Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-24, 14:10
  #61
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag förstår inte hur detta förbud ska fungera. Ska det bli olagligt att producera fossilbilar? Ska VD hamna i fängelse eller samtliga anställda? Hur kan man ha ett förbud och samtidigt ha en fri marknad?
Kan man köpa en fossilbil i Kina, och sedan importera den?
På ett eller annat sätt tror jag bilköpare och biltillverkare kommer gå runt detta "förbud"
Detta förbud är just nu bara några ord på ett papper
Jag tror inte det kommer något förbud. Oljebolagen är otroligt mäktiga och styr väldigt mycket i vår värld. De styr tom oljepriserna även om få vet om det. Självklart vill inte oljebolagen ha ett förbud mot fossila bränslen. Detta med elbilar är en hype då investerare lagt stora pengar för att tjäna ännu större pengar genom att spela på folks dumhet och sk klimatångest. Vi kommer aldrig blir fossilfria så länge det finns olja på denna jord.
Citera
2023-09-24, 14:17
  #62
Medlem
Så här ser det ut globalt.

"För första gången passerade försäljningen av elfordon en viktig gräns under 2022. Marknadsandelen var då runt 10 procent.

Det skriver The Wall Street Journal med hänvisning till preliminära siffror från LMC Automotive och EV-Volumes.com och berättar att cirka 7,8 miljoner helt elektriska fordon såldes och att det är en ökning med hela 68 procent jämfört 2021."

https://www.dagensps.se/motor/elbil/...nar-milstolpe/
Citera
2023-09-24, 14:22
  #63
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Källa: https://www.electrive.com/2023/09/18...on-in-dresden/

VW, har till följd av katastrofalt låg efterfrågan på elektriska bilar nu beslutat att stänga ner produktionen i Dresden permanent.

Artikeln blev korrigerad med detta, vet inte om du såg det før det påverkar ju din trådstarts underlag tämligen drastiskt:

Update 22 September 2023
Citat:
Volkswagen Saxony has officially commented on the rumour that car production at the Gläserne Manufaktur, or “Transparent Factory” in Dresden, will be discontinued. Production of the ID.3 in Dresden is “still continuing”, and “no short-term adjustments are planned”, as a spokesperson explained via e-mail. And further: “Volkswagen is currently examining, with an open mind, how the location can be aligned in a sustainable and future-proof manner. To this end, the company is in talks with the employee representatives..
Citera
2023-09-24, 14:24
  #64
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag förstår inte hur detta förbud ska fungera. Ska det bli olagligt att producera fossilbilar? Ska VD hamna i fängelse eller samtliga anställda? Hur kan man ha ett förbud och samtidigt ha en fri marknad?
Kan man köpa en fossilbil i Kina, och sedan importera den?
På ett eller annat sätt tror jag bilköpare och biltillverkare kommer gå runt detta "förbud"
Detta förbud är just nu bara några ord på ett papper

Det skall inte gå att nyregistrera fossilbil, Svårare än så är det inte.
Citera
2023-09-24, 14:44
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Källa: https://www.electrive.com/2023/09/18...on-in-dresden/

VW, har till följd av katastrofalt låg efterfrågan på elektriska bilar nu beslutat att stänga ner produktionen i Dresden permanent. Det finns helt enkelt inte någon efterfrågan på elbilar, vare sig VW eller andra märken. Många tyska biltillverkare har de senaste åren larmat om att elbilar till stor del är en fluga som inte är här för att stanna. Nu verkar det som att den ekonomiska verkligheten har gett de rätt. Samtidigt så har EU sagt att man ska förbjuda bensinbilar år 2035.

Jag får intrycket att eliblsflugan verkar ha blåst över. Många produkter har en hype när de lanseras, men när det inte längre är nytt och spännande så tenderar intresset att dö av snabbt. Detta trots de massiva skattefinansierade subventionerna elbilsindustrin har fått tilldelade sig. Elbilar har trots allt ett flertal allvarliga begränsningar, såsom räckvidd och pris. Jag tror att det finns en plats för elbilar, de är bättre än bensinbilar i stadstrafik och för pendling till jobbet om det går att ladda på destinationen, men de har mycket stora problem när det gäller längre färder, då 20% av restiden måste spenderas på att ladda bilen. En 50/50 fördelning av elbilar/bensinbilar verkar vara en rimlig siffra.

Frågeställning: Är det slutet på elbilens hype som nu har kommit? Är flugan över? Hur ser elbilens framtid ut i världen nu när efterfrågan försvunnit?


