Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-30, 14:48
  #5233
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Hur kommer det sig att de har hittat människorester, när det tidigare framkom att det bara skulle bli aska kvar av kroppen vid en implosion på detta djup?
Nja det blev nog mer kokt köttfärs av de personer som fanns ombord.

Temperaturen stiger något enormt men eftersom det inte finns jättemycket syre och det hela kyls av snabbt inträffar aldrig någon förbränning.
Citera
2023-06-30, 15:13
  #5234
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och det hade han ju haft rätt att göra om det varit bara han själv, men han hade inte rätt att dra in andra människor i det.

Du var völ i Madsen tråden , tips om du är utråkad.

Rota på nätet om Stockton Rush o se om det finns bäringar om ryskroulette med slutstation "Utökat sjölvmord"

Citera
2023-06-30, 15:22
  #5235
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du var völ i Madsen tråden , tips om du är utråkad.

Rota på nätet om Stockton Rush o se om det finns bäringar om ryskroulette med slutstation "Utökat sjölvmord"


Jag lusläste varenda inlägg i Madsen-tråden, och även alla som en tysk hemma-ubåtsbyggare skrev i en tråd om det kriminalfallet på ett tyskt forum. Samt att jag kollade på bådas alla Youtube-videos. Så jag lärde mig massor om ubåtar då för fem-sex år sedan! ...men i Titan-fallet tillkommer ju det fruktansvärda djupet, så djupt att man inte ens kan föreställa sig det. Madsens och "tyskens" ubåtar kunde ju bara gå ett par hundra meter ner, och Madsens gick väl aldrig på riktigt djupare än 40 m om jag minns rätt nu. Stocktons hemmabygge skulle gå hundra gånger djupare (än 40 m), och det fattar vem som helst att det inte är vettigt.

OK, ska rota runt lite på Stockton... Fast han såg inte självmordsbenägen ut, jag får inte det intrycket alls. Så där snygga och manliga män brukar vara "full of themselves", de skulle inte vilja förstöra en så perfekt skapelse...
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2023-06-30 kl. 15:26.
Citera
2023-06-30, 17:41
  #5236
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vattet är ju svinkallt där, och båten var (naturligtvis) helt nedsänkt i vattnet, som strömmade in med enormt högt tryck. Hur skulle något ha kunna brinna där?
Vattnet "strömmar" inte in, utan skjuts in med motsvarande tryck som en sprängladdning. Det innebär att luften som omger passagerarna pressas ihop med en fruktansvärd hastighet, vilket i sin tur ger upphov till en enorm friktion och frigjord värmeenergi. Men hur varmt det faktiskt blir kan inte jag personligen räkna ut eftersom jag inte är fysiker. Att det omgivande vattnet är kallt betyder inte per automatik att inte luften kan bli varm.
Citera
2023-06-30, 17:47
  #5237
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Vattnet "strömmar" inte in, utan skjuts in med motsvarande tryck som en sprängladdning. Det innebär att luften som omger passagerarna pressas ihop med en fruktansvärd hastighet, vilket i sin tur ger upphov till en enorm friktion och frigjord värmeenergi. Men hur varmt det faktiskt blir kan inte jag personligen räkna ut eftersom jag inte är fysiker. Att det omgivande vattnet är kallt betyder inte per automatik att inte luften kan bli varm.

