Citat:
Ursprungligen postat av
Wastl
Tack för att du kollar!
Jag har äntligen hittat avsnittet!
Det är Världens Största Historia del 4
i Det Hemligaste av det Hemliga.
Jag har lyssnat på det igen, och som
jag förstår det nu - det är ett lite hackigt
avsnitt eftersom de kämpar sig genom
ett dokument fullt av överstrykningar -
kände en del personer till Victor
Gunnarssons namn och personnr.
NÄR han var anhållen, men INNAN
hans namn blev känt.
Men det jag inte blir klok på är att detta
dokument handlar om ett samtal(?)
mellan några personer som ska ha
ägt rum bara två dagar efter mordet,
alltså innan VG ens blev anhållen!
Det finns också inslag om Walkie Talkies
innan detta blev offentligt känt...
Hjälp oss att reda ut detta, du och ni
andra som talar danska! Tack!
https://mofibo.com/dk/da/books/verde...pRedirect=true
Edit: bäst at börja pod (nr 4) från början. Också lystna på nr 3.
Jag måste fortfarande lystna flera gånger.
Efter det jag förstår, er det nazisten Ulf Hamacher som visar sin ex fru (dom hade god kontakt och barn samman) et maskinskrivet brev som beskriver hur Palmemordet gick til. Om walkie talkies, om människor på gathörnen, och att deras namn er raderat i det maskinskrivna brev Hamacher visar henne. Inget av det var känd för offentligheten då.
Hon kommer inte ihåg om det er skrivit i nutid eller förtid, eller som journalisterna säger, i framtid. Men det var detaljer som inte var offentlig kända då. Och ja, som du skriver, at VGs namn och personnummer er där.
Och ja, sen hörde hon om at VG var arresterat.
Det var enligt va jag förstår, inte offentligt känt då hon var hos hennes ex man Hamacher och såg papperet. Det var därför hon gik til polisen.
Orsaken till at Hamacher litade på sin fru, tror journalisterna er för att dom hade barn tillsammans, och at deras liv skulle bli förstörda om hon gick til polisen med det här. Och att dom hade god kontakt.
Alla namn och det mesta af all info i dessa dokument journalisterna har, er maskerat nyligen. Dom blir maskerat igen varje gång någon frågar om att få dokumentet, och det blir maskerat av olika personer.
Därför kan man genom åren få flera detaljer när man styckar alt i hop, när man samlar inn dokument från olika journalister, och som jag har förstått på dom andra podcasts, jämförar med tusentals andra maskerade dokument.