Är du över 50 år trodde du nog säkert det samma om internet!?
Citera
2023-09-24, 15:18
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Källa: https://www.electrive.com/2023/09/18...on-in-dresden/

VW, har till följd av katastrofalt låg efterfrågan på elektriska bilar nu beslutat att stänga ner produktionen i Dresden permanent. Det finns helt enkelt inte någon efterfrågan på elbilar, vare sig VW eller andra märken. Många tyska biltillverkare har de senaste åren larmat om att elbilar till stor del är en fluga som inte är här för att stanna. Nu verkar det som att den ekonomiska verkligheten har gett de rätt. Samtidigt så har EU sagt att man ska förbjuda bensinbilar år 2035.

Jag får intrycket att eliblsflugan verkar ha blåst över. Många produkter har en hype när de lanseras, men när det inte längre är nytt och spännande så tenderar intresset att dö av snabbt. Detta trots de massiva skattefinansierade subventionerna elbilsindustrin har fått tilldelade sig. Elbilar har trots allt ett flertal allvarliga begränsningar, såsom räckvidd och pris. Jag tror att det finns en plats för elbilar, de är bättre än bensinbilar i stadstrafik och för pendling till jobbet om det går att ladda på destinationen, men de har mycket stora problem när det gäller längre färder, då 20% av restiden måste spenderas på att ladda bilen. En 50/50 fördelning av elbilar/bensinbilar verkar vara en rimlig siffra.

Frågeställning: Är det slutet på elbilens hype som nu har kommit? Är flugan över? Hur ser elbilens framtid ut i världen nu när efterfrågan försvunnit?
Jaja, även skateboarden och internet var flugor.
Men vem bryr sig? Kan man inte sälja en produkt så lägger man självklart ner tillverkningen.
Citera
2023-09-24, 16:00
  #67
Avstängd
WatchItNows avatar
Företag flyttar ständigt tillverkning och varor som inte säljs ersätts med andra varor. Inget konstigt alltså. Möjligen förvånande för de som predikar att elbilen är framtiden. Det är inte säkert.

En elbil körd i Tyskland, som genererar mer än 50% av sin el via kol och olja, är sämre för miljön än en tysk snål-diesel. Så ID3 är en miljöförstörare. Vem kunde trott.

Electric viking hade en film om detta redan 16 sept.
https://www.youtube.com/watch?v=HM1i...ElectricViking

För den som inte vet är Toyota väst-världens mest skuldsatta företag. VW är nr 2 och Ford nr 3.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2023-09-24 kl. 16:03.
Citera
2023-09-24, 16:18
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
VW

Anledningen är inte som du antyder att efterfrågan har rasat utan att man har byggt färdigt sin jättefabrik för elbilar i Zwickau

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/zwickau-3755

Efterfrågan på elbilar ökar tror jag, hade inte Tesla en bra kvartal sist?
Citera
2023-09-24, 16:50
  #69
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Var ner till södra Tyskland i somras och jag såg max 10 Tesla och några ID-modeller i körning på autobahn.

% av elbilar var påtagligt lägre än här i Sverige.

Audi, VW och BMW (Tyska märken såklart) med TSI på bakluckorna var i majoritet helt klart.

Alltså bensin bilar. Tyskarna har inte gått på dårenskapen sådels, eller så är bilarna för dyra.

Jag överdriver inte ens en aning om det här.
32% rena elbilar i augusti av nybilsförsäljningen i Tyskland.
Citera
2023-09-24, 17:23
  #70
Medlem
BAB7s avatar
Det var alltså fake news..
Så ovanligt..

Fabriken i Dresden är endast ett "showroom" här tillverkas 38 stycken VW ID 3 per dag.

VW ID 3 tillverkas huvudsakligen i fabriken i Zwickau, här tillverkas över 1.400 stycken VW ID 3 per dag.

Sett till försäljningsstatistiken hittills för 2023 säljer Volkswagens ID modeller näst flest elbilar i europa, bara Tesla säljer något mer.

Nu i höst börjar även fabriken i Wolfsburg att producera ID 3.

För övrigt var elbilsförsäljningen 32% i Tyskland i augusti.
__________________
Senast redigerad av BAB7 2023-09-24 kl. 17:25.
Citera
2023-09-24, 23:19
  #71
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Ingen vågar väl köpa elbil i Tyskland efter elkrisen i vintras. I vissa länder talades det om att det förbjuda laddning av elbilar om elbristen ökar.

Det stämmer inte. Detta är falskt. Elbilsförsäljningen har fortsatt i Tyskland, och ökar i andel tom. De har även, till skillnad från oss i Sverige, fortsatt med sina statliga subventioner av elbilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Är inte en elbil dyrare än en vanlig?

Jo, det stämmer.

Även om skillnaderna blir allt mindre för varje år (elbilar blir billigare, och vanliga fossilbilar dyrare, för varje år).

Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Ny elbil går väl på 300k

Minst.

