Citat:
Ursprungligen postat av
Powr
Jag tror inte ngon bull r speciellt intresserad av att frska vertyga ngon p det sttet du letar efter. Varje gng man frsker skriva ett lngt utfrligt inlgg p varfr man tror det man gr s fr man antingen glpord eller tystnad tillbaka.
Jag minns nr jag och du debatterade angende Tesla Energy och jag gav dig en utfrlig frklaring p hur jag vrderar det lngsiktigt. Det enda jag fick tillbaka var glpord och en massa antaganden som inte stmmer. Till exempel sa du att det tar flera r att bygga en Giga Factory och trodde att en Megapack-fabrik skulle ta lika lng tid, vilket jag vet inte stmmer. Lathrop tog inte flera r att bygga och Shanghais Megapack-fabrik planeras att pbrja produktion p mindre n ett r.
BTW s hller jag med dig angende att SpaceX ska hmta vatten p rymden och slja hr. Kan vara det sjukaste jag hrt och jag garvade fan hgt t det.
FSD tror jag absolut kommer lsas. Jag har spenderat fler timmar n jag vill erknna p olika Youtube videos p varje uppdatering sedan V8.
V12 r ett stort kliv framt och frbttringstakten har kat. Jag tror den frsta frarlsa resan kommer ske 2026 (i liten skala), mjligtvis 2027.
2030 tror jag de finns verallt.
Mina antaganden baseras p att V13, V14 osv blir lika stora kliv som V12 var. Vi fr se hur det utvecklar sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Om du sjlv inte ens ser hur FSD presterar och vet hur stor marknaden r fr autonoma fordon s finns det inget ngon kan sga fr att ndra din sikt, fr d skulle det vara bttre spenderad tid att lra en chimpans att spela Schack
Jag svarar er bda samtidigt fr jag tror jag kanske kan frklara fr er.
Ang TAM p FSD. Anledningen att jag frgar MR mongo r inte att jag inte vet, utan att visa att han inte vet. Det r nmligen inte en sikt utan faktiskt info som finns.
FSD kan ju bara anvndas p Tesla bilar. S idag finns nstan 2miljoner solda teslar (utgr frn att den kommer funka p alla) och den skulle kosta 200$ i mnaden 2400 per r. S TAM 4.8 miljarder idag.
Nr FSD v.14 kommer och lt oss sga att de e FSD 100% S kommer ju TAM har kat sklart, s frgan om hur mycket revenue FSD kommer st fr beror ju p hur mnga Teslor som r i bruk.
En dyr Tesla kommer ju antagligen lttare slja FSD eftersom % av totala kostnaden inte kommer vara s stor, medans andelen personer som kper FSD p dom kommande billigare modellerna kommer vara mindre.
All denna info r inget hittep, men nuvarande siffror och antaganden kan man gra en modell fr vad man tycker FSD kommer tillfra Tesla. Men att sga "Tesla r inte ett bilfretag utan ett techbolag" r inte en analys.
Powr fr att svara p din frga om fabrikerna samma dr, nr vi pratade om det s hade de byggts 1 fabrik, och du sa att dom nsta 10 skulle g mycket snabbare, jag hller med dig, men du kunde inte visa p varfr.
Du skulle kunna jmfra procentuella hastighetskningen fr att bygga andra fabriker Tesla gjort, och visat p hur detta skulle innebra hastigheten att bygga 10 till, men du gjorde inte det. Du sa "jag vet att dom kommer byggas snabbare"
Frstr ni bda mina klagoml p era inlgg? Ni mste inte hlla med mig, men frstr ni mig?