Hittills är det ingen som mig veterligen dömts för "insurrection", än mindre Trump (som inte ens åtalats, trots omfattande bevisning, enligt er).
Men i brist på ett riktigt åtal antar jag att man kan låtsas som att andra människors domar för helt andra brott har någon bäring på Trumps vara eller icke vara på valsedeln.
Konstigt att inga av dessa "1000 åtalspunkter" innehåller ett åtal för "insurrection", som enligt dig är det viktigaste och mest allvarliga brott som Trump gjort sig skyldig till.
Delstater kan inte välja att kringgå konstitutionen.
Okej, så varför har ingen åtalat Trump enligt "appropriate legislation" som instiftats av kongressen?
Då är frågan varför Smith inte åtalade Trump för "insurrection".
Min definition av "insurrection" är det lagen säger om "insurrection".
Din åsikt är rätt ointressant. Det finns ett brott som specifikt nämner "insurrection", dvs. det brott som nämns i konstitutionen. Trump har inte åtalats för detta brott.
Då kan man fråga sig varför Smith inte åtalade Trump för "insurrection". Borde vara ett "open and shut case", eller?
Jisses, du tänjer verkligen på gränserna här.
Jag håller med. Det finns knappt något tolkningsutrymme alls, vilket gör Maines och Colorados beslut ännu mer grundlagsvidriga.
Colorados HD har brutit mot grundlagen genom att diskvalificera en presidentkandidat på basis av avsnitt 3 i det 14:e tillägget i konsitutionen med hjälp av en lokal delstatslag (som för övrigt inte har till syfte att diskvalifcera "insurrectionists"), trots att konstitutionen tydligt stipulerar att detta tillägg skall bli "enforced" av "appropriate legislation" från "the congress". Sådan "appropriate legislation" existerar som sagt, men ingen har åtalat Trump för det brottet.
Okej, då kan Smith åtala Trump för "insurrection", vilket han hittills har undlåtit att göra.
Vi inväntar SCOTUS beslut.
Nä, det är inte alls oklart. Att inte ens pröva skuldfrågan utan istället deklarera någons skuld för att beröva dem grundlagsstadgade rättigheter är rättsvidrigt.
Bra, då kan Trump vara kvar på valsedeln så länge.
Så bra! Då är det bara att åtala Trump för "insurrection".