Allt det där fattar jag, men hur eller hur så skulle tiden och syret inte ha räckt till för att kremera fem kroppar fullständigt, innan allt bara var högtycks-isvatten - vilket var vad som påstods initialt. Och nu VET vi ju att det var fel - det FINNS kvarlevor kvar.
Citera
2023-06-30, 17:49
  #5238
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Allt det där fattar jag, men hur eller hur så skulle tiden och syret inte ha räckt till för att kremera fem kroppar fullständigt, innan allt bara var högtycks-isvatten - vilket var vad som påstods initialt. Och nu VET vi ju att det var fel - det FINNS kvarlevor kvar.
Ja, och som jag även nämnde inledningsvis: frågeställningen är hypotetiskt intressant eftersom det vore spännande att undersöka hur hög värmen blir på respektive djup. T.ex. 11 000 meter, motsvarande Challengerdjupet. Det går säkert att räkna ut med hjälp av rätt formler. Det är heller inte fråga om just syrgasen, utan vad det handlar om är luftmassan i sin helhet, som ju mestadels består av kvävemolekyler. Kropparna kan alltså eventuellt självantända och förbrännas till följd av att molekylerna i luften komprimeras samman mycket snabbt.
__________________
Senast redigerad av Condottieri 2023-06-30 kl. 18:06.
Citera
2023-06-30, 17:54
  #5239
Avstängd
wwrs avatar
Snabbt inslaget i några kalkylatorer på nätet, kan säkert ha blivit fel. Avrundat här och där.
Ubåtens volym 15 kubikmeter
Temperaturstegring av luften 1300 grader
Energiåtgång 5 kilowattimmar
Om det fördelas på 5 kroppar med 80 kg vikt (400 kg vatten) var blir det ung 10 graders temperaturstegring.
Frågan är hur värmen fördelas.

https://snipboard.io/jVYLHP.jpg
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-06-30 kl. 18:36.
Citera
2023-06-30, 18:05
  #5240
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag lusläste varenda inlägg i Madsen-tråden, och även alla som en tysk hemma-ubåtsbyggare skrev i en tråd om det kriminalfallet på ett tyskt forum. Samt att jag kollade på bådas alla Youtube-videos. Så jag lärde mig massor om ubåtar då för fem-sex år sedan! ...men i Titan-fallet tillkommer ju det fruktansvärda djupet, så djupt att man inte ens kan föreställa sig det. Madsens och "tyskens" ubåtar kunde ju bara gå ett par hundra meter ner, och Madsens gick väl aldrig på riktigt djupare än 40 m om jag minns rätt nu. Stocktons hemmabygge skulle gå hundra gånger djupare (än 40 m), och det fattar vem som helst att det inte är vettigt.

OK, ska rota runt lite på Stockton... Fast han såg inte självmordsbenägen ut, jag får inte det intrycket alls. Så där snygga och manliga män brukar vara "full of themselves", de skulle inte vilja förstöra en så perfekt skapelse...

Ja han var inte nån stycka brudar eller grilla/äta smågossar psykopat men däremot kan det funnits en sjuklig störning där han drillades av tanken ala rysk roulette att till slut faller det ihop.

Snubben borde med tanke på att han hade framtiden för sig,såg bra ut o så lyssnat på varningar från alla håll , det är iaf narccisst stämpel - frågan om den sträckte sig lite med en psykopatgren som tänkte snart smäller det

Du kan säkert hitta ledtrådar på nätet
Citera
2023-06-30, 21:40
  #5241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du säger givetvis det samma om de som dog och skadade sig i bergochdalbanan på Gröna lund?

Som jag skrev så är det skillnad om du själv sätter spänner på dig ett par rullskridskor och en fet Acme-raket på ryggen och åker över en klippkant i Grand Canyon, men om du lurar andra att det förvisso är en ny teknik men, lika säkert som att cykla både eller åka buss? Det är en helt annan sak.

De som följde med som passagerare har omöjligt samma förmåga eller kompetens att bedöma riskerna och måste i stor utsträcknig lita på arrangören.

Det gäller även när du sätter dig i bergochdalbana, flygplan eller i princip det mesta. Så jo! Din kommentar är rätt löjlig måste jag säga.


Du har helt fel.
Dom är och var knäppgökar.
Finns många saker som kan sluta i en olycka som t.ex Gröna Lund men vad har Gröna Lund för likheter med en olycka på ett antal tusen meters djup i havet..
I vilken normal funtad persons huvud skulle arrangören Ocean Gate kunna få legitimitet som en leverantör, etablerad med vetenskap och all teknisk expertis dokumenterade kunnande och med detta tillverka utprovad godkänd utrusting för dyk ner till 3800 meters djup.. Fanns ingen dokumentation på någon som helst utprovning eller besiktning av "självmordsburkens lämplighet för uppdraget"
Dokumentation från ackrediterad organisation/myndighet, inget alls.
Fanns kända ifrågasättanden o varningar från tekniker ingenjörer kopplade till etablerad industri, forskning och utveckling av militära ubåtar, folk som vet vad dom snackar om..
Folk som vet vad 3800 meter under havsytan innebär.., vilka lagar fysiken har på sådana djup.
Dom varnade Ocean Gate för dyk till Titanic.

