Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 17:53
Medlem
Att få tag på Lars Söderdahl idag är nog rätt så omöjligt!
Om man inte har lust att kolla upp alla 166 män i Sverige födda 26 Juli 1964.
Namn går ju alltid att byta men födelsedagen är den samma för det.

Kan bo vart som helst i Sverige.

Förövrigt rätt konstigt att det inte finns ett enda fotografi på Jan Ohlsson som spelade Emil i Lönneberga.

Han bor ju uppenbarligen på " Gärdesvägen 11 i Uppsala ".
Går han aldrig ut huset eller vad? Han kanske byggt en egen snickerboa och ställt i källaren och där sitter han och täljer för fullt 😄.

Eller har han måhända en papperspåse eller mask över huvudet varje gång han ska gå ut?

Låter märkligt.

Och att flygplansexperten Jan Ohlsson är samma person, låter högst orimligt 😁😁😁
Citera
2024-04-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insekter1993

Förövrigt rätt konstigt att det inte finns ett enda fotografi på Jan Ohlsson som spelade Emil i Lönneberga.

Går han aldrig ut huset eller vad? Han kanske byggt en egen snickerboa och ställt i källaren och där sitter han och täljer för fullt 😄.

Eller har han måhända en papperspåse eller mask över huvudet varje gång han ska gå ut?

Låter märkligt

Lars är inte alls svår att hitta om man har läst/läser denna tråden noga. Jag hittade honom direkt när jag sökte på birthday.
Citera
2024-04-08, 20:56
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:

Låter märkligt.

Det är nog inte samma person. De är inte särskilt lika, speciellt inte om man jämför ögonen, den del av ansiktet som förändras minst genom åren.

Jag tror att även Emils skådespelare blev utsatt för övergrepp. Varför annars vara såpass folkskygg som han blivit. Kanske skäms han eller nåt. Många barn som utsätts för såna hemskheter tar på sig skulden tyvärr.
Citera
2024-04-12, 01:22
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:

Står på Wiki att hans mellannamn är Rune, efter pappan. Lars har behållit sitt mellannamn, även om för och efternamnet är utbytta idag.

Sök på födelsedatum och scrolla igenom alla mansnamn tills du kommer till någon med mellannamnet Rune. Finns bara en enda person med det namnet som jag minns det. Sen kan du se både hemadress och mobilnummer. Inget brottsregister. Tror inte att detta syns på personer som bytt namn.
Citera
2024-04-16, 11:58
Medlem
Var lite småkär i Lars som barn, för tyckte han var så söt i Karlsson på taket. I Bröderna Lejonhjärta var han lite äldre och allvarligare, av olika skäl kanske. När man hör om pedofilanklagelserna börjar man definitivt fundera.

I boken "Från snickerboa till Villa Villekulla" står det minst 2 ggr att Lars och Staffan sov tillsammans i samma säng under inspelningen. Varför en 23-årig man vill sova tillsammans med en 11-årig pojke går ju att fundera en del på. Likaså varför ingen ifrågasatte lämpligheten i detta.

Staffan ger i boken sin egen reflektion av Lars framträdande på 80-års kalaset, där han blev chockad över att se den tidigare så självsäkre Lars som satte varenda scen och varenda replik på första tagning. Ni som sett klippet vet att Lars ser nervös och nästan skygg ut, stakar sig och säger fel. Jag tror faktiskt på ryktena att Lars blev sexuellt utnyttjad av åtminstone en person på inspelningen. Det ligger nog mycket i att 70-talets sexuella frigörelse kunde göra att många pedofiler flög under radarn och dessutom var nog gemene man inte så medvetna om riskerna då.
Senast redigerad av Zebrima 2024-04-16 kl. 12:12.
Citera
2024-04-16, 20:08
Medlem
Han som spelade Emil spelade väl även Dante har jag för mig.
Citera
2024-04-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Han som spelade Emil spelade väl även Dante har jag för mig.
Fast Emil spelades ju av barnskådespelaren Jan Ohlsson. Denna tråd handlar om Lars Söderdahl som spelade Skorpan Lejonhjärta och Lillebror i två Astrid Lindgren-filmatiseringar.
Citera
2024-04-17, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaysouw1
Fast Emil spelades ju av barnskådespelaren Jan Ohlsson. Denna tråd handlar om Lars Söderdahl som spelade Skorpan Lejonhjärta och Lillebror i två Astrid Lindgren-filmatiseringar.

