Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Har väl ryktats om att det varit bråk med Lina Andersson bland annat, undrar om det är med i boken.

Sedan var det väl lite frostigt med övriga tjejer när hon bröt sig ut ur laget.

Vi får se vad den handlar om. Ser fram emot den när den kommer i oktober.
Citera
2023-05-31, 16:31
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl
Kalla släpper bok. Självbiografi. Tillsammans med DN:s Johan Esk.

(Källa svt text sidan 305)

Hade varit intressant att läsa, men jag avstår. Kommer bara höra hennes enformiga röst när jag läser boken vilket kommer bli outhärdligt.
Citera
2023-11-05, 16:07
Medlem
Jag har nu lyssnat på hela Kallas bok. Tycker det gav en extra edge att hon läste den själv.

Några tankarförutom det som redan diskuterats.

Dippen i form under säsongen 2019 fick sina förklaringar. Cellförändringar som ledde till operation i Januari och försök att gå ned i vikt.

Uppenbart att hon inte kom överens med Dyvik, Dahlqvist och Svahn. Både ett genrationsmässigt glapp och de hade mer individuella värderingar. Kändes som att hon var lite skeptisk till Frida i början också men att de bondade när Frida bjöd hem Kalla under sin avstängning för näringsbrist.

Jag fick en väldigt stark känsla av att hon låg med Ingesson och att det var det som gjorde att det tog slut med Svanebo. Kändes lite destruktivt tränare/åkare relation på slutet också där Kalla har någon slags svartsjuka när Ingesson också jobbar med andra åkare. Uppenbart att hon borde bytt tränare inför OS 2022, känns verkligen som att det är något hon ångrar.

Bekräftar bilden av Grip och Byström som inkompetenta svaga ledare. Speciellt Grip fick en slänga av sleven med exempel där han agerade dåligt, han hade kontrollbehov och klarade inte av att delegera. Fårskallen däremot gillade hon men han kom ju från hennes klubb så inte annat att vänta. Hon verkade även gilla Jonas Peterson och hans översyn av landslaget och vallateamet. Ola Strömberg var roten till alla problem enligt Kalla.

Kändes lite märkligt hur hon nämnde Haags femteplats i Davos som något viktigt för henne inför touren. Den kom ju efter att Kalla varit på VC-pallen och femma på VM. Haag nämns överlag i positiva ordalag (förutom Kallas besvikelse över att Haag inte var med i stafetten i OS 2010, vilket ju berodde på att Haag helt enkelt var mer sjuk än Kalla) utan att hon nämns som en nära vän. Känns som Kalla känner någon slags lojalitet och vill försvara Haag.

Visste inte att Mats Eklund som var Kallas vallare under lång tid var gift med Lina Andersson. Lina nämndes som en av Kallas idoler så tror faktiskt inte det varit några problem mellan dem förutom naturlig avundsjuka från Linas håll kanske.
Senast redigerad av Ahmed945 2023-11-05 kl. 17:06.
Citera
2023-11-05, 16:44
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Var også interessant hvordan Byström arrogant bare plukket ned hennes erfaringer om hva hun trodde forklaringen var på at de norske jentene var dominante på den tiden. Den forklaringen ville han bare ikke høre på. Når den noen år senere ble tatt ad notam og fulgt opp, viste det jo seg at det var det som skulle til. De svenske jentene kom i kapp, for så å gå forbi.
(ps. hennes mening om at Byström ikke er, og aldri har vært en riktig leder, deler jeg, fullt og helt )

"I augusti 2012 tränade hon en vecka med de norska landslagsåkarna på deras hemmaplan. Lärorikt, tyckte Charlotte, men alla såg det inte på samma vis."
”I landslaget möttes jag av reaktioner som gjorde mig både ledsen och besviken.” berättar hon i boken.
”När jag under det följande lägret i Bruksvallarna berättade att norskorna tränade mer och hårdare blev jag bemött med skeptiska kommentarer från landslagstränarna. Mina erfarenheter blev bara nedplockade.”'

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tte-kallas-bok
Citera
2023-11-05, 16:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Var også interessant hvordan Byström arrogant bare plukket ned hennes erfaringer om hva hun trodde forklaringen var på at de norske jentene var dominante på den tiden. Den forklaringen ville han bare ikke høre på. Når den noen år senere ble tatt ad notam og fulgt opp, viste det jo seg at det var det som skulle til. De svenske jentene kom i kapp, for så å gå forbi.
(ps. hennes mening om at Byström ikke er, og aldri har vært en riktig leder, deler jeg, fullt og helt )

"I augusti 2012 tränade hon en vecka med de norska landslagsåkarna på deras hemmaplan. Lärorikt, tyckte Charlotte, men alla såg det inte på samma vis."
”I landslaget möttes jag av reaktioner som gjorde mig både ledsen och besviken.” berättar hon i boken.
”När jag under det följande lägret i Bruksvallarna berättade att norskorna tränade mer och hårdare blev jag bemött med skeptiska kommentarer från landslagstränarna. Mina erfarenheter blev bara nedplockade.”'

