Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-25, 07:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det lr bli "svrt" fr Tesla att n ATH i augusti, eftersom det mesta talar fr en ganska trg aktiemarknad i stort fram till dess...

Brukar spela vldigt liten roll vad resten av marknaden gr nr Tesla vl pbrjat sina perioder dr uppvrdering sker. Aktien har varit hrt nedtryckt ett bra tag och oavsett vart botten r s blir resan upp till nya ATH vldsam nr kursen skall rkna in att Teslas tillvxt fortstter.

Rtt som det r lskar alla och deras mormor Tesla igen. Rcker bara fr folk att se deras pengar vxa. Mnniskan r en enkel och primitiv varelse.
Citera
2024-04-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Brukar spela vldigt liten roll vad resten av marknaden gr nr Tesla vl pbrjat sina perioder dr uppvrdering sker. Aktien har varit hrt nedtryckt ett bra tag och oavsett vart botten r s blir resan upp till nya ATH vldsam nr kursen skall rkna in att Teslas tillvxt fortstter.

Rtt som det r lskar alla och deras mormor Tesla igen. Rcker bara fr folk att se deras pengar vxa. Mnniskan r en enkel och primitiv varelse.

Det skulle ju underltta fr aktiens terhmtning om det fanns ngon substans i uppgngen mer n att mnniskan r en primitiv varelse.

Som att Tesla skulle brja vxa igen samt bevisa att det finns efterfrgan som stttar tillvxten
Citera
2024-04-25, 09:29
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det skulle ju underltta fr aktiens terhmtning om det fanns ngon substans i uppgngen mer n att mnniskan r en primitiv varelse.

Som att Tesla skulle brja vxa igen samt bevisa att det finns efterfrgan som stttar tillvxten

Det saknades tydligen substans i nedgngen, och drfr fick vi en hastig uppgng, och den kommer fortstta i takt med att det blir tydligare att substansen i pstenden om Teslas uteblivna tillvxt visar sig vara just substanslsa.

Och bjrnar kommer grina hela vgen upp som vanligt. Oh vad mnga du kommer ha "rddat" frn en dlig investering.
Citera
2024-04-25, 10:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad menar du hr egentligen? Det sker vl hela tiden?

Det finns ett stort missfrstnd kring att bolag vrderas utifrn sina siffror i frsta hand. Det fungerar oftast inte s, vilket jag skrev om tidigare i trden. Det r fler som handlar p hur de tror att andra ska handla n som handlar direkt p fundamenta.

Ja naturligtvis s styrs Teslas kurs av framtida frhoppningar inte om prduktionssiffror.
Citera
2024-04-25, 10:54
Medlem
Citat:
Det saknades tydligen substans i nedgngen, och drfr fick vi en hastig uppgng, och den kommer fortstta i takt med att det blir tydligare att substansen i pstenden om Teslas uteblivna tillvxt visar sig vara just substanslsa.

Och bjrnar kommer grina hela vgen upp som vanligt. Oh vad mnga du kommer ha "rddat" frn en dlig investering.

Jaha, S vitt jag kan se r den ner 35% i r. Hur menar du att de saknas substans i nedgngen? Av det jag kan avlsa genom att kolla p frvntningarna fr vinst och revs frn rskiftet och jmfra med idag s r estimated ner nrmare 40% och 25% fr 2025. Det vill sga att underliggande verksamhet fortstter att stagnera.

Frstr inte hur du tar "victory laps" fr att du haussat en aktie som r ner 35% i r. S ja, frhoppningsvis har jag ftt folk att inte investera i tesla.
Citera
2024-04-25, 12:09
Avstngd
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jaha, S vitt jag kan se r den ner 35% i r. Hur menar du att de saknas substans i nedgngen?.

Om du tror att uppgng och nedgng i frsta hand r kopplad till substans, innebr det att du tycker uppgngen med 13% efter rapporten r p substans?
Citera
2024-04-25, 13:16
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Om du tror att uppgng och nedgng i frsta hand r kopplad till substans, innebr det att du tycker uppgngen med 13% efter rapporten r p substans?

Nej, enligt job230ge's logik s r bara nedgngarna pga ngot med substans.

35% ner i dagens kurs r blott 3,5% nr Teslas vrderas 10ggr hgre. Dagens rrelser kommer se lika fniga ut som alla sm vinylspr i grafen innan 2018.
Citera
2024-04-25, 13:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vad menar du hr egentligen? Det sker vl hela tiden?

Det finns ett stort missfrstnd kring att bolag vrderas utifrn sina siffror i frsta hand. Det fungerar oftast inte s, vilket jag skrev om tidigare i trden. Det r fler som handlar p hur de tror att andra ska handla n som handlar direkt p fundamenta.
Det r absolut brukligt att man jmfr bolagets vrdering (brsvrdet) med prognoser p framtida "siffror". Drav att man redan 2024 kan prata om P/E 2025 och P/E 2026. Att helt frislppa vrderingen frn prognosen frekommer inte. Dremot kan vrderingen vara vldigt "hg" relativt prognosen och det kan i vissa fall vara befogat, i mnga fall r det tecken p vervrdering.
Citera
2024-04-25, 13:42
Medlem
Citat:

35% ner i dagens kurs r blott 3,5% nr Teslas vrderas 10ggr hgre. Dagens rrelser kommer se lika fniga ut som alla sm vinylspr i grafen innan 2018.

Oj, gav du frfrsta gngen en siffra?
10ggr hgre, s en vrdering p 5T$.
Nr ska detta ske? Inom 1, 2, 5 eller 10 r?
Citera
2024-04-25, 14:25
Avstngd
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det r absolut brukligt att man jmfr bolagets vrdering (brsvrdet) med prognoser p framtida "siffror". Drav att man redan 2024 kan prata om P/E 2025 och P/E 2026. Att helt frislppa vrderingen frn prognosen frekommer inte. Dremot kan vrderingen vara vldigt "hg" relativt prognosen och det kan i vissa fall vara befogat, i mnga fall r det tecken p vervrdering.

Tack, bra klargrande men jag ser inte att du inte hller med mig. Givetvis r det precis som du skriver, precis som att det ocks r sant att bolag vrderas p annat n sina resultat och siffror i frsta hand. Drtill ska man ha i tanke att den kurs som freligger stts av att en brkdel av alla aktiegare sljer och kper, s det rder egentligen ingen srskilt bred konsensus kris kursen i ett bolag (vad man kan knna till i alla fall).
Citera
2024-04-25, 14:28
Avstngd
Stig-Britts avatar
Citat:

Ja, exakt - man kan ju lika grna vnda p resonemanget och sga att nedgngen saknade substans men uppgngen var p substans (som du skrev tidigare). Det jag frsker peka ut r att det r mnga i trden om lurar sig sjlva med sina resonemang och tror att de ha koll nr de inte har det. D menar jag inte ndvndigtvis att de inte vet vad de sysslar med, men de lurar sig till att tro att de resonerar rtt nr det egentligen r ett post hoc-resonemang som bara rkar passa just i situationen. Man kan inte bli lngsiktigt framgngsrik p brshandel s lnge man fungerar s.
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-04-25 kl. 14:33.
Citera
2024-04-25, 14:45
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Oj, gav du frfrsta gngen en siffra?
10ggr hgre, s en vrdering p 5T$.
Nr ska detta ske? Inom 1, 2, 5 eller 10 r?

Elon sa ngot bra p earnings call. "Ask the wrong question and the right answer is impossible."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in