Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om man ser till grafen fr teslas intkter s har energisidan legat helt still sen 2022. Hur kommer det sig att Musk hvda den har haft enorm tillvxt?

Den andra intressanta r "service and Other" dessa intkter r lika stora som energisektorn. Skulle vara intressant se vad det r fr nnting.

https://www.cnbc.com/2024/04/23/tesl...-q1-2024-.html

Man ser vad man vill. Du tittar p energidelen och ser, ingen strre kning i produktionen, sant.

Jag tittar p detsamma och ser en 140% kning av vinsten, men men. Vi r alla olika.
Citera
2024-04-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Mnga bear certifikat med hg hvarm har nockats och folk har frlorat mycket pengar, och du har hjlpt till. Folk med sina aktier har inte frlorat ngot s lnge de inte slt. Du kan inte sga att jag br skulden till att folk gjort en dlig investering d jag har frmedlat budskapet att kpa och behlla. Men om man lyssnat p dig s kan man bokstavligen ha frlorat det man stoppat in. Usch, jag hoppas du skms!
Hahah helvete vilken skev syn. Du implicerar att ingen handlar aktien lng med hv men alla som handlar den kort gr det med hv.

Aktien r ner 30% i r. Har man handlar den kort r man plus 30%. Om mnniskor ligger med hgt hv fr de vl gra det? D gjorde de ju det pvgen ner ocks och ligger vl antagligen vldigt mycket plus.

Men fortstt frsk intala dig sjlv att det r positivt att ditt core holding r ner 30% och att det r en bra investering
Citera
2024-04-26, 12:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Frn chatgpt, knn dig fri att inte hlla med...

Investering och spekulation r tv olika tillvgagngsstt nr det gller att placera pengar.

1. **Investering:** Det innebr att man placerar pengar i ngot med frhoppningen om att det ska ge avkastning ver tid, baserat p dess fundamentala vrde och potentiella tillvxt. Investeringar r vanligtvis lngsiktiga och involverar forskning och analys av tillgngens eller fretagets ekonomiska hlsa och framtidsutsikter.

2. **Spekulation:** Det innebr att man placerar pengar i ngot med frhoppningen att tjna en snabb vinst genom att utnyttja kortsiktiga prisrrelser eller marknadsfrndringar. Spekulation r vanligtvis mer riskfylld och mindre grundad p fundamental analys n investeringar. Spekulativa aktiviteter kan vara mer volatila och oskra n investeringar.

Och att jag spekulerar kanske en promille av vad jag investerar, om ens det d det i s fall kallas hedge.

Varsgod.

Med den definitionen av orden s skulle jag sga att mongo r bde en investerare (lngsiktigt) och spekulerare (kortsiktigt) d han ven kortar Tesla ibland.
Citera
2024-04-26, 13:07
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hahah helvete vilken skev syn. Du implicerar att ingen handlar aktien lng med hv men alla som handlar den kort gr det med hv.

Aktien r ner 30% i r. Har man handlar den kort r man plus 30%. Om mnniskor ligger med hgt hv fr de vl gra det? D gjorde de ju det pvgen ner ocks och ligger vl antagligen vldigt mycket plus.

Men fortstt frsk intala dig sjlv att det r positivt att ditt core holding r ner 30% och att det r en bra investering

Nu r aktien upp 22% sen du skrev detta:

Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja, och hoppas jag rddat folk frn att kpa skiten. Har funnits f smre investeringar sen jag brjade skriva hr ❤️. Gissar att du inte vill st till frsvars ver hur du vldshsat skiten sedan 2021

S mnga som missat en bra investering och frlorat allt p bjrnar med hvarm p grund av dig. Men du verkar inte knna ngon som helst skam ver vad du rekommenderat p botten?
Citera
2024-04-26, 13:25
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Man ser vad man vill. Du tittar p energidelen och ser, ingen strre kning i produktionen, sant.

Jag tittar p detsamma och ser en 140% kning av vinsten, men men. Vi r alla olika.

"Growth will be lumpy"

/Elon
Citera
2024-04-26, 13:40
Medlem
Citat:
Nu r aktien upp 22% sen du skrev detta:

S mnga som missat en bra investering och frlorat allt p bjrnar med hvarm p grund av dig. Men du verkar inte knna ngon som helst skam ver vad du rekommenderat p botten?

Haha tror till och med alla bulls hr inne tycker det r pinsamt ver hur du frsker vnda p att en studs frn -45% -> -30% YTD r "en bra investering" eller vad du nu ens frsker implicera. Frstr inte heller "rekommendationen" i det nedre men all right.

