Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-08, 16:42
Medlem
"Ers majestät, ers kungliga högheter, statsråd, ambassadörer, ärade gäster,

Jag är tacksam för publiken här idag, men den egentliga publiken för detta tal är så mycket bredare, den är hela Sverige, hela totalförsvaret."

Nu finns det att läsa på regeringens sida. Detta för att alla ska förbereda sig på att det kan bli krig.

Rysslands hot hänger över oss och islamister och klaner ligger steget efter. Hur förbereder ni er och hur pratar man med barn om det?

https://www.regeringen.se/tal/2024/0...onferens-2024/
Citera
2024-01-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
"Ers majestät, ers kungliga högheter, statsråd, ambassadörer, ärade gäster,

Jag är tacksam för publiken här idag, men den egentliga publiken för detta tal är så mycket bredare, den är hela Sverige, hela totalförsvaret."

Nu finns det att läsa på regeringens sida. Detta för att alla ska förbereda sig på att det kan bli krig.

Rysslands hot hänger över oss och islamister och klaner ligger steget efter. Hur förbereder ni er och hur pratar man med barn om det?

https://www.regeringen.se/tal/2024/0...onferens-2024/

Man låter bli att prat med barnen om detta för djupgående och helst bara när de frågar/tar upp det själva. Minns ett annat krig där amerikanerna var ute långt borta från sitt egna hemland och krigade och mitt yngsta barns nybakade skollärare pratade oavbrutet av detta. Jag var då tvungen att visa för barnet på karta hur lång bort detta var och jämföra med hur långt det var till vår sommarstuga. Typ lindra rädslan. Men nu är det ju närmare då Sverige försöker ta sida med at gå in i NATO. Tycker inte om det, vi ska vara neutrala och inte lierade med land som inte ens gränsar till ryssarna.
Citera
2024-01-08, 17:23
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Dom är nervösa över att dom inte har byggt upp nåt tryggt försvar för landet så dom ber Svenssons att förbereda sig själva istället. Det har väl hänt då och då med jämna mellanrum. Alla vet ju varför vi skulle gå gå med i NATO på en skotnödig kvart.
Citera
2024-01-08, 17:27
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Sverige har ett patetiskt försvar och ryssland har tränat många gånger på invasion av vårt land så låter väldigt logiskt att de skulle angripa oss här!näst. Addera till detta en svag inrikespolitik, dålig säkerhet dom har i stort sett redan ritningarna på alla våra säkerhetsmål och vi är inte allierade med någon.

I schweiz har dom otroligt välgenomtänkt försvarspolicy vilket gör att de kan känna sig säkra att vara neutrala. Här i sverige har vi järnmalm som är attraktiv vid produktion av diverse krigsmaterial som vi eventuellt kan få lite hävstång på men annars har vi inte mycket att komma med.

Jag kommer nog fly från detta land om jag får chansen då jag länge tyckt det varit ett patetiskt land och jag har inte många vänner kvar här som jag vill försvara ändå.
Citera
2024-01-08, 17:32
Medlem
Västkustskts avatar
Det finns en chans att det är ett sätt att med hot om krig få nationen att samla sig runt statsministern för att få upp opinionssiffrorna.
Citera
2024-01-08, 17:44
Medlem
Efter beskedet om att delar av civilplikten aktiveras från den 19 januari så var detta uttalande tyvärr inte helt oväntat. Försvarsdepartementet har varit tydliga med att säkerhetsläget är försämrat och att åtgärder behöver tilltas skyndsamt. Rapporteringen i media lyser dock med sin frånvaro. Har säkerhetsläget försämrats ytterligare, eller är det "bara" fortsatt dåligt?
Citera
2024-01-08, 17:45
Medlem
bl-gr-ns avatar
Så jävla dumt och idiotiskt!
Det är inte Sveriges regering som är ursprunget, Regeringen Kristersson gör bara vad en duktig idiot ska göra... EU-eliten vill ha en distraktion, så att inte allt för mycket av deras misslyckade toppstyrning, kommer fram.

Hela EU är kommenderad att varna för krig.

En viktig del är att skylla på utländsk makt för att dölja den reella sänkningen av levnadsstandarden för alla utom de som har den högsta värdegrunden.

Svenskarna ska förbereda sig på krig och umbäranden (sänkt levnadsstandard pga högre mat-, drivmedel- och elpriser).

Svenska folket ska förbereda sig på krig! Medan svenska försvarsmakten med ÖB i spetsen, är upptagna med förberedelser för den kommande sommarens Pride-parader.
Citera
2024-01-08, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseknasse
Man borde aldig skickat miljarder till Ukraina, och vapen i massor.
Visste Ryssland skulle se oss som värsta fienden då.

Och vår Mena invandring har varit helt sjuk med. Ingen koll eller ansvar.

Det blir krig förr eller senare i Sverige.
På ett sätt har vi redan kriga på gator i större städer

Tack till alla som röstat V, MP, S ni har skapat detta.

Precis detta.

Vi skulle aldrig lagt oss i från början.
Citera
2024-01-08, 18:49
Medlem
Krig i Sverige?
Inbördeskrig ja.
Det tror jag bara är en tidsfråga. Med tanke på alla kriminella och invandrare.

Och Putin kommer sno åt sig Gotland när det kaozar som mest. För Gotland är det enda han är intresserad av i Sverige.
Citera
2024-01-08, 18:52
Medlem
Allt är Magdalena Anderssons fel.
Hon stod och vibrerade som en blöt hund så fort Ryssland invaderade Ukraina.
För att sedan springa och ta impulsiva beslut som gick sådär... Nu står vi här utan NATO-medlemskap och en arg ryss i nacken, pengarna har vi skickat åt ett annat håll för att hoppas att vi ska få hjälp när det är vår tur.

Toppen Maggan.. Tack så mkt
Citera
2024-01-08, 19:56
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Dom är nervösa över att dom inte har byggt upp nåt tryggt försvar för landet så dom ber Svenssons att förbereda sig själva istället. Det har väl hänt då och då med jämna mellanrum. Alla vet ju varför vi skulle gå gå med i NATO på en skotnödig kvart.

Lite min tanke också, tur att man bor på landet och det inte finns något värdefullt att bomba eller inta här.

När vi är med i nato kan väl ryssen försöka ta sin färja över och placera ut tanks här. De fartygen hade sänkts innan de kommit i land. Så strategiskt sätt ligger vi bra till. Finland är dock sämre ute skulle jag tro. Och likaså baltländerna.

Förstår inte vad ryssen skulle ha för gagn i att dra igång ett krig med Sverige som heller inte ens gränsar till dom och de har havet emellan som är bevakat av både USA och Sverige och förmodligen alla andra länder som ligger runt omkring och också är med i Nato.

Förstår inte riktigt vad man vill med att säga att det kan bli krig?

Vill Putin verkligen det? Verkar inte finnas något strategisk logik i det alls.

I samma veva de attackera oss eller Finland är dom ju i krig med hela resten av världen och USA bl.a.
Senast redigerad av Domas 2024-01-08 kl. 19:59.
Citera
2024-01-08, 20:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Varför när det är borgarna som särat på våra rövhål och alt.högern som stressar upp muslimerna.
Det är du och dina likasinnade som lagt er platt och agerat spermahinkar. Högern står upp mot islam med rak rygg. Araber respekterar sånt. Vad de inte respekterar är svaga fnask som slickar dom i röven så fort ni får chansen. De tolererar det så länge ni är deras nyttiga idioter men i skarpt läge så binds ni fast och används som gräddbehållare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in