2024-05-06, 21:32
Medlem
Mm har erfarenhet av MBP, och man bör nog kanske lägga ihop lite mer info om denna persons alla barn för att se allt,
Min erfarenhet var en mamma som satte sitt fullt friska barn i en rullstol ( han kunde inte gå enligt henne , ingen läkare hittade någon orsak?!) de visade sig att han fått veta av mamma att han inte kunde gå och inte vågade säga de till någon.
En annan gång hade hon rakat hans huvud och satt en sjal på de ( mot solen ) säkert...visade sig att hon ville att andra skulle tro att han var svårt sjuk. ( Vilket alla trodde oxå)
När utredningen växte hos soc , flyttade hela familjen till en annan kommun.
De är väldigt mkt diagnoser i den här familjen? Dessutom ett dödsfall.
Adhd misstankar , autism, märkliga hårsjukdomar. Hjärtproblem och alltid väldigt allvarligt först sen kan de ha gått över kvickt....Ja och ju fler de är ju mer uppmärksamhet får vederbörande från alla möjliga människor, och beundrar dem att de orkar....
Citera
2024-05-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahh0099
Mm har erfarenhet av MBP, och man bör nog kanske lägga ihop lite mer info om denna persons alla barn för att se allt,
Min erfarenhet var en mamma som satte sitt fullt friska barn i en rullstol ( han kunde inte gå enligt henne , ingen läkare hittade någon orsak?!) de visade sig att han fått veta av mamma att han inte kunde gå och inte vågade säga de till någon.
En annan gång hade hon rakat hans huvud och satt en sjal på de ( mot solen ) säkert...visade sig att hon ville att andra skulle tro att han var svårt sjuk. ( Vilket alla trodde oxå)
När utredningen växte hos soc , flyttade hela familjen till en annan kommun.
De är väldigt mkt diagnoser i den här familjen? Dessutom ett dödsfall.
Adhd misstankar , autism, märkliga hårsjukdomar. Hjärtproblem och alltid väldigt allvarligt först sen kan de ha gått över kvickt....Ja och ju fler de är ju mer uppmärksamhet får vederbörande från alla möjliga människor, och beundrar dem