Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Det är en sak som jag inte förstår när det gäller att använda kompositmaterial "åt andra hållet", varför det skulle vara bra. Kompositmaterial har används i decennier på tryckkärl. Ofta vill man använda kompositmaterial för att minska vikten. Man har då ett järn eller aluminiumkärl som är tunnare än normalt men sedan lindar man ett kompositmaterial runt tryckkärlet för att öka styrkan. Jag känner inte till fall där detta skulle vara ett problem utan dessa kärl har används mycket länge och man använder kompsitkärlen än idag.
I detta fall så kommer trycket innifrån och kompositmaterialet hjälper till att hålla kraften eftersom trycket "drar" i fibrerna. Om man tänker sig en tråd, om man drar i tråden som kommer man möta motstånd som är trådens styrka. Det motsatta man för ändarna mot varandra så blir motstånder noll. Borde inte samma sak gälla ett kärl som är helt in kompositmaterial, dvs om trycket kommer utifrån som pressas fibrerna mot varandra när styrkan är mindre. Dessutom kan man få effekter där epoxyn släpper från fibrerna.
Jag tycker det verkar vara ett feltänk att kompositmaterial skulle vara fördelaktigt där trycket kommer utifrån. Där verkar hållfastigheten snarare vara beroende på epoxyns hållfastighet och inte fibrerna.
Kan någon med kunskap inom detta område förklara varför man använder kompositmaterial för tryckkärl med "negativt" tryck.
Blandar du inte ihop nu
Ubåten är som en vakuumtub, trycket är högre utanför och den imploderar
Det mesta är annars med tryck inifrån dvs tryckkärl, flygplan, rymdfärjor