Här sitter en knäppgök o förevisar en "burk" med kontroll handtag ala X-box och pratar om att "självmordsburken" utvecklats med senaste teknik med ursprung i flyg o rymdteknik.
Men visa det då o snacka inte bara skit o tomma ord...var någonstans fanns dom som utvecklat skiten.. inte en enda synbar koppling till flyg/rymdindustri... inte en kommentar någonstans från etablerade företag inom flyg/rymd..
Fortfarande inga varningsklockor eller ifrågasättanden från knäppgökarna som dog.
Flyg har certifieringar godkännanden o massa kontroller att genomgå innan passagerare får flyga... allt internationella standarder ändå händer olyckor med fel oftast beroende på felaktiga rutiner eller dåliga piloter.
Så man tar en risk vid varje flygresa men med vetskapen om att planet man ska flyga med ändå är utprovat o godkänt..

Ocean Gates " egenutvecklade "självmordsburk"
är ett skämt.. bara knäppgökar accepterar att följa med på ett sådant dyk och troendes att dom
äntrat ett teknisk o vetenskaplig mästerverk manövrerad av en ännu värre knäppgök som tar alla in i döden ala X-box style..
Dom betalade för grisen i säcken men säcken var tom. Normal personen hade kollat att det finns en gris i säcken....
Citera
2023-06-30, 21:41
  #5242
Medlem
Vikingamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZipoBibo5E8
Den liknelsen förklarar INTE varför BÅDE HALVSFÄRERNA av TITAN och CYLINDERN av KOLFIBER släpper från RINGARNA av TITAN.

Här finns ett kort klipp som illustrerar konstruktionen:

https://youtu.be/CfsBNAR5HTA?t=177
Trycket blir momentant 28 000 bar och temperaturen 5 200 grader.
Ändarna poppar bort.
Skruvarna som håller ändarna på plats går av.
Garanti.
Mvh.
Citera
2023-06-30, 21:54
  #5243
Medlem
Vikingamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Snabbt inslaget i några kalkylatorer på nätet, kan säkert ha blivit fel. Avrundat här och där.
Ubåtens volym 15 kubikmeter
Temperaturstegring av luften 1300 grader
Energiåtgång 5 kilowattimmar
Om det fördelas på 5 kroppar med 80 kg vikt (400 kg vatten) var blir det ung 10 graders temperaturstegring.
Frågan är hur värmen fördelas.

https://snipboard.io/jVYLHP.jpg
Jag får temperaturstegring 5 200 grader och momentant tryck på 28 000 bar.
65 Miljoner Joule under en tusendels sekund.
(65TWatt).
Det handlar inte om hur "värme" fördelas.
Det mesta av kropparna förgasas.
Vattnet i kropparna separeras till vätgas och syrgas.
Kvarvarande aska skapas inte nödvändigtvis av förbränning utan av molekylär separation.
Mvh.
__________________
Senast redigerad av Vikingaman 2023-06-30 kl. 22:02. Anledning: Förtydliga.
Citera
2023-06-30, 22:07
  #5244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Självklart visste de om riskerna, säger du samma om kvinnan på Gröna lund som tog självmord genom att åka Jetline?


Bra att du säger det jag antar att dom visste om riskerna och mitt svar du kommeterar gällde att det går inte att tycka synd om dom. Dom tog risker på knäppgök nivå för att bli unika.
Det mesta kan placeras i olika grader av sannolikhet för död o elände så även Gröna Lund och t.o.m att gå över gatan på ett övergångställe.
Sannolikheten för död o elände på Gröna Lund är låg likaså på ett övergångställe.
Att dyka till 3800 meters djup med jockmocksjocke burk har hög sannolikhet att kunna sluta illa.. Går inte ens att jämföra med Gröna Lund.
Normal personen tar inte den risken men Titan dyket krävde stor grad av odödlighets tro vilket är detsamma som riktigt knäppt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in