2023-06-28, 14:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Kolfibercylindern vägde bara 250kg utav en totalvikt på 10 ton.

Det känns som att det hade varit möjligt att banta övriga komponenter tillräckligt för att byta ut kolfibercylindern mot en motsvarande i stål eller titan som vägde mer. Den hade kunnat få en lätt äggform för bättre hållfasthet.

Låter orimligt. Volymen av kolfibern är ca 2.5*1.68*3.14*0.125 ca 1.7 kbm. Så snarare ca 2.5 ton än 250 kg....

Att 25% av vikten är cylindern verkar mycket mer rimlig fördelning av vikt.
Citera
2023-06-28, 14:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Undrar jag också.

Dom blir relativt långsamt tryclsatta så kropparna ser ut som dom drunknat i badkaret.

Varför inte ens ben finns beror på bone eating worms
Citera
2023-06-28, 15:16
Medlem
K-Glitchens avatar
Har inte hängt med alls men dom har alltså hittat vrakdelar som är bekräftat komma från ubåten?
Citera
2023-06-28, 15:16
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan ju bara hålla med om att det hade varit betydligt bättre med Titanium ;-) Om nu det hade varit möjligt tillverka ur ett gjutet stycke så ännu bättre.

Tror inte att man kan gjuta flygtitan (grad 5, tex Ti 6-4) gjutgods är mycket svagare än tex stål.
Citera
2023-06-28, 15:18
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom blir relativt långsamt tryclsatta så kropparna ser ut som dom drunknat i badkaret.

Varför inte ens ben finns beror på bone eating worms

Havets pH beror på djupet. Vid ytan är det basiskt vilket gör att många djur med kalkskal lever där.

Men det finns inget ljus under 1 km djup, och därför ingen fotosyntes vilket gör att koldioxidhalten är betydligt högre än på ytan. Och pga det höga trycket är det i form av kolsyra. Vilket med tiden löser upp kalciumet i ben.
Citera
2023-06-28, 15:26
Medlem
Fibonaccitals avatar
Det är SÅ himla härligt när jag ser alla duktig utbildade användare som har gett mig så många svar på alla mina frågor.

Cudos till er alla

Fortsätt med det.
Citera
2023-06-28, 15:42
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Havets pH beror på djupet. Vid ytan är det basiskt vilket gör att många djur med kalkskal lever där.

Men det finns inget ljus under 1 km djup, och därför ingen fotosyntes vilket gör att koldioxidhalten är betydligt högre än på ytan. Och pga det höga trycket är det i form av kolsyra. Vilket med tiden löser upp kalciumet i ben.

De oxå
Citera
2023-06-28, 16:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Tror inte att man kan gjuta flygtitan (grad 5, tex Ti 6-4) gjutgods är mycket svagare än tex stål.

https://www.forcebeyond.com/titanium-casting/
Citera
2023-06-28, 16:04
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är en sak som jag inte förstår när det gäller att använda kompositmaterial "åt andra hållet", varför det skulle vara bra. Kompositmaterial har används i decennier på tryckkärl. Ofta vill man använda kompositmaterial för att minska vikten. Man har då ett järn eller aluminiumkärl som är tunnare än normalt men sedan lindar man ett kompositmaterial runt tryckkärlet för att öka styrkan. Jag känner inte till fall där detta skulle vara ett problem utan dessa kärl har används mycket länge och man använder kompsitkärlen än idag.

I detta fall så kommer trycket innifrån och kompositmaterialet hjälper till att hålla kraften eftersom trycket "drar" i fibrerna. Om man tänker sig en tråd, om man drar i tråden som kommer man möta motstånd som är trådens styrka. Det motsatta man för ändarna mot varandra så blir motstånder noll. Borde inte samma sak gälla ett kärl som är helt in kompositmaterial, dvs om trycket kommer utifrån som pressas fibrerna mot varandra när styrkan är mindre. Dessutom kan man få effekter där epoxyn släpper från fibrerna.

Jag tycker det verkar vara ett feltänk att kompositmaterial skulle vara fördelaktigt där trycket kommer utifrån. Där verkar hållfastigheten snarare vara beroende på epoxyns hållfastighet och inte fibrerna.

Kan någon med kunskap inom detta område förklara varför man använder kompositmaterial för tryckkärl med "negativt" tryck.
Blandar du inte ihop nu

Ubåten är som en vakuumtub, trycket är högre utanför och den imploderar

Det mesta är annars med tryck inifrån dvs tryckkärl, flygplan, rymdfärjor
Citera
2023-06-28, 16:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt

828Mpascal yield strength enligt dessa Kineser. Gjutning av pressure vessels under applikationsområden.

https://castingquality.com/castings-...rade-5-PDF.pdf
Citera
2023-06-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Har inte hängt med alls men dom har alltså hittat vrakdelar som är bekräftat komma från ubåten?

Ja det har dom, förstår jag det rätt är en del just det ända fönstret på den så kallade ubåten. sen lite andra delar ca 500 meter från titanics för.

Jag orkar inte leta nu men det finns säkert andra här som har det minnet att guida dig vart det va i tråden
Citera
2023-06-28, 18:00
Medlem
Nottelitens avatar
Från Dagbladet :
Rester av ubåten Titan, som imploderte under en ekspedisjon til vraket av Titanic, er hentet opp på land, melder Sky News. Fem personer omkom i ulykken.

På bilder publisert av nyhetsbyrået AP, kan man se at mannskaper henter vrakrester opp på land ved havna i St. John's på canadiske Newfoundland.
länk till artikeln :
https://www.dagbladet.no/studio/nyhe.../5?post=138599
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in