2023-06-22, 20:40
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Så är det. Och nu kan alla dumhuvuden glädjas över dessa modiga människors öde.
Men man behöver inte feta, rika fjollor som betalar för en upplevelse. Som åker jorden runt för att bada med en val. Eller bygga en ubåt för sitt ego.

Återigen så är detta en sorglig historia. Några excentriker fixar en ubåt och några rika människor skall såklart åka bröten. Därefter skall människor som du diskutera hur det kändes för dem att dö. Vet du vad? Det dör människor dagligen i havet. Det som skiljer detta är att det är en tvgrej plus att myndigheter har pytsat pengar.
Citera
2023-06-22, 20:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Verkar ju knappast som det finns någon vettig lagstiftning isf gällande det, i USA? Så funderar jag. Utifrån att han som ägde företaget ju körde dessa turer lite då och då, som det verkar. Utan att nån myndighet ju verkade lägga sig i nämnvärt… 🤨

Nej precis, jag antar att alla fick skriva på ett avtal där de tog på sig 100% av alla riskerna med att sätta sig i en otestad prototyp.
Citera
2023-06-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Enligt CNN har skräpet hittats ca. 500 meter från Titanic.

Okej dåså. Då va ju den saken utredd.

Då är de bara Pic or it didnt happen(menat till källan för påståendet)
Citera
2023-06-22, 20:43
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Materialutmattning? Glöm det, löjligaste jag hört

Nej, det är det i särklass mesta sannolika scenariot nu när de hittat rester. Flertalet dykningar med ett tryck på nästan 400bar och med material med låg duktilitet så kommer det ge vika förr eller senare pga materialutmattning om inget görs.

Det borde inspekterats/besiktat rutinmässigt med mätinstrument/röntgen och reparerat alla eventuella microsprickor vilket förmodligen gränsar till omöjligt i ett så icke-homogent material som kolfiber.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wizero
Enligt mina beräkningar så är en "implosion" inte trolig. Nu har jag bara skummat igenom sista sidorna här på flashback men om den hade imploderat så borde man finna flytande plast på ytan, exemelvis flytvästar, plastflaskor etc etc...

JAG TROR att dom har varit lite för järva. Kommit ner till vraket, hittat en "ingång ", typ vid mitten där skeppet bröts itu, fått för sig att komma in en bit för att se insidan. FASTNAT och alternativt dragit med sig bråte som fått skit att rasa så dom är instängda. Elen kan möjligtvis slagits ut.

I början råder panik tills dom inser att ju mindre panik vi har, desto mindre stressade vi är ju längre kommer vi kunna hålla oss I liv tills hjälpen kommer. Därför knackar man en gång I halvtimman, för att spara på syret.

Så mitt tips till dom som letar, fortsätt leta. Ni har ett dygn-ish kvar. Dom är där nere .

Är du skvatt galen?? Syret tog definitivt slut 1300 CET idag. MEN nu visar det sig att förmodligen har implosion skett tidigare, innan de ens var nere halvvägs. Vid ca 1300 meter försvann kontakten och Titanic ligger på 3800 m.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Berätta vad som hänt då.
Det har jag aldrig påstått mig kunna göra. Men materialtutmattning är något som uppstår efter (i allmänhet) ett stort antal lastcykler.

Ex: Flygplan. Byggda i lätta material som aluminium; känsligt för utmattningssprickor efter ett stort antal lastcykler.
Planet startar, skrovet trycks med höjden ihop en aning i och med att kabintrycket minskar. Tvärt om vi landning. Så varje flight en lastcykel och i allmänhet ligger gränsen för utmattning i storleksordningen flera 10.000 cykler

Ex: U-båt. Byggd i stål; ett material som öht inte är nämnvärt känsligt för lastcykler och utmattning.

Räcker det för att ge eb uppfattning ok hur det hänger ihop?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Hur förklarar du delarna dom hittat från farkosten då ? Kanske var det en kopia som råkat tappa delar eller man slängt ner delar dom haft reserv i havet. Vad är din teori ska bli spännande höra din förklaring till detta.

Som sagt, skummade igenom sista sidorna här. Och har dom funnit farkosten så har dom. Slut
Citera
2023-06-22, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Enligt CNN har skräpet hittats ca. 500 meter från Titanic.
Har dom gått ner med ubåt lr vad använde dom för farkost för att komma ner så djupt?
Citera
2023-06-22, 20:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej, det är det i särklass mesta sannolika scenariot nu när de hittat rester. Flertalet dykningar med ett tryck på nästan 400bar och med material med låg duktilitet så kommer det ge vika förr eller senare pga materialutmattning om inget görs.

Det borde inspekterats/besiktat rutinmässigt med mätinstrument/röntgen och reparerat alla eventuella microsprickor vilket förmodligen gränsar till omöjligt i ett så icke-homogent material som kolfiber.
Du får nog läsa det jag nyss postade. Stål är i stort sett okänslighet för lastcykler och därmed materialutmattning
Citera
2023-06-22, 20:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Har dom gått ner med ubåt lr vad använde dom för farkost för att komma ner så djupt?
Hemmabygd ubåt ja. Titta gärna på förstasidan av tråden för mer information.
Citera
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Tänk om dom guppat i land på någon öde ö? Vilken film det kan bli sedan

Det är fascinerande och lite gulligt att det alltid, alltid finns sådana här ”upprepade positiva önsketänkanden” i alla dylika trådar om olyckor även efter att det är helt tvär-”kört”… liknar Malaysia-planet som försvann…. Folk trodde de satt på öde ö osv, typ i månader efteråt…

Även om jag tycker det är lite gulligt så är det nog bättre ta till sig fakta och sannolikheter. Även om det är mer kul att föreställa sig att de sitter på en ”Lost”- nånstans…. Men tyvärr är dessa försvunna numera avlidna. Trist nog.

Detta ”överdrivna hopp”, måste vara ngt psykologiskt fenomen, känner dock ej till namnet på det…. 🧐
Citera
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Mearns, whose nickname is the “shipwreck hunter,” further said he has been told the submersible’s hull remains missing, but the discovery of those pieces of debris could only have happened if the “submersible had fragmented.”

Så förhoppningsvis gick de en snabb död till mötes istället för våndan av en lång och utdragen process.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in