Det r outright pinsamt med ditt track record att frska smutskasta Tesla bears som de senaste 3-4 ren hittat den i srklass smsta big tech investeringen. Men om du vill kasta skit s kan du ju kolla tillbaka p vad du sjlv skriver. D du hoppade in och brjade hsa tesla p absoluta toppen

Citat:
Att kpa Tesla under 1000. En nobrainer.

https://youtu.be/6fMUWOx4db4
Skriv ngot vettigt om aktien istllet. Du verkar ju vara en klippa p fundamental och teknisk analys!
Citera
2024-04-26, 14:24
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off

Powr erknnde att det va de han gr, och all cred till honom. Han skrev i denna chatten lngt innan dig att han kpte Tsla, och att det va dom frsta aktierna han kpt. Vilken jvla magknsla! Powr r fantastiskt, jag r extremt avundsjuk!
Tack fr de fina orden, men jag minns inte att jag erknt att jag bara spekulerar. Jag ser mig sjlv som en lngsiktig investerare.
Jag har hllt aktien i mnga r och kommer fortstta hlla i mnga r till.

Jag kommer ta ut vinst 2030, men inte slja hela innehavet.
Citera
2024-04-26, 14:34
Medlem
Powrs avatar
Citat:

Det han sger r inte sant. Man mste kolla p en rsbasis. Han cherrypickar Q3 2022 och jmfr med Q1 2024. Alla med fungerande gon ser att det kar YoY
Tesla guidade fr 75% tillvxt i 2024 frn fregende r.

Lathrop kommer dubbla produktionen i r med en ny lina. Nsta r r Megapack-fabriken i Shanghai i produktion vilket kommer fortstta kningen.
Citera
2024-04-26, 15:57
Medlem
Citat:
Tydligen r det en hel del personer hr som bara tnker p just aktiepriset... Dom sger att tesla r verprisat, dvs, dom tnker bara p priset just nu och sger att det ska ner. En av dom tror jag till 0ch med kunde tnka sig kpa om bara priset gick ner till x.

Du fr tycka vad du vill om mig men du har fortfarande sagt eller frklarat varfr altierprist mste minska fr att det finns fler aktier.

Jag frstr teoretiskt vad du menar men det r praktiken jag pratar om.

Ja, det var dumt av mig att ens ta upp utdelning.

Citat:
Frn chatgpt, knn dig fri att inte hlla med...

Investering och spekulation r tv olika tillvgagngsstt nr det gller att placera pengar.

1. **Investering:** Det innebr att man placerar pengar i ngot med frhoppningen om att det ska ge avkastning ver tid, baserat p dess fundamentala vrde och potentiella tillvxt. Investeringar r vanligtvis lngsiktiga och involverar forskning och analys av tillgngens eller fretagets ekonomiska hlsa och framtidsutsikter.

2. **Spekulation:** Det innebr att man placerar pengar i ngot med frhoppningen att tjna en snabb vinst genom att utnyttja kortsiktiga prisrrelser eller marknadsfrndringar. Spekulation r vanligtvis mer riskfylld och mindre grundad p fundamental analys n investeringar. Spekulativa aktiviteter kan vara mer volatila och oskra n investeringar.

Med den definitionen av orden s skulle jag sga att mongo r bde en investerare (lngsiktigt) och spekulerare (kortsiktigt) d han ven kortar Tesla ibland.

Varsgod.

"Jag frstr teoretiskt vad du menar men det r praktiken jag pratar om."

Aktiepriset r vad marknaden tror att bolaget r vrt i framtiden. Och som du sjlv medger, ngon gng kommer Tesla ha utdelning d kommer dessa 10% spela roll.

Jag har aldrig sagt att aktien ndvndigtvis mste g ner i vrde. Jag har sagt att substansvrdet kommer sjunka med typ 10%. Vilket det kommer gra.

Angende din chatgpt frga.
Ls den igen...
Investeringar r vanligtvis lngsiktiga och involverar forskning och analys av tillgngens eller fretagets ekonomiska hlsa och framtidsutsikter

MrMongo sger att Tesla kommer vara mer vrt n apple eftersom han tror att Tesla har dom smartaste anstllda.

Frstr du vad jag menar? Det r inte en analys.
Citera
2024-04-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tack fr de fina orden, men jag minns inte att jag erknt att jag bara spekulerar. Jag ser mig sjlv som en lngsiktig investerare.
Jag har hllt aktien i mnga r och kommer fortstta hlla i mnga r till.

