2024-04-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag frsker verkligen inte vara en kuk, men ditt inlgg verkar inte som att du frstr min pong. Fr att gra det jtte tydligt kommer jag bara fokusera p en enda grej:
"Robotaxi kommer massproduceras"
100miljoner taxibilar kommer ju inte produceras 2025. Detta kan bde du och jag hlla med om. Men antagligen tror du att mer n 1 kommer att produceras.
S baserat p andra Tesla siffror kan vi ju gra en gissning p hur mnga som kommer produceras. Eller hur?

Den siffran r skillnaden mellan att gra en analys och att sga "det kommer finnas miljoner robotar, miljoner fabriker miljoner Dojo datorer" frstr du min pong?

Din pong var ju helt fel. 2 miljoner bilar som grund fr berkning av intkterna fr FSD

Sen r vl det mesta andra du drar upp ocks fel, vet inte varfr du ska hlla p och klaga en massa i den hr trden om du bara tycker att Tesla r skit. Engagera dig i ngot positivt istllet.
Citera
2024-04-26, 19:29
Medlem
Det jag r orolig fr r att robottaxi inte kommer bli godknt av allmnheten. juridiskt s r det en riktigt knivig frga, fr vem tar ansvar.. Dessutom har alla biltillverkare med erfarenhet slt ut tillverkningen av delar fr att snabbt kunna minska tillverkning utan frlust vid lgkonjunktur.. D minskar man risk fr konkurs och betalar mer i hgkonjunktur och r skyddad vid lgkonjunktur.. Tesla verkar tillverka det mesta sjlva, eller har jag fel?
Citera
2024-04-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkoslila
Det jag r orolig fr r att robottaxi inte kommer bli godknt av allmnheten. juridiskt s r det en riktigt knivig frga, fr vem tar ansvar.. Dessutom har alla biltillverkare med erfarenhet slt ut tillverkningen av delar fr att snabbt kunna minska tillverkning utan frlust vid lgkonjunktur.. D minskar man risk fr konkurs och betalar mer i hgkonjunktur och r skyddad vid lgkonjunktur.. Tesla verkar tillverka det mesta sjlva, eller har jag fel?

Grattis till frsta inlgget efter 8 r

Sjlvkrande bilar kommer att godknnas allt eftersom det kan pvisas att de r skrare n mnskligt krda bilar. Frgan blir vl snarare om allmnheten kommer krva ett frbud av icke-sjlvkrande bilar vid ngon punkt?

Tesla r liksom Apple vertikalt integrerade vilket ger kostnadsfrdelar. Bda bolagen r lgt belnade och har god lnsamhet s konkursrisken r vldigt liten.
Citera
2024-04-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Din pong var ju helt fel. 2 miljoner bilar som grund fr berkning av intkterna fr FSD

Sen r vl det mesta andra du drar upp ocks fel, vet inte varfr du ska hlla p och klaga en massa i den hr trden om du bara tycker att Tesla r skit. Engagera dig i ngot positivt istllet.

Nej Frlt d har jag inte varit tydlig. Yes 2 miljoner var fel. Jag vet inte hur mnga bilar som r i drift idag. Min pong som jag frsker frklara r att man kan visa med faktiskta siffror vad man tycker, inte bara sga "Elon sa" eller "Jag tror"

Hittills har ingen hr gjort det. Det r allt!
Citera
2024-04-26, 20:00
Avstngd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Och vad sger du om ngon som investerar i vad som ser fundamentalt bra ut, trots alla knslor som jagats in i allmnheten av mediadrev?

Till och med strre institutionella investerare som Gary Black och Ross Gerber slde av stor poster nr den negativa knslostormen var som strst. Visst frskte de rationalisera beslutet med diverse argument, men det var fortfarande knslor efter substanslsa rykten som drev p nedgngen, som fick aktien att se riktigt kass ut ur ett tekniskt perspektiv, som drev p de negativa knslorna om fretaget ytterligare. Jag skulle inte sga att jag r helt immun mot denna knslomssiga hysteri, men jag knner ingen som r s svr att pverka med knsloargument som jag r.

Bjrnarna dremot utgrs till stor del av en vldigt knslomssig hat-sekt dr ingen egentligen vet varfr de tycker Tesla skulle vara vervrderad. De hittar s klart argumenten som de knner passar nr kursen gr bde ner och upp, men det hnder ju efter de redan skapat en uppfattning baserat p knslor. D borde man absolut inte korta aktien. Vi sg ju hur det gick nu, dr s mnga bjrnar brnde sig och frlorade alla sina pengar, och job230ge drog sitt str till stacken, ironiskt nog.
Jag skrev fel. Jag kpte en minibullpost fr 160 igr.

