2024-01-04, 01:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag far mest efter hur det bedmdes den gngen oavsett vad Iversen tyckte sjlv.

Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Norge blev inte diskade iaf ser jag i resultatlistan. Ingen uppgift ang gult kort.

Iversen tog som sagt p sig ansvaret, men i och med att Finland var fre Norge i ml s franledde det inget ingripande. Hade Iversen rest sig fre och spurtat ner Niskanen tror jag med skerhet att Norge blivit diskvalificerat.
2024-01-04, 01:16
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det jag sger r att rask (oavsett norska eller svenska) inte, i samma beskrivning, bde kan betyda ha hgst toppfart och ha bst spurtfrmga. Det r helt enkelt tv olika egenskaper.

Jag tror inte man helt kan srskilja dem. Man mste vl syfta partier dr utfrsglidet inte avgr och d hamnar man ju p ett plant upplopp och dr brukar ju KSS dra det lngsta stret, ven om Linn nog r vldigt nra nu.
2024-01-04, 01:16
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Snabb betyder vl ungefr: utrtta viss uppgift p kort tid. Men ett jas39gripen r snabbare n en nyrsraket, ven om raketen accar snabbare frn 0-100. Raskere, som jag uppfattat att man beskriver fenomenet i Norge.

Det var jag som inte var bekvm frn brjan med att Skistad benmndes vara den raskaste av alla. Jag fick inte ihop hur ngon som sllan vinner ver de vriga kan anses vara raskast.
Skribenten svarade d att man anses vara den raskaste om man r det just p upploppet, vilket jag inte heller kper.
Man kan i s fall kallas raskast om man r det bara i uppfrsbacke ocks men ingen annanstans i loppet och slutligen ocks frlorar de flesta lopp nr man gr ver mllinjen.

Summan av det hela br vara att den som vinner sprintloppet r raskast av alla kare. Och sett ver tio lopp s r den som vunnit sex av dem raskare n den som vunnit tv.

Men det kan vara sprkfrbistring utifrn att vi r frn olika lnder och inte har exakt samma sprk.
2024-01-04, 01:18
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Svenskar bombarderar Skistads insta likt hur Balkanfolken brukar fightas med varandra p sociala medier.

Det ryker mindervrdskomplex om hela Sverige.

Det pyr ret runt frn dig Lexie, glden dr aldrig ut
2024-01-04, 01:18
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Iversen tog som sagt p sig ansvaret, men i och med att Finland var fre Norge i ml s franledde det inget ingripande. Hade Iversen rest sig fre och spurtat ner Niskanen tror jag med skerhet att Norge blivit diskvalificerat.

Det borde ju rimligen inte ha pverkat alls. Nej det bedmdes nog som en
Race incident ven i det fallet och att Finland kom undan med ett brons var tur i oturen.
2024-01-04, 01:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror inte man helt kan srskilja dem. Man mste vl syfta partier dr utfrsglidet inte avgr och d hamnar man ju p ett plant upplopp och dr brukar ju KSS dra det lngsta stret, ven om Linn nog r vldigt nra nu.

Hon har ju inte mtt Svahn nr den senare varit i frfattning frrn nu i TdS.
2024-01-04, 01:21
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Norge blev inte diskade iaf ser jag i resultatlistan. Ingen uppgift ang gult kort.

Nej och egentligen hade det ju inte gjort ngon skillnad direkt. Iversens fall i knt p Niskanen drullade ju bort norsk medalj, s han fll p eget grepp. Men tack, d vet jag👍
2024-01-04, 01:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Varfr tror du det? Skulle inte det ha kunnat tolkats som en race incident likvl som dagens hndelse?
2024-01-04, 01:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det var jag som inte var bekvm frn brjan med att Skistad benmndes vara den raskaste av alla. Jag fick inte ihop hur ngon som sllan vinner ver de vriga kan anses vara raskast.
Skribenten svarade d att man anses vara den raskaste om man r det just p upploppet, vilket jag inte heller kper.
Man kan i s fall kallas raskast om man r det bara i uppfrsbacke ocks men ingen annanstans i loppet och slutligen ocks frlorar de flesta lopp nr man gr ver mllinjen.

Summan av det hela br vara att den som vinner sprintloppet r raskast av alla kare. Och sett ver tio lopp s r den som vunnit sex av dem raskare n den som vunnit tv.

Men det kan vara sprkfrbistring utifrn att vi r frn olika lnder och inte har exakt samma sprk.

Nej det r ingen sprkfrbistring. Rask p norska betyder ordagrant: som beveger seg fort, allts ngon som tar sig fram snabbt och det r samma betydelse p svenska.

Toppfart och att vara snabb p ett upplopp r tv helt olika egenskaper, varvid rask inte kan vara gemensam beskrivning p bda (oavsett svenska eller norska).
2024-01-04, 01:25
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
I samma msterskap skedde vl en annan incident som franledde tjafs om vem som gjort fel, jag tnker p teamsprinten 2017 dr Iversen hamnade i knt p Niskanen strax fre upploppet. Hur bedmdes den incidenten, minns du?

Citat:
Det kan inte ha varit 2017, femmilsdisken var vem 2021. Men hur iversen-niskanen incidenten bedmdes minns jag ej.

Edit: jo det var vi i lahtis 2017. Jklar vad tiden gr.

Det r mjligtvis inte denna incident i Lahti 2021 som ni tnker p?
Mki gr samma sak mot Bollen som Bollen senare gr mot Klbo p VM 2021.
Alexander Bolshunov Fight with Joni mki!
2024-01-04, 01:30
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Nej det r ingen sprkfrbistring. Rask p norska betyder ordagrant: som beveger seg fort, allts ngon som tar sig fram snabbt och det r samma betydelse p svenska.

Toppfart och att vara snabb p ett upplopp r tv helt olika egenskaper, varvid rask inte kan vara gemensam beskrivning p bda (oavsett svenska eller norska).

Mmm och allts kan man inte sga som just den skribenten sa utan att bli emotsagd (att Skistad r den raskaste av alla). Det kan man ju sllan frvnta sig i detta forum oavsett i och fr sig haha!
2024-01-04, 01:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Varfr tror du det? Skulle inte det ha kunnat tolkats som en race incident likvl som dagens hndelse?

Jag tror det fr att det var s och inte alls samma situation som idag. Iversen kr p Niskanen genom att byta spr dr Niskanen redan befinner sig och kr d ver Niskanens skidor framfr bindningarna. KSS ligger idag bakom Ribom och avser kra om i en tt situation och fr oturligt kontakt med Riboms ena skida bakom bindningen. Tv helt olika situationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in