Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-07, 09:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Blir nog betydligt sämre gissar jag.
Har pratat med folk som alltid åkt volvo och nu vet dom inte hur dom ska göra nu när volvo bara blir eldrivet för det passar dom inte alls i deras körning.
Så helt klart blir det andra bilmärken för dessa. En jag pratade med skulle försöka få tag på en så ny begagnad volvo diesel som det bara går fast han annars bara köper nytt.

Jag är exakt en av dessa. Just nu åker jag en V60 cc diesel och gillar den men kommer inte köpa en volvo nästa gång. Mitt körmönster funkar inte alls med el så antingen blir det en hybrid eller så blir det någon ren fosilbil igen.
Volvo har blivit på tok för dyra och även för oss förmånsbilsförare så blir det dyrt att plocka ihop. Tittar nu mot en Kia eller annat asiatiskt.

Det skiftet som nu volvo tänker göra att gå helt från fosilbilar är nog rätt dumt, jag tror som många andra att elbilar inte är räddningen och absolut inte för alla, inte bara pga inköpspriset.
Det man hela tiden sagt är att elbilar ska bli lika billiga som fosilbilar i inköp kommer inte ske utan istället blir det fosilbilar som blir lika dyra som elbilar.
Citera
2023-12-07, 10:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vi har ju ett stoppdatum 2030 för nyförsäljning av diesel- och bensinbilar, så Volvo och övriga som säljer på svenska marknaden har inte några alternativ, det blir elbilar istället.
Vilket är problemet, skattereglerna missgynnar Volvos traditionella bilar, hybrider blir 100.000 kr upp direkt, elbilar 200.000-250.000 kr för motsvarande diesel/bensinmodell. Så Volvo går all in på el, vilket flera andra stora tillverkare gör, Volkswagen har också problem med sitt modellprogram.
Stellantis chef varnar för att enbart elbilar kommer att göra bilägande omöjligt för stora grupper européer.
EU och svenska politiker håller på att kväva en av Sveriges viktigaste arbetsgivare.
Vi ser nu hur Scania hissar varningsflagg för sin etablering i Södertälje.
Citera
2023-12-07, 10:05
Medlem
musk, vår tids henry ford är inne på rätt spår och ska tillverka en "folkvagn" som alla har råd med

om han nu kommer överens med facket..?

"Elon Musk är just nu på besök i Europa. Under ett tal till personalen på Teslas Gigafactory utanför Berlin släpptes en stor nyhet. Tesla kommer att bygga sin nya billiga elbil för 280 000 kronor på fabriken utanför Berlin. "

https://carup.se/musk-teslas-nya-bil...oogle_vignette
Citera
2023-12-07, 10:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
I USA är Volvo populära.
Nej inte alls.
Citera
2023-12-07, 10:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ingen med förnuft köper något annat än japanskt.
Märks att du aldrig sett i en tysk bil
Citera
2023-12-07, 10:26
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Märks att du aldrig sett i en tysk bil
Finns inget fornuft i att köpa en tysk bil för tiden, snabba, snygga och sköna ja, men hållbar och kvalitet - nej
Citera
2023-12-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Vad pratar du om? Volvo bygger fortfarande Diesel bilar, målet är satt till 2030 om jag inte är helt borta och de har även relativt nyligen förlängt tiden de kommer bygga ICE-bilar även om inga nya motorer utvecklas.

Och än så länge ligger fortfarande deras ICE-motorer relativt bra till i förbrukning/prestanda om jag inte är helt borta.
Skulle dom inte sluta med diesel nu vi nyår, eller kanske jag har läst fel.
Citera
2023-12-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Skulle dom inte sluta med diesel nu vi nyår, eller kanske jag har läst fel.

Korrekt, dieselbilar upphör tillverkningen av i början av nästa år. Bensindrivna bilar finns dock fortfarande.
Citera
2023-12-07, 10:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Sen när var X3 större och bättre än XC60? Det finns 3 Volvo modeller på topp tio listan inte dåligt.

Top Gear: The Worst Car In The History Of The World Second Generation BMW X3
https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=773785

Why You Should Avoid These 10 SUVs Right Now – One Simple Reason
https://www.youtube.com/watch?v=t7mt...dlZWsgYm13IHgz

9 Cars Owners Get Rid of in the First Year | Here is Why !!
https://www.youtube.com/watch?v=mU9GR5ZShpE
Det var mitt omdöme, att en ny X3 30i 2019 var större bättre finare än den XC60 jag provade.

Ändå rätt kul att du inte vet något om X3 men måste skriva, och som bevis googlar du fram en länk från 2011 i England. X3 har gjorts om 3 gånger sedan dess inklusive total förändring 2019 och är en fantastisk bil.
Citera
2023-12-07, 10:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vi har ju ett stoppdatum 2030 för nyförsäljning av diesel- och bensinbilar, så Volvo och övriga som säljer på svenska marknaden har inte några alternativ, det blir elbilar istället.
Men lägg ner. Det blir inget stoppdatum.
Citera
2023-12-07, 10:40
Medlem
Barentss avatar
Ändå rätt spännande att Volvo tagit beslutet att 50 (femtio) procent av deras sålda bilar 2025 (om TVÅ år) ska vara rena elbilar. Just nu november 2023 är siffran 16%.
https://www.placera.se/placera/teleg...lbilar-16.html
Vi som följer nyheter EVs på nätet vet tvärtom att EVs har en stor backlash i alla länder utom Kina, och alla märken utom BYD och Tesla går med stor förlust. I november 2023.

Tvärtom är alla media snarast med på det nya narrativet, att EVs nog bara köps av rika miljömedvetna människor och att vanliga Svensson, fokusgruppen för gamla Volvo, dels inte har råd dels tycker laddning är opraktisk.

En dyr SUV-EV är nog så långt man kan komma från den gamla vanliga Volvon på 1970/80/90-talet. Jag tror Volvo blir ett offer för Elon Musk-myten.
Senast redigerad av Barents 2023-12-07 kl. 10:45.
Citera
2023-12-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Volvo idag ligger på volymer på 600.000 bilar per år. Siffran har ökat hela tiden, på 60-70-talet var det runt 100.000, på 90-talet 300-400.000. Dessutom är bilarna mycket mer premium och dyrare i förhållande till snittmarknaden idag.

I takt med globalisering och handel så "sprids" siffrorna ut över världen, och själva hemmamarknaden blir en mindre andel. Så är det för alla bilmärken.

Volvo Cars mår troligtvis bättre idag än någonsin. Tramsig trådstart.

Exakt så. Volvo är på god väg att slå rekord och leverera över 700.000 bilar i år. Dessutom till högsta snittpriset någonsin.

Däremot för svensk arbetarklass är exempelvis Skoda och Toyota mer prisvärda alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in