Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-01, 13:52
  #4777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sammanfattningsvis har Artemis redan genomfört uppdraget, fast med testdockor. Musks Starship saknar kabin, tankningssystem, hiss, motorerna måste flyttas upp, det klarar inte enkla uppskjutningar på jorden ...

Massmedia och trollen är ju köpta av privat industri. Att försöka skyla över Starships dåliga läge genom att tala om Artemis är bortförklaringar.

Varför riskerar inte Starship att tippa över som denna amerikanska målandare?

Indien och Ryssland tävlar till månens sydpol och Musk knarkar och skriver Twitter ...

Jag ligger lite efter i informationsinhämtningen men jag tycker liksom du att Lunar Starship har en liten farlig konstruktion. De ritningar jag sett ger mig mardrömmar om att den kan välta.

Blue Origins mer gammalmodiga konstruktion på månlandaren ser mer "säker" ut.

För mig är det viktigt att vi kommer ut i världsrymden det är därför jag betonar betydelsen av Artemis II. Det påminner om Apollo 8 som ju genomfördes redan 1968. Apolloprogrammet var fantastiskt. Jag återkommer... ....
Citera
2024-03-02, 23:42
  #4778
Medlem
Vi har några nya rymdäventyr att se fram emot.

1) I natt beräknas Crew 8 sändas iväg mot rymdstationen ISS med en 4 mans besättning. Ja tydligen är en av dom en kvinna. 6 månaders vistelse på stationen. Bärraket är Space X:s Falcon 9 och farkosten är naturligtvis Crew Dragon. Live-sändning startar i natt.

2) På andra sidan USA, på Boca Chica Starbase, har återigen Starship 8 satts ovanpå Booster 10 och nu börjar prov och tester. Om allt faller ut väl väntar vi oss ett godkännande från FAA och kanske färden kan utföras i bästa fall i slutet av mars. Annars hoppas vi på april månad. Utrullning har också skett av Starship 9 vilket tyder på att tempot ökar.

3) SpaceX:s konkurrent Boeing försöker få iväg sorgebarnet Starliner den 22 april. Vad jag kan se är det fortfarande Atlas 5 som kommer att användas.

4) Debuten av den lilla rymdfärjan Dream Chaser skulle ske i april men jag ser inget exakt datum. Den nya raketen Vulcan skall föra upp färjan. Det är bra att SpaceX får lite konkurrens.
Citera
2024-03-03, 00:51
  #4779
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har några nya rymdäventyr att se fram emot.

1) I natt beräknas Crew 8 sändas iväg mot rymdstationen ISS med en 4 mans besättning. Ja tydligen är en av dom en kvinna. 6 månaders vistelse på stationen. Bärraket är Space X:s Falcon 9 och farkosten är naturligtvis Crew Dragon. Live-sändning startar i natt.

2) På andra sidan USA, på Boca Chica Starbase, har återigen Starship 8 satts ovanpå Booster 10 och nu börjar prov och tester. Om allt faller ut väl väntar vi oss ett godkännande från FAA och kanske färden kan utföras i bästa fall i slutet av mars. Annars hoppas vi på april månad. Utrullning har också skett av Starship 9 vilket tyder på att tempot ökar.

3) SpaceX:s konkurrent Boeing försöker få iväg sorgebarnet Starliner den 22 april. Vad jag kan se är det fortfarande Atlas 5 som kommer att användas.

4) Debuten av den lilla rymdfärjan Dream Chaser skulle ske i april men jag ser inget exakt datum. Den nya raketen Vulcan skall föra upp färjan. Det är bra att SpaceX får lite konkurrens.
Jaha, Elon skall skjuta upp en ryss igen. Samarbetet med ryssarna går tydligen fint för SpaceX. De stängde ju av Starlink så Ukrainas attack misslyckades.

Men Starship skulle ju skjutas upp om tre veckor sade Elon den 13 feb. Har det blivit fler förseningar.

https://twitter.com/elonmusk/status/...k0F3NuOuw&s=19
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-03-03 kl. 00:55.
Citera
2024-03-03, 11:45
  #4780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jaha, Elon skall skjuta upp en ryss igen. Samarbetet med ryssarna går tydligen fint för SpaceX. De stängde ju av Starlink så Ukrainas attack misslyckades.