Jag tycker inte man kan sia om aktien. Jag har frskt ppeka mnga ggr i trden att aktien lever ett eget liv frn produkten. Ibland har ju diskussionen handlat om hurvida stena r bra.

Kpare har i alla fall anslutit. Kanske sg vi botten hr.

Det som imponerar mig mest r hur tesla har lst tidigare problem. Problem med ekonomin, man hade problem med passform och glipor och istllet fr att frska lsa det med en panel i taget slog man till med gigacasting.

Jag har inga aktier utan har frskt trenda tesla med cert ett tag. Det har gtt smre n metaller

Jag tror tesla har en ljus framtid men det blir skert tskilliga gupp p vgen.
Citera
2024-04-26, 20:03
Medlem
Citat:
Nej Frlt d har jag inte varit tydlig. Yes 2 miljoner var fel. Jag vet inte hur mnga bilar som r i drift idag. Min pong som jag frsker frklara r att man kan visa med faktiskta siffror vad man tycker, inte bara sga "Elon sa" eller "Jag tror"

Hittills har ingen hr gjort det. Det r allt!

Nej, ingen har presenterat en genomgende full-analys av Teslas framtid hr men det finns p andra stllen.

Jag har tidigare lyft fram bildelen som sjlv kan motivera brsvrdet givet att EV vxer som andel av total bilfrsljning och Tesla behller en hyfsad marknadsandel och lnsamhet. Ofta ska nn mupp d jmfra med legacy auto som i samma scenario frvntas tappa bde marknadsandel och lnsamhet, drav deras lga P/E jmf med Teslas. Inget srskilt komplicerat och man behver inte tro p frhoppningsdelarna av Tesla fr att rkna hem brskursen idag.
Citera
2024-04-26, 20:06
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Jag frsker verkligen inte vara en kuk, men ditt inlgg verkar inte som att du frstr min pong. Fr att gra det jtte tydligt kommer jag bara fokusera p en enda grej:
"Robotaxi kommer massproduceras"
100miljoner taxibilar kommer ju inte produceras 2025. Detta kan bde du och jag hlla med om. Men antagligen tror du att mer n 1 kommer att produceras.
S baserat p andra Tesla siffror kan vi ju gra en gissning p hur mnga som kommer produceras. Eller hur?

Den siffran r skillnaden mellan att gra en analys och att sga "det kommer finnas miljoner robotar, miljoner fabriker miljoner Dojo datorer" frstr du min pong?
Jag frstr. Du vill att jag ska kolla i min spkula exakt hur mnga robottaxis det ska finnas de kommande ren s att vi kan rkna exakt hur mycket Tesla kommer tjna. Om jag inte har en sdan analys s har jag noll koll och jag spekulerar bara. Got it.

I mitt frra inlgg s frklarade jag att i slutet av detta ret finns det ca 8 miljoner Teslor p vgarna. Om vi antar att Tesla bara sljer 2 miljoner bilar 2025 s r vi uppe i 10 miljoner bilar d. 2026 har de en kapacitet p 3 miljoner bilar per r med nuvarande fabriker enligt Tesla, s 13 miljoner. Ska jag fortstta?
Citera
2024-04-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag frstr. Du vill att jag ska kolla i min spkula exakt hur mnga robottaxis det ska finnas de kommande ren s att vi kan rkna exakt hur mycket Tesla kommer tjna. Om jag inte har en sdan analys s har jag noll koll och jag spekulerar bara. Got it.

I mitt frra inlgg s frklarade jag att i slutet av detta ret finns det ca 8 miljoner Teslor p vgarna. Om vi antar att Tesla bara sljer 2 miljoner bilar 2025 s r vi uppe i 10 miljoner bilar d. 2026 har de en kapacitet p 3 miljoner bilar per r med nuvarande fabriker enligt Tesla, s 13 miljoner. Ska jag fortstta?

Haha nej inte spkula, men som du beskriver nedan s kandu ju p ett rimligt vis komma fram till ett vrde p Tesla om tex 10r. Index brukar dubblas vart 10nde r s dagens vrde borde vara hlften av det du kommer fram till och d har du ju en riktkurs p dagens vrde.

r dagens pris under det vrdet r det ett kp r det ver r det en slj. Allt jag har sagt, om och om igen, r att om du inte har en riktkurs s har du inte gjort en fullstndig analys av bolaget och enligt mig s tyder det p att du spekulerar. MR mongo har ingen sn riktkurs. Har du det? I s fall tycker jag inte du spekulerar utan investerar, vilket gr dig nnu mer fantastiskt n vad jag trodde om dig innan.