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tte-kallas-bok

Byström var väl inte landslagstränare när Kalla tränade med de norska damerna.
Citera
2023-11-05, 17:12
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Nei, det vet jo alle, men han var den i ledningen Kalla snakker om.
”Jag tyckte inte att Byström kändes som en riktig ledare under den tiden.” skriver hon."
( Personlig synes jeg vel ikke att ordklyveri har noen særlig hensikt i en meningsutveksling.)
Citera
2023-11-05, 17:14
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945

Kändes lite märkligt hur hon nämnde Haags femteplats i Davos som något viktigt för henne inför touren. Den kom ju efter att Kalla varit på VC-pallen och femma på VM. Haag nämns överlag i positiva ordalag (förutom Kallas besvikelse över att Haag inte var med i stafetten i OS 2010, vilket ju berodde på att Haag helt enkelt var mer sjuk än Kalla) utan att hon nämns som en nära vän. Känns som Kalla känner någon slags lojalitet och vill försvara Haag.

Det har väl varit rätt tydligt genom hela deras karriärer att Kalla och Haag haft en lojalitet (eller vad man nu ska kalla det) mot varandra. Inte heller så konstigt eftersom Anna Haag var den enda som var i närheten av Kalla på distans och det var nog en trygghet för Charlotte att det fanns nån annan i laget som också levererade, även om Anna Haags karriär tyvärr inte alls fick den utveckling åtminstone jag trodde på efter Vancouver-OS.
Citera
2023-11-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei, det vet jo alle, men han var den i ledningen Kalla snakker om.
”Jag tyckte inte att Byström kändes som en riktig ledare under den tiden.” skriver hon."
( Personlig synes jeg vel ikke att ordklyveri har noen særlig hensikt i en meningsutveksling.)

”...Han vågade inte stå stark i vad han tyckte utan försökte hitta kompromisser som passade alla. Jag hann inte märka att han hade tydliga ledaregenskaper.”

Vek med andra ord. Precis den känsla man fått själv.
Citera
2023-11-05, 18:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
”...Han vågade inte stå stark i vad han tyckte utan försökte hitta kompromisser som passade alla. Jag hann inte märka att han hade tydliga ledaregenskaper.”

Fast som ledare kan det ju ibland vara läge att få till kompromisser istället för att fördjupa konflikterna (man kan ju jämför med vad som hänt i det norska skidförbundet den senaste tiden).

Man alla som verkligen ogillar Byström får ju nu vatten på sin kvarn (trots att Kalla också säger: "men jag förstår honom också. Det hade varit så skakigt så länge. Då kanske man behöver lugna ner i leden istället för att göra de största förändringarna just där och då" och "ja, men jag tycker han är duktig på sitt arbete").

Byström var ju också juniorlandslagstränare i Norge så han om någon borde ju ha kunskap och förståelse för hur man tränar i Norge (men det får man väl inte skriva för då lär man bli anklagad för ordklyveri).
Senast redigerad av Alkibiades 2023-11-05 kl. 18:16.
Citera
2023-11-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast som ledare kan det ju ibland vara läge att få till kompromisser istället för att fördjupa konflikterna (man kan ju jämför med vad som hänt i det norska skidförbundet på senaste tiden).

Man alla som verkligen ogillar Byström får ju nu vatten på sin kvarn (trots att Kalla också säger: "men jag förstår honom också. Det hade varit så skakigt så länge. Då kanske man behöver lugna ner i leden istället för att göra de största förändringarna just där och då" och "ja, men jag tycker han är duktig på sitt arbete").

Absolut kan det vara det. Kalla må "förstå honom", men domen är glasklar.

Ja, och för mig att har det blivit en del vatten genom åren.
Citera
2023-11-05, 20:40
Medlem
Nämns det något om Stinas byte i boken eller herrarnas dalande resultat under hennes år i laget?

Sen i övrigt är det väl bara hålla med Kalla om Byström, lismande pajas som inte vågar stå för sina beslut.
Citera
2023-11-05, 20:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Utbrytarna har ju kommit tillbaka till landslaget och känner att de har blivit lyssnade på och det måste ju Byström haft en del i så han kan ju inte var helt värdelös (typ lismande pajas) som ledare.

Jag tror väl Kalla är en kvinna med mycket bestämd åsikter så inte alls förvånande att hon inte går ihop med vissa individer (förutom de som kommer från Piteå).
Senast redigerad av Alkibiades 2023-11-05 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in