Men Starship skulle ju skjutas upp om tre veckor sade Elon den 13 feb. Har det blivit fler förseningar.

https://twitter.com/elonmusk/status/...k0F3NuOuw&s=19

Det är ett avtal med NASA. Vi får se hur länge det håller med att ryska kosmonauter skjuts upp i Crew Dragon.

Någon gång i april skall Roscosmos skjuta upp en amerikansk astrounaut i Soyuz så det är ömsesidigt.

Tyvärr ställdes nattens uppskjutning in på grund av dåligt väder.

Vad gäller Starship så är det ständiga förseningar men jag "tror" ändå man får iväg Starship 8 i april. Skall bli intressant att följa förberedelserna och dress rehearsal.
Citera
2024-03-04, 20:36
  #4781
Medlem
Det kan väl inte vara fel att lyfta blicken och titta lite på SpaceX:s konkurrenter och på andra rymdorganisationer.

Efter att ha läst en del ryska rymdbloggare så verkar det som om Ryssland helt drar sig ur ISS året 2028. Många delar i den ryska sektionen är slitna. Huruvida man drar loss den senaste ryska modulen och använder den i en ny station är oklart.
Dock påbörjas bygget av en ny rysk rymdstation i nära jordbana också år 2028, ROS (Russian Orbital Station).
Den kan utökas successivt och vara helt färdig år 2033. Ersättaren för rymdskeppet Soyuz är "Orel" eller "Oryel" och den skall kunna debutera 2028. Tester kan påbörjas nästa år. Den blir större än Soyuz, påminner om USA:s Orion. Man kan också använda den som ett transportskepp istället för nuvarande Progress, men det är inte säkert att Progress skrotas. Den nya bärraketen blir en version av Angara. Oryel skulle kunna användas till månfärder men Ryssland saknar f n möjligheter att utveckla den största versionen av Angara. Det som talar för Ryssland är att Putin stöder rymdplanerna men vem vet, kanske Putin är bortsopad 2026???

Det ser bättre ut för Kina. Dom har ju en bra rymdstation och utvecklar farkoster för månfärder. Det talas om runt 2030 men får tas med en nypa salt. Dom har redan namngett de farkoster som skall användas.

Vad gäller USA kanske månlandningen uppskjutes till Artemis IV och mycket hänger ju också på vad SpaceX lyckas med. Jag skulle själv tro (spekulation) att NASA börjar styra hårdare och inte flummar ut för mycket pengar till Elon Musk och Jeff Bezos om inte resultat uppvisas.

Visst leder ändå USA men det går fasligt långsamt.
Citera
2024-03-05, 13:34
  #4782
Medlem
wwrs avatar
Två månlandare har tippat den senaste tiden. Och idiot-Elon skall balansera upp raketen som ser ut att komma från en Tintin-bok och dessutom gräver en grop där den skall landa, i alla fall i nuvarande version.

Privatiseringen förstörde månprogrammet.

http://www.snowleopard.info/global/w...us_failure.jpg

Tidigare NASA-ingenjör förklarar.

Citat:
Moon does this to your hardware, so when things go wrong (as they do) then tipping happens more often than on Earth.

https://twitter.com/DrPhiltill/statu...9vfMzItsA&s=19

https://futurism.com/the-byte/why-ta...nder-fell-over

Citat:
Why It's So Challenging to Land Upright on the Moon - The New York Times

https://www.nytimes.com/2024/03/04/s...s-gravity.html

De amerikanska politikerna är lika korrumperade som de svenska. De kommer förmodligen att skylla Elons klantigheter på sig själva. Rubrikerna blir kanske:

USA kunde aldrig åka till månen. De amerikanska myndigheterna gav aldrig tillstånd till sig själva att åka. 😆😆😆
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-03-05 kl. 13:41.
Citera
2024-03-05, 22:54
  #4783
Medlem
1) En del youtubers följer väldigt noga vad som händer på Boca Chica Starbase. De största entusiasterna verkar vara "Great SpaceX" och "What about it"...