Jag kunde får en elbil förra året, Mini Cooper SE, för ca 300, men det var tack vare bonusen (bilen kostade 365, och fick 70 papp av Transportstyrelsen efter ett halvår). Nu ör bonusen borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Bra. Slut på MP-flummeristernas bildrömmar. Nästa steg hade väl varit såpbubbledrivna tåg..

De flesta MP-are jag träffat och pratat med hatar elbilar. De hatar all form av privat ägande, och speciellt privat ägda bilar. Eftersom elbilen inte har några avgaser som de kan racka ner på, så hatar de elbilen för det blir en lösning på ett produkt som de inte vill skall finnas i framtiden. Speciellt inte i privat ägo.

MP-are vill nämligen att man åker kollektivt, eller på sin höjd cyklar på sin egna cykel (det verkar, konstigt nog, OK att äga för de en cykel). Det är mer fostrande i kollektivism och miljötänk, och sådant är viktigt för MP.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Så kallad grön teknologi dit man får räkna elbilarna kommer att missgynnas kraftigt av den pågående deglobaliseringen. Den geopolitiske experten Peter Zeihan har sagt mycket insiktsfullt i frågan. Handlar i grunden om olika nyckelresurser som blir en slags makthandelsvara. Bensinbilen kommer definitivt att få en åtminstone tillfällig renässans (tillfällig = några årtionden).

Ingen aning vem Peter Zeihan, man kan varna för honom. Tro inte på något som helst som han säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det finns ju få eller inga fördelar med elbilar som jag ser det.

[ snip på en massa osammanhängande pladder ]

Varför i hela världen skulle man vilja ha sån här skit? .

Det beror på vad man skall främst ha bilen till. Jag kan självklart svara din fråga från endast mitt perspektiv (och inte andras). Jag tycker att en elbil som Tesla M3 är en perfekt bil att busköra i vardagen med.

Fördelen med M3 tycker jag dock inte är rakt fram på raksträckor eller vid rödljus (det fixar alla elbilar, även tunga stora SUV), utan M3 kommer just till sin absoluta rätt på vägar med många branta kurvor.

Kombon av låg vikt (för att var elbil så är M3 extremt lätt i sin storleksklass), ligga hyfsat lågt över marken (även om inte extremt) och med elbilens kraftiga vridmoment i låga farter gör bilen till helt underbar att busköra med i vardagen på slingriga vägar.

Ju mer kurviga vägar, ju mer drar du ifrån andra bilar och ju roligare är den att köra!

Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Problemet är att man gjort en omställning från billiga till dyra modeller, nu kollapsar köpkraften på alla marknader vilket påtvingar en tillbakagång till billigare modeller. Problemet är att elbilarna är dyra och att omställningarna är extremt kostsamma och tar ca 1-2 år. Så år 2019/20/21 var det extremt logiskt att lägga ner Up och Polo, nu ångrar man nog det djupt och måste hitta på någon snabblösning.

Trots att vi går in i en lågkonjunktur, med en vikande försäljning av personbilar, så ökar ändå andelen elbilar i försäljningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Elbilar är skit på alla sätt och inte ett dugg klimatsmarta som ni blir itutade.

Snacka för dig själv miljömupp. Jag kör inte elbil för att bara "klimatsmart" som du. MP-looser.

Jag kör elbilar för att de är mycket piggare, starkare och brutalt mycket roligare med enorm acceleration, fullt vridmoment genom hela varvtalsregistren, inga sega växlingar med växellådor, och dessutom en väldigt låg tyngdpunkt på bilen så man kan ta kurvor i högre fart. Grymt mycket roligare, och dessutom billigare!

Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Eller så ser de inget behov av att byta ut lösningar som fungerar innan det blir nödvändigt.

De är då själva definitionen av "laggards" på utvecklingskurvan. Det är de som byter allra sist i samhället, när det är absolut nödvändigt och inte längre finns några som helst alternativ ens.

https://ondigitalmarketing.com/learn...logy-adoption/

"Laggards (16%) – Individuals in this category are the last to adopt an innovation. Unlike some of the previous categories, individuals in this category show little to no opinion leadership. These individuals typically have an aversion to change-agents and tend to be advanced in age. Laggards typically tend to be focused on “traditions”, likely to have lowest social status, lowest financial fluidity, be oldest of all other adopters, in contact with only family and close friends, very little to no opinion leadership."
__________________
Senast redigerad av Gromgutten 2023-09-25 kl. 05:21. Anledning: Octling, använd citera flera
Citera
2023-09-26, 17:48
  #72
Medlem
Karmans avatar
Volkswagen: Efterfrågan på elbilar har kollapsat:

https://www.bloomberg.com/news/artic...ters#xj4y7vzkg

https://www.di.se/live/volkswagen-ef...har-kollapsat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in