Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Du surrade om "makro-evolution". Ni kreationister brukar ju förneka artbildning och därför göra stort väsen av den förmenta skillnaden mellan "mikro-evolution" (som ni tvingas erkänna) och "makro-evolution" (som ni fortfarande förnekar, särskilt då när det gäller människan).
Jag är inte kreationist.
Jag förnekar inte artbildning.
Det är idag inte vetenskapligt försvarbart att påstå drift, selektion, mutation och migration svarar för biologins ursprung när det står utom allt tvivel att
evolutionära processer
nästan alltid leder till genetisk utarmning.
Att påstå att neo-darwinism svarar för biologins ursprung är långt mycket mer vidskepligt än att hänvisa till att miraklernas Gud, ironiskt nog.
Citat:
Förstår inte vad du menar. Vi förstår mycket väl hur populationer evolverar under selektion, och de grundläggande principerna har bekräftats i otaliga populationsgenetiska studier.
Det jag försöker beskriva, om du tar dig tillfället och faktiskt läser mina inlägg, är att Jeansons modeller kan förutsäga
modern-historiska populationsstorlekar hos människa. Exempelvis, vi vet ungefär hur befolkningen i Nordamerika har utvecklats senaste 2000 åren, baserat på dokument och arkeologi, och exakt samma data (populationskurvor) lyckas Jeansons modeller producera baserat på genetikdata (Y-kromosom haplogrupper). Hans modeller bekräftar data från icke-genetiska källor.
Motsvarande modell med "evolutionära" premisser saknas. Läs detta stycke tre gånger.
Citat:
Detta har du (eller den kreationistiska sajt du citerar) totalt missförstått. Kromosomfusioner uppkommer genom reciprok rekombination mellan repetitiva element nära ändarna (telomererna) men behöver inte involvera telomererna själva. Produkterna är dels den fuserade kromosomen, dels en minikromosom utan essentiella gener, och telomererna som fattas hamnar på minikromosomen, som snabbt försvinner då den saknar centromer.
Detta är så klart en ad-hoc förklaring; en anpassning man gör
efter att datan var känd; inget som förutspåddes. Det är egentligen inget "fel" med ad-hoc per se, men det utgör inget "bevis" för något läger. Kromosom-fuserings argumentet är för övrigt helt bakåtvänt, och är ett av de starkaste argumentet
emot gemensamt ursprung mellan apa/människa. Citat från förvirrade forskare när det upptäcktes att fuserings-siten INTE reflekterade vad som förväntades (tusentals baspar långa telemorsekvenser) finns fortfarande idag att hitta.
Suck.
Citat:
Även där har du totalt fel. Tobaeruptionen lämnade efter sig ett 15 cm tjockt asklager som täckte hela Indien, med förödande konsekvenser för både flora och fauna.
Och hur förklarar ett lokalt vulkanutbrott en
världslig flaskhalseffekt av nästan ALLT biologiskt liv; inte bara människa?
Hmm.