Jag har svårt att följa det men tydligen har man gjort en "dress rehersal" på booster 10 och Starship 8 och man aborterade 2 ggr men lyckades i 3:e försöket.

Mycket snart väntas tillstånd från FAA att genomföra det tredje försöket att få upp Starship i bana runt jorden med splash down nära Hawaii.

Naturligtvis återstår innan färden tester med static fire.

Jag tror fortfarande att Starship kommer iväg i april.

2) Det surras friskt om månlandaren Odyssevs och det verkar vara den mänskliga faktorn bakom ett kommunikationsfel som gjorde att landaren kom in i något för hög fart. Man kan på den liggande farkosten se att åtminstone ett stag har brustit.

Jag har tidigare gnällt över att landningsstagen såg klena ut. Jämför med Surveyor som landade redan 1967. En låg farkost med låg tyngpunkt som tål en hårdare landning.

3) Starten av Boeings Starliner har flyttats från 22 april till den 26 april.
Citera
2024-03-07, 12:46
  #4784
Medlem
Går allt som planerat så ser det ut som att uppskjutningen av starships tredje försök bli den 14e mars. Om dom får allt godkänt från FAA.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1224430

Hörde någonstans att det var ca 80% att dom skulle lyckas denna gång.
Citera
2024-03-07, 13:30
  #4785
Medlem
wwrs avatar
Bra rubrik i alla fall.
Citat:
Tredje gången gillt för jätteraketen
https://www.svd.se/a/15102B/tredje-g...r-jatteraketen
Citera
2024-03-07, 18:12
  #4786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra rubrik i alla fall.

https://www.svd.se/a/15102B/tredje-g...r-jatteraketen

Bra att också svensk media lyfter denna nyhet.

Detta blir superintressant.

Dock har i skrivande stund ännu ej FAA givit tillstånd till detta äventyr.
Citera
2024-03-08, 06:24
  #4787
Medlem
wwrs avatar
Problemet att landa upprättstående på månen är ju samma som att landa Dragonkapseln med Super-Draco-motorerna. Det misslyckades SpaceX med, vilket medförde att kapseln återvänder till jorden med astronauterna sittande på ett ton högexplosivt bränsle. Kapseln blev tyngre än beräknat. Man blev tvungna att installera en fjärde fallskärm vilket inte var utprovat och den fjärde skärmen utvecklas ibland långsammare. Vad jag förstår var dessa problem också orsaken till att man drog ned antalet astronauter från 7 till 4 även om andra orsaker ibland uppgavs.

Man skyllde givetvis på myndigheter. "NASA ville inte riskera returtransporterna från ISS för att testa raketlandningar".

Super-Draco-motorerna sitter alltså en bit upp och är riktade snett utåt. Om Starship skall ha en teoretisk möjlighet att landa på månen är det nog så Starship bör byggas om.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-03-08 kl. 06:26.
Citera
2024-03-08, 16:51
  #4788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet att landa upprättstående på månen är ju samma som att landa Dragonkapseln med Super-Draco-motorerna. Det misslyckades SpaceX med, vilket medförde att kapseln återvänder till jorden med astronauterna sittande på ett ton högexplosivt bränsle. Kapseln blev tyngre än beräknat. Man blev tvungna att installera en fjärde fallskärm vilket inte var utprovat och den fjärde skärmen utvecklas ibland långsammare. Vad jag förstår var dessa problem också orsaken till att man drog ned antalet astronauter från 7 till 4 även om andra orsaker ibland uppgavs.

Man skyllde givetvis på myndigheter. "NASA ville inte riskera returtransporterna från ISS för att testa raketlandningar".

Super-Draco-motorerna sitter alltså en bit upp och är riktade snett utåt. Om Starship skall ha en teoretisk möjlighet att landa på månen är det nog så Starship bör byggas om.

Njae....Att man gått ned till 4 passagerare. Precis samma har man gjort med Boeings Starliner. Den var planerad för 7 men NASA säger att endast 4 får färdas i den. Jag tror inte det är tyngden som är problemet här.

NASA:s egen kapsel för månfärder, Orion, är designad för 4 passagerare.

Det händer mycket i kulisserna som vi inte kan överblicka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in