exemelvis flytvästar, plastflaskor etc etc...

JAG TROR att dom har varit lite för järva. Kommit ner till vraket, hittat en "ingång ", typ vid mitten där skeppet bröts itu, fått för sig att komma in en bit för att se insidan. FASTNAT och alternativt dragit med sig bråte som fått skit att rasa så dom är instängda. Elen kan möjligtvis slagits ut.

I början råder panik tills dom inser att ju mindre panik vi har, desto mindre stressade vi är ju längre kommer vi kunna hålla oss I liv tills hjälpen kommer. Därför knackar man en gång I halvtimman, för att spara på syret.

Så mitt tips till dom som letar, fortsätt leta. Ni har ett dygn-ish kvar. Dom är där nere .
Citera
2023-06-22, 20:36
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför är det positivt?

Jämfört med att sitta och frysa häcken av sig och sakta dö i takt med att syret tar slut under 4 dagar, med vetskapen om att sista stunden i livet är instängd i en rörstump. Då skulle jag nog se en quickfix som mer possitivt.
Citera
2023-06-22, 20:37
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wizero
Enligt mina beräkningar så är en "implosion" inte trolig. Nu har jag bara skummat igenom sista sidorna här på flashback men om den hade imploderat så borde man finna flytande plast på ytan, exemelvis flytvästar, plastflaskor etc etc...

JAG TROR att dom har varit lite för järva. Kommit ner till vraket, hittat en "ingång ", typ vid mitten där skeppet bröts itu, fått för sig att komma in en bit för att se insidan. FASTNAT och alternativt dragit med sig bråte som fått skit att rasa så dom är instängda. Elen kan möjligtvis slagits ut.

I början råder panik tills dom inser att ju mindre panik vi har, desto mindre stressade vi är ju längre kommer vi kunna hålla oss I liv tills hjälpen kommer. Därför knackar man en gång I halvtimman, för att spara på syret.

Så mitt tips till dom som letar, fortsätt leta. Ni har ett dygn-ish kvar. Dom är där nere .

Flytvästar fanns inte. Havet är full av plastflaskor.
Plastpåsar ligger på botten sedan tidigare.

Säg att de hade tusen plastflaskor innanför skrovet - med en implosion så kommer dessa aldrig kunna kopplas till Titan.
Citera
2023-06-22, 20:37
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:

Dom har ju hittat vrakdelar från ubåten.
Citera
2023-06-22, 20:38
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det räcker inte för en prototypkonstruktion. Man ska ha stresstålighetsdata från hundratals dykningar innan man tillåter den för kommersiellt bruk.

Verkar ju knappast som det finns någon vettig lagstiftning isf gällande det, i USA? Så funderar jag. Utifrån att han som ägde företaget ju körde dessa turer lite då och då, som det verkar. Utan att nån myndighet ju verkade lägga sig i nämnvärt… 🤨
Citera
2023-06-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Berätta vad som hänt då.
Du får öva på googleskilsen och läsa mer om materiallära.
Min gissning ligger på det tämligen tanklösa att sätta in fönster på en så djupgående farkost.
Citera
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Verkar ju knappast som det finns någon vettig lagstiftning isf gällande det, i USA? Så funderar jag. Utifrån att han som ägde företaget ju körde dessa turer lite då och då, som det verkar. Utan att nån myndighet ju verkade lägga sig i nämnvärt… 🤨

Det finns absolut men alla dykningar har skett på internationellt vatten och därmed undviker man lagar och regler kring konstruktioner och uppbyggnad av undervattensfarkoster.
Citera
Medlem
Citat:

Enligt CNN har skräpet hittats ca. 500 meter från Titanic.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Från svt.se

"ombord finns ubåtsföretagets vd, en fransk upptäckare, en brittisk miljardär och en far och son från en av Pakistans rikaste familjer."

Vilka är arvtagare?
Hans fru och dotter. Hon civilingenjör, ser väldigt indisk ut, mamma vit och livscoach.

Tillägg: de gissningar online att flickan är en instagram-modell stämmer inte alls. Hon ser kontorsråttig ut.

Kondoleanser osv.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-06-22 kl. 20:45.
Citera
2023-06-22, 20:40
Medlem
Citat:

Hur förklarar du delarna dom hittat från farkosten då ? Kanske var det en kopia som råkat tappa delar eller man slängt ner delar dom haft reserv i havet. Vad är din teori ska bli spännande höra din förklaring till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in