Citat:
Ursprungligen postat av
M.Murati
J6-utredningens fynd har lett till hundratals fällande domar så de har bland annat refererat till detta underlag då man har förklarat hur och varför de kom fram till sin slutsats.
Proud Boys, Oath Keepers (dina meningfränder), får avtjäna seriös tid nu för sitt kuppförsök. Men det hade de aldrig behövt göra om deras idol, uppviglaren Trump, hade visat lite förstånd och istället valt att organisera protestmarschen utanför Trump Tower.
Hittills är det ingen som mig veterligen dömts för "insurrection", än mindre Trump (som inte ens åtalats, trots omfattande bevisning, enligt er).
Men i brist på ett riktigt åtal antar jag att man kan låtsas som att andra människors domar för helt andra brott har någon bäring på Trumps vara eller icke vara på valsedeln.
Citat:
Har inte behövts tidigare då ingen f.d. president har stått åtalad för bland annat; conspiracy to defraud the U.S., conspiracy to obstruct an official proceeding, obstruction of and attempt to obstruct an official proceeding, and conspiracy against rights, och >1000 åtalspunkter till.
Konstigt att inga av dessa "1000 åtalspunkter" innehåller ett åtal för "insurrection", som enligt dig är det viktigaste och mest allvarliga brott som Trump gjort sig skyldig till.
Citat:
Det är vad du säger, ja. Annars är det mer än tydligt att delstaten har följt det lagrum som delstaten själv har bestämt ska gälla.
Delstater kan inte välja att kringgå konstitutionen.
Citat:
Konstitutionella brottet här avser bland annat uppvigling och deltagande i subversiva gärningar mot staten.
Okej, så varför har ingen åtalat Trump enligt "appropriate legislation" som instiftats av kongressen?
Citat:
Som huvudorganisatör för sagda anklagelser så ser det onekligen mörkt ut för Donald Trump. Det kan Jack Smith och delstatsåklagare i flera oberoende delstater försäkra dig om.
Då är frågan varför Smith inte åtalade Trump för "insurrection".
Citat:
Din egna märkliga definition av "insurrection" är för oss ointressant.
Min definition av "insurrection" är det lagen säger om "insurrection".
Citat:
Men skulle jag ge mig på en egen tolkning så skulle väldigt många åtalspunkter falla under det brottet.
Din åsikt är rätt ointressant. Det finns ett brott som specifikt nämner "insurrection", dvs. det brott som nämns i konstitutionen. Trump har inte åtalats för detta brott.
Citat:
Exempelvis hade samtalen till Detroits valförrättare kunnat räknas in som "rebellisk handling" mot staten.
Då kan man fråga sig varför Smith inte åtalade Trump för "insurrection". Borde vara ett "open and shut case", eller?
Citat:
Eller så skulle decennielånga skattebrott och bedrägerier ha kunnat tolkas som "rebelliska handlingar" då man aktivt försöker undergräva staten.
Jisses, du tänjer verkligen på gränserna här.
Citat:
Men det är förmodligen bäst att avhålla sig från det. Då konstitutionen är glasklar och ger minimalt med tolkningsutrymme.
Jag håller med. Det finns knappt något tolkningsutrymme alls, vilket gör Maines och Colorados beslut ännu mer grundlagsvidriga.
Citat:
Har vallagstiftningen i delstaten brustit då man har fastställt ett behov av att få sortera ut obehöriga från kandidatlistan?
Colorados HD har brutit mot grundlagen genom att diskvalificera en presidentkandidat på basis av avsnitt 3 i det 14:e tillägget i konsitutionen med hjälp av en lokal delstatslag (som för övrigt inte har till syfte att diskvalifcera "insurrectionists"), trots att konstitutionen tydligt stipulerar att detta tillägg skall bli "enforced" av "appropriate legislation" från "the congress". Sådan "appropriate legislation" existerar som sagt, men ingen har åtalat Trump för det brottet.
Citat:
När man som uppviglare manar sina anhängare till illegala handlingar så är man givetvis en deltagande part i deras statskuppförsök.
Okej, då kan Smith åtala Trump för "insurrection", vilket han hittills har undlåtit att göra.
Citat:
Senior expertis som blivit tillsatt av lagrådet har givetvis rätt att stödja diskvalificeringen på prövningar (och bevismaterial) som redan gjorts.
Vi inväntar SCOTUS beslut.
Citat:
Om det sen är en tillräckligt rigorös process i Maine förblir oklart
Nä, det är inte alls oklart. Att inte ens pröva skuldfrågan utan istället deklarera någons skuld för att beröva dem grundlagsstadgade rättigheter är rättsvidrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Har inte ens en gång påstått
Bra, då kan Trump vara kvar på valsedeln så länge.
Citat:
Men byta ut elektorer mot falska elektorer är nog för aktivera konstitutionen, och försöka valfuska lika så.
Förstår du är ledsen över att du inte kan låtsas bort saker, men alla dina mikrosemantik och kompartmentaliseringar, det berättar du vet om att du försöker låtsas bort viss fakta.
Så bra! Då är det bara att åtala Trump för "insurrection".