2023-09-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Köp på du 👏👏👏
Men under 3an ska vi ... Sen när är en annan fråga .Trodde de skulle komma ett PM idag 🤔 men då kommer de nästa vecka.

Så vad hände med den så kallade pmet då?

Citat:
Köp på du 👏😉 snart äger du hela bolaget 😂😂😂😂

Vill inte äga hela bolaget, vill dock äga en stor del.

Men du är så rolig lilla SBB hatare och snubben som droppar av svensk avundsjuka.
Citera
2023-09-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Frånsett att SBB är ett aktiebolag så måste de ju även få in pengar på annat sätt! De måste ju ha en hel del hyresgäster i sina fastigheter! Hur är de som uthyrare? Vad har de för folk som jobbar för dem? Är SBB:s personal kunniga! Hur blir det för hyresgäster och för personalen om SBB går i konkurs!
Generellt så är det en överväldigande risk att persolal börjar söka sig bort från ett skakigt företag. Som alltid är det den duktigaste och attraktivaste delen av personalen som har lättast att få jobb på annat företag. Kvar blir personer som inte lyckats hitta andra jobb. Det är ju även svårt att rekrytera ny duktig personal, ska man välja att börja arbeta hos SBB eller ska man börja jobba hos en konkurrent som erbjuder exakt samma villkor.

Vid en konkurs så upphör personalens anställning.
Citera
2023-09-10, 10:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Generellt så är det en överväldigande risk att persolal börjar söka sig bort från ett skakigt företag. Som alltid är det den duktigaste och attraktivaste delen av personalen som har lättast att få jobb på annat företag. Kvar blir personer som inte lyckats hitta andra jobb. Det är ju även svårt att rekrytera ny duktig personal, ska man välja att börja arbeta hos SBB eller ska man börja jobba hos en konkurrent som erbjuder exakt samma villkor.

Vid en konkurs så upphör personalens anställning.

Så i princip så har den duktiga personalen redan lämnat SBB! Kvar på det sjunkande skeppet blir alltså de mindre smarta! Kan inte vara så kul för de hyresgäster som bor kvar inom fastighetsbeståndet! Sen var ju frågan vad som händer med hyresgästerna vid en konkurs??
Citera
2023-09-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Så i princip så har den duktiga personalen redan lämnat SBB! Kvar på det sjunkande skeppet blir alltså de mindre smarta! Kan inte vara så kul för de hyresgäster som bor kvar inom fastighetsbeståndet! Sen var ju frågan vad som händer med hyresgästerna vid en konkurs??

Tvärtom faktiskt, det är oftast råttorna som lämnar vad som verkar som ett sjunkande skepp. För duktigt folk vet att dom kan ändra hur saker går medans folk som är dåliga, snackar skit bakom folks ryggar och inte åstadkommer något är dom första som springer iväg till nåt annat ställe där dom kan göra samma grej.

Dom har tagit in ordentlig professionell hjälp till SBB, kommer ej dock säga för mycket.
Citera
2023-09-10, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Tvärtom faktiskt, det är oftast råttorna som lämnar vad som verkar som ett sjunkande skepp. För duktigt folk vet att dom kan ändra hur saker går medans folk som är dåliga, snackar skit bakom folks ryggar och inte åstadkommer något är dom första som springer iväg till nåt annat ställe där dom kan göra samma grej.

Dom har tagit in ordentlig professionell hjälp till SBB, kommer ej dock säga för mycket.

Med tiden kommer det väl att visa sig hur kunniga personalen är! Jag har läst omdömen på nätet och det var inte speciellt lysande! Sen har jag hört lite rykten som inte var speciellt snyggt!

Du verkar insatt! Då kanske du vet hur det blir för hyresgästerna om SBB skulle gå i konkurs.
Senast redigerad av Ajabaja555 2023-09-10 kl. 12:35.
Citera
2023-09-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Så vad hände med den så kallade pmet då?

Vill inte äga hela bolaget, vill dock äga en stor del.

Men du är så rolig lilla SBB hatare och snubben som droppar av svensk avundsjuka.
Du KAN inte äga hela bolaget 😏
Ja jag hatar 🤘.
Sen hur fan kan man va avundsjuk på folk som äger SBB ?? Finns ingen anledning för mig att va avundsjuk 👏.
Citera
2023-09-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
..Ett annat påpekande gällande SBB. -Ska ni låta fd VD komma undan med sina lögner?
Utdelning i 100 år, o s v..

Ang. utdelningen, just nu befinner sig väl SBB i det prekära läget att "ingen" ordinarie aktieägare "vill" ha utdelning, eftersom det då är tack och godnatt för SBB. Men de kan inte skjuta upp denna hur länge som helst, det finns ett sista datum någonstans, tror det är om ett knappt år. Om inget oförutsett händer fram tills dess, är det nog ridå. Rätta mig om jag har fel här, ni mer insatta.

Finns en teori som torgförts i tråden, om att det vi ser nu är en långsam likvidering. Med foliehatten täckandes min begynnande flint, skulle man kunna argumentera för att Akelius, som satt sin egna gubbe 'vid rodret', avser att på ett snyggt sätt separera kronjuvelerna från SBB, innan råttboet kursas med bara skiten kvar. Men det är en (konspirations-)teori.
Citera
2023-09-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Klockar SBB in runt en krona aktien kan nog även jag tänka mig en liten chans post.

Tja, är det pengar du annars skulle spelat på travet eller tipset för, så visst - varför inte? Men i 9 fall av 10, är s.k. "turnaround"-bets bortkastade pengar. Finns ofta (mycket bra) anledningar till att en utbombad aktie är just det.
Citera
2023-09-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ang. utdelningen, just nu befinner sig väl SBB i det prekära läget att "ingen" ordinarie aktieägare "vill" ha utdelning, eftersom det då är tack och godnatt för SBB. Men de kan inte skjuta upp denna hur länge som helst, det finns ett sista datum någonstans, tror det är om ett knappt år. Om inget oförutsett händer fram tills dess, är det nog ridå. Rätta mig om jag har fel här, ni mer insatta.

Finns en teori som torgförts i tråden, om att det vi ser nu är en långsam likvidering. Med foliehatten täckandes min begynnande flint, skulle man kunna argumentera för att Akelius, som satt sin egna gubbe 'vid rodret', avser att på ett snyggt sätt separera kronjuvelerna från SBB, innan råttboet kursas med bara skiten kvar. Men det är en (konspirations-)teori.

Jag ser absolut inga problem med utdelningen, vad jag har förstått det rätt så har den skjutits fram till Juni 2024.

Sen kanske dom skjuter upp den mer eller så händer nåt annat (positivt) i Juni.

Han som sattes vid Rodret sattes ditt av väldigt speciella skäl.
Citera
2023-09-10, 15:55
Medlem
TELAVIV91s avatar
Varför skulle de vara tvingade att ge utdelning,? Det är upp till nästa bolagsstämma att besluta om sådan om pengar finns tillgängliga för sådan.
Citera
2023-09-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför skulle de vara tvingade att ge utdelning,? Det är upp till nästa bolagsstämma att besluta om sådan om pengar finns tillgängliga för sådan.

Ja, men alla aktieägare måste väl enhälligt rösta för det eller vad gäller?
Citera
2023-09-10, 17:47
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, men alla aktieägare måste väl enhälligt rösta för det eller vad gäller?
Inget kan beslutas enhälligt, räcker med en majoritet av rösterna. Oftast räcker det med rätt få större sktieägare för att fatta olika beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in