Citat:
Ursprungligen postat av
danieldenhemske
Konstigt att det fortfarande finns tjejer på Tiktok som skyddar gäddan som är känd från appen. #231
Han är alltså efterbliven i stort sett och befinner sig på ett boende? Det förmildrar det hela en del i så fall.
Den killen var ju tidigt diagnostiserad med nån grad av utvecklingsstörning och dyslexi, enligt vad han själv berättade i Guldtands podcast. Kommer aldrig kunna ta körkort. Det är kanske den uthängning jag ifrågasätter allra mest. Samhället har en skyldighet att hålla koll på dessa individer.
Dumpen publicerade för övrigt så sent som idag en artikel om denna problematik:
https://dumpen.se/2024/03/04/ar-viss...liga-an-andra/
Jag anser att båda perspektiven är viktiga här. Ska vi ställa de utvecklingsstörda ansvariga för sina handlingar eller är det samhällets skyldighet att hålla koll på dem? Jag tycker omgivningen i form av anhöriga och vårdpersonal måste ges bättre möjligheter att hålla koll på utvecklingsstörda. Man kan inte lasta en utvecklingsstörd för att inte ha koll på vilka konsekvenser dennes handlingar kan ha. 231 är ett utmärkt exempel. Hans handlingar och drifter har potential att skada barn men han är för korkad för att förstå både sitt och barnens bästa. Det är långt ifrån självklart att han ska kunna hållas ansvarig för en eventuell våldtäkt.
Och som svar på frågan i titeln på Dumpens artikel: Ja, självklart är vissa övergrepp mindre förkastliga ur ett ansvarsperspektiv även om konsekvenserna för barnet är lika hemska oavsett förövarens IQ. Självklart måste vi göra skillnad på förövare och förövare.