Ja, du har rätt. Jag svarade på ett tidigare inlägg som tog upp att även Jan Ohlsson verkar ha försvunnit helt efter Emil.
Citera
2024-04-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det ligger nog mycket i att 70-talets sexuella frigörelse kunde göra att många pedofiler flög under radarn och dessutom var nog gemene man inte så medvetna om riskerna då.

Tror också att det tyvärr ligger mycket i det. Det var verkligen baksidan av den här frigörelsen.
Citera
2024-04-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Var lite småkär i Lars som barn, för tyckte han var så söt i Karlsson på taket. I Bröderna Lejonhjärta var han lite äldre och allvarligare, av olika skäl kanske. När man hör om pedofilanklagelserna börjar man definitivt fundera.

I boken "Från snickerboa till Villa Villekulla" står det minst 2 ggr att Lars och Staffan sov tillsammans i samma säng under inspelningen. Varför en 23-årig man vill sova tillsammans med en 11-årig pojke går ju att fundera en del på. Likaså varför ingen ifrågasatte lämpligheten i detta.

Staffan ger i boken sin egen reflektion av Lars framträdande på 80-års kalaset, där han blev chockad över att se den tidigare så självsäkre Lars som satte varenda scen och varenda replik på första tagning. Ni som sett klippet vet att Lars ser nervös och nästan skygg ut, stakar sig och säger fel. Jag tror faktiskt på ryktena att Lars blev sexuellt utnyttjad av åtminstone en person på inspelningen. Det ligger nog mycket i att 70-talets sexuella frigörelse kunde göra att många pedofiler flög under radarn och dessutom var nog gemene man inte så medvetna om riskerna då.

Kollade på klippet som finns på Youtube från firandet av Astrids 80-års dag. Tycker att Staffan beter sig annorlunda mot Lars än mot de andra skådespelarna. Han tar i Lars på ett helt annat sätt än vad han gör med dom andra. Håller om honom tex. Kanske är det "bara" för att han ser hur osäker o obekväm Lars känner sig o vill därför göra så att han känner sig trygg?! Men som sagt så beter han sig annorlunda mot Lars än mot de andra.
Citera
2024-04-18, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Kollade på klippet som finns på Youtube från firandet av Astrids 80-års dag. Tycker att Staffan beter sig annorlunda mot Lars än mot de andra skådespelarna. Han tar i Lars på ett helt annat sätt än vad han gör med dom andra. Håller om honom tex. Kanske är det "bara" för att han ser hur osäker o obekväm Lars känner sig o vill därför göra så att han känner sig trygg?! Men som sagt så beter han sig annorlunda mot Lars än mot de andra.
Man blir ju mest förbannad av det där klippet. Falsk människa som står och låtsas som det regnar. Helt skandalöst att äcklet får lov att ge ut barnböcker och driva stiftelser och platåer för unga. En pedofil som tjänar pengar på barn och deras föräldrar. Kan det bli mer osmakligt?

Åt helsike med personer som Catti Edfeldt och kärringen Astrid också om de visste om allt detta men valde att blunda för det.

Jag har pratat med Lars, också sett honom på riktigt. Han är i ett mycket vådligt skick numera. Om någon här i tråden bor i Göteborg så finns han i Frölunda. Kontakta honom? Försök tala honom tillrätta så han slutar fördärva sitt eget liv.
Senast redigerad av Kaysouw1 2024-04-18 kl. 04:14.
Citera
2024-04-18, 06:26
Medlem
Citat:

Låter märkligt.

Jan Ohlsson som spelar Emil är född 62. Flygexperten Jan Ohlsson är född 54 enl. Wikipedia. Vet att jag också reagerade på det när jag såg flygexperten på tv för ett tag sedan. Tänkte att det var Emil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in