Jag kommer ta ut vinst 2030, men inte slja hela innehavet.

Frlt, har "brkat" med majoriteten av Bulls hr, om jag har blandat ihop dig med ngon s ber jag om urskt!

Jag vill bara igen sga att det inte r ngot fel med spekulering!
Om man tycker att Tesla har en cool logga, el bilar kommer antagligen vara framtiden och Musk verkar vara en grymt CEO. Amazing! Har du rtt har du rtt.
Man kanske inte bli nsta buffet, men nsta Peter Tiel.

Jag r ganska sker p att jag inte vill kpa Tsla, det drfr jag hnger hr. Jag vill att ngon ska motbevisa mig. Att ngon ska kunna ge mig typ:
Baserat p historisk tillvxt s tror jag att Tesla kommer fortstta vxa ned X% dom nsta 5 ren, och ka marginalerna med Y eftersom Z. Och drfr tycker jag att aktien borde vara vrd 250. Eller whatever.

Men allt man fr r:
"Alla kommer kpa robotar"
"FSD kommer frndra vrlden"
"Alla smarta jobbar p Tesla"
Och min favorit:
"SpaceX kommer hmta vatten frn rymden och slja fr att sedan dumpa dom pengarna i Tesla."

Men om du har en ordentlig analys skulle jag bli jtte glad om du skulle vilja dela den. Ingen mste s klart, vi alla har bttre saker fr oss! Men skulle uppriktiga uppskatta det.
Citera
2024-04-26, 16:28
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
"Jag frstr teoretiskt vad du menar men det r praktiken jag pratar om."

Aktiepriset r vad marknaden tror att bolaget r vrt i framtiden. Och som du sjlv medger, ngon gng kommer Tesla ha utdelning d kommer dessa 10% spela roll.

Jag har aldrig sagt att aktien ndvndigtvis mste g ner i vrde. Jag har sagt att substansvrdet kommer sjunka med typ 10%. Vilket det kommer gra.

Angende din chatgpt frga.
Ls den igen...
Investeringar r vanligtvis lngsiktiga och involverar forskning och analys av tillgngens eller fretagets ekonomiska hlsa och framtidsutsikter

MrMongo sger att Tesla kommer vara mer vrt n apple eftersom han tror att Tesla har dom smartaste anstllda.

Frstr du vad jag menar? Det r inte en analys.

Jag vet vad jag har sagt, och jag har inte sagt det du skriver. Kan det vara s att du r dlig p att gra en analys p fretag som Tesla om du inte ens kan hlla reda p vad folk sger?
Citera
2024-04-26, 16:41
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Frlt, har "brkat" med majoriteten av Bulls hr, om jag har blandat ihop dig med ngon s ber jag om urskt!

Jag vill bara igen sga att det inte r ngot fel med spekulering!
Om man tycker att Tesla har en cool logga, el bilar kommer antagligen vara framtiden och Musk verkar vara en grymt CEO. Amazing! Har du rtt har du rtt.
Man kanske inte bli nsta buffet, men nsta Peter Tiel.

Jag r ganska sker p att jag inte vill kpa Tsla, det drfr jag hnger hr. Jag vill att ngon ska motbevisa mig. Att ngon ska kunna ge mig typ:
Baserat p historisk tillvxt s tror jag att Tesla kommer fortstta vxa ned X% dom nsta 5 ren, och ka marginalerna med Y eftersom Z. Och drfr tycker jag att aktien borde vara vrd 250. Eller whatever.

Men allt man fr r:
"Alla kommer kpa robotar"
"FSD kommer frndra vrlden"
"Alla smarta jobbar p Tesla"
Och min favorit:
"SpaceX kommer hmta vatten frn rymden och slja fr att sedan dumpa dom pengarna i Tesla."

Men om du har en ordentlig analys skulle jag bli jtte glad om du skulle vilja dela den. Ingen mste s klart, vi alla har bttre saker fr oss! Men skulle uppriktiga uppskatta det.

Om du sjlv inte ens ser hur FSD presterar och vet hur stor marknaden r fr autonoma fordon s finns det inget ngon kan sga fr att ndra din sikt, fr d skulle det vara bttre spenderad tid att lra en chimpans att spela Schack. Det mste finnas en viss kapacitet helt enkelt, resten av alla mnniskor fr vnta p att se svarta siffror p sista raden fr att fatta. Alla kan inte vara smarta nog att frst allt. Sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in