Jag argumenterar allts inte emot Tesla i dessa inlgg, fr enligt mig, utan dessa riktkurser finns det ju inget att argumentera emot.

S ingen spkula, utan gissningar baserat p siffror och inte p tro eller Elon sa detta!

Frstr vi varandra?
Citera
2024-04-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nej, ingen har presenterat en genomgende full-analys av Teslas framtid hr men det finns p andra stllen.

Jag har tidigare lyft fram bildelen som sjlv kan motivera brsvrdet givet att EV vxer som andel av total bilfrsljning och Tesla behller en hyfsad marknadsandel och lnsamhet. Ofta ska nn mupp d jmfra med legacy auto som i samma scenario frvntas tappa bde marknadsandel och lnsamhet, drav deras lga P/E jmf med Teslas. Inget srskilt komplicerat och man behver inte tro p frhoppningsdelarna av Tesla fr att rkna hem brskursen idag.

Precis! Och igen allt jag har sagt r att ingen hr har visat detta, och enligt mig finns det d inget att faktiskt argumentera om. Det blir ju bara jag tror p Bottarna vs jag tror inte p bottarna. Vem fan bryr sig. Utan siffror att frhlla sig till kan vi inte ordentligt prata om aktien Tsla!

Det r allt jag har frskt f fram

... och visat p at MR Mongo r dum i huvudet, men de e ett sido projekt frn min sida

Min strsta anledningen att inte kpa Tsla, vilket jag sagt innan, har ju enbart att gra med volatiliteten. Det r fr stor fr mig. Men jag shortar ju inte Tesla.
Citera
2024-04-26, 20:38
Medlem
Citat:
Precis! Och igen allt jag har sagt r att ingen hr har visat detta, och enligt mig finns det d inget att faktiskt argumentera om. Det blir ju bara jag tror p Bottarna vs jag tror inte p bottarna. Vem fan bryr sig. Utan siffror att frhlla sig till kan vi inte ordentligt prata om aktien Tsla!

Det r allt jag har frskt f fram

... och visat p at MR Mongo r dum i huvudet, men de e ett sido projekt frn min sida

Min strsta anledningen att inte kpa Tsla, vilket jag sagt innan, har ju enbart att gra med volatiliteten. Det r fr stor fr mig. Men jag shortar ju inte Tesla.
Du har fel fr MR BsteHRMogolid r en plst och seris skribent hr p forumet. Om det bara r fr vollan? Jag kper grna dippar i aktier men det r jag det! Vad tror du om roboten d?
Senast redigerad av Truefighter 2024-04-26 kl. 20:41.
Citera
2024-04-26, 20:42
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det finns 6 miljoner Teslor p vgarna idag. Slutet av ret r vi nstan p 8 miljoner. Nya modeller r p vg, Tesla kommer licensiera FSD till andra tillverkare, Robotaxi kommer massproduceras, delivery vans och lastbilar kommer ha FSD.

Egentligen spelar det ingen roll vad jag eller du tror om att Tesla r ett tech fretag eller inte, marknaden vrderar det s. Att Tesla gr mest vinst p bilar idag betyder ingenting. Amazon gr nstan all sin vinst p AWS, nd r det inte en enda mnniska i vrlden som sger att Amazon bara r ett cloud-fretag. Google och Meta r inte bara annonsfretag.

Angende Energy: 10 fabriker eller 400 GWh r inte s verdrivet. 40 GWh frn Lathrop, 40 till frn Shanghai, 100 GWh frn Giga Berlin, 100 till frn Giga Texas (detta har sagts p olika earnings calls, investor days m.m.)

Det hr mste jag f frga om, finns det ngra uppgifter p om andra tillverkare r intresserad av Teslas FSD? Dessutom, mste inte d alla andra tillverkare stlla om produktionen fr att FSD ska fungera p deras fordon? Har andra tillverkares fordon den kamera FSD anvnder? Har Tesla en speciell teknik i sin kamera fr att anvnda just FSD? Fr vad jag har frsttt r det endast (?) Tesla som anvnder sig av enbart kamera fr FSD.
Citera
2024-04-26, 20:46
Medlem
Powrs avatar
FSD till Europa snart? 👀
https://x.com/sawyermerritt/status/1...CjMKi6eSS6a-Og
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem