Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Historiskt är det 99 procent sosse, men det kanske är påväg ändras

Detta arv syns också tydligt i kommunalskatten, den är alltid högst i Stockholmsregionen

Danderyd har faktiskt gått och blivit dyrare i kommunalskatten än Sumpan i år
Citera
2020-11-09, 15:25
Medlem
madtops avatar
OT om utjämningssystemet raderat
/Moderator
Citera
2020-11-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
En bra sak med sumpan är det otroligt breda utbudet på barer/restauranger/cafeer

Vilka barer syftar du? Finns ju bara sunkställen! Bishop Arms är väl det finaste stället vilket säger en hel del.
Citera
2020-11-19, 09:16
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Det där är att överdriva. Visst kan det vara en aning stökigt i dessa två områden men du kan vistas i både Rissne och Hallonbergen utan att bli ihjälskjuten. Rissne har dessutom väldigt goda kommunikationer med både tunnelbanenät och busshållplatser som tar dig över i princip hela Stockholm. Sen har du det relativt nybyggda området Ursvik tvärs över. Lugnt och barnvänligt.

Jag bodde i Rissne 1989-91. Då var området relativt nytt och fräscht. Vet inte hur det ser ut idag, men på den tiden var Rissne rätt så Svensson med många svenska barnfamiljer och få invandrare, mycket trevligare än den grå grannförorten Hallonbergen. När man åkte tunnelbanan ut till Rissne visste man vem som skulle resa på sig och gå av i Rissne och vilka som skulle sitta kvar och fortsätta mot Hjulsta.
Citera
2020-11-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Jag bodde i Rissne 1989-91. Då var området relativt nytt och fräscht. Vet inte hur det ser ut idag, men på den tiden var Rissne rätt så Svensson med många svenska barnfamiljer och få invandrare, mycket trevligare än den grå grannförorten Hallonbergen. När man åkte tunnelbanan ut till Rissne visste man vem som skulle resa på sig och gå av i Rissne och vilka som skulle sitta kvar och fortsätta mot Hjulsta.

Numera kan man observera på t-banan att den gränsen utgörs av Duvbo.
Citera
2020-11-19, 19:53
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik

Rissne är med största sannolikhet inte ett lika lugnt och ”fräscht” område som det var på 90-talet men som jag var inne på tidigare tycker jag folk överdriver när det påstås att Rissne skulle vara en krigszon. Utan att egentligen ha några som helst belägg kan jag tänka mig att de flesta som numera bor där har invandrarbakgrund.

Så vitt jag förstår håller området på att expandera då det kommer byggas fler bostäder och även ett pendeltågsnät i närområdet. Det ska bli intressant att följa Rissnes utveckling.
Citera
2020-11-19, 20:03
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Vilka barer syftar du? Finns ju bara sunkställen! Bishop Arms är väl det finaste stället vilket säger en hel del.

Nu vet jag inte om Lion Bar på Tulegatan fortfarande har öppet men av vad jag minns var det ett relativt trevligt ställe. Sedan fanns Cava Bar vid Esplanaden minns jag, vilket också var ett ställe med mysig inredning och trevlig personal. Var dock ett bra tag sedan jag befann mig i Sundbyberg sist, så mycket kan förstås ha hänt.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-11-19 kl. 20:06.
Citera
2022-09-25, 06:28
Medlem
Lyfter gammal tråd. Sundbyberg har sunkat ur fullkomligt. Mycket knark bland yngre. Otryggheten i betongen sprider sig till de finare delarna. Klotter och nedskräpning blir bara värre. Unga vita barn rånas på mobiler och jackor. Dålig kvalitet i skolorna. Inget hyfs alls på eleverna. Lärarna orkar inte, söker sig bort.
Citera
2023-06-20, 18:19
Medlem
Bumpar tråden lite.
Hur är det egentligen i Sumpan 2023? Var ska man bo respektive var ska man inte bo?
Citera
2023-06-23, 15:39
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
Bumpar tråden lite.
Hur är det egentligen i Sumpan 2023? Var ska man bo respektive var ska man inte bo?

Tja det beror på vad du är ute efter själv. Duvbo är fortfarande ett lummigt och dyrt område, Rissne kan man skippa helt.

Vill man ha lite "stadskänsla" så ska man bo i centrala sundbyberg, tycker smågatorna runt tornparken är rätt trevliga. Delarna nära Lötsjön är lite lugnare.

Ursvik är jag ingen stor fan av pga buller.
Citera
2023-09-04, 17:26
Medlem
Är Sundbyberg ett utsatt område?
Citera
2023-09-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är Sundbyberg ett utsatt område?

Sundbyberg är en stor kommun med många områden, men inga är utsatta. Men det finns bättre och sämre områden, men inga ens i närheten, per definition, av att vara utsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in