Citat:
Ursprungligen postat av
Moderno
Har du tnkt p att det kanske snarare r du som r dlig p att frklara, om du tycker att det r svrt att frklara basic marknadsekonomi?
Min bedmning om det r ett fungerande system bygger ju p dina egna uppgifter om att det r enkelt att f tag p hyresrtter p ett pendlingsavstnd till Stockholms innerstad. Att hyran enligt din bedmning r hg i frhllande till kostnad fr en bostadsrtt kan ju sga ngot om din privatekonomiska situation, men framfrallt r det ju ett argument mot marknadshyror.
Fr egen del anser jag att marknadshyror kan vara intressant att testa fr att f upp byggtakten, i nybyggnation. Vad du med din avancerade basic marknadsekonomi tycker r ganska oklart (om det beror p din pedagogiska frmga eller ngot annat lter jag vara osagt).
Vad svamlar du om? Min ekonomi har inget ht med ngot att gra.
Ett fungerande system finns i exempelvis Finland. Dr finns det tillgngliga bostder att hyra tills vidare utan tidsbegrnsning verallt utan k. Nr de hade hyresreglering dom Sverige fanns inget att hyra i ngot attraktivt omrde utan ratal i k
I Stockholm finns inget att hyra p attraktiva omrden. Det r bara de minst attraktiva omrdena ngot finns i.
Detta r otroligt hmmande och negativt fr ekonomin i stort.
Hade det inte vara bra med en prisreglering fr hotellrum ocks? Inget hotellrum fr kosta mer n 500kr per natt.
Tror du hotellmarknaden hade fungerat bra under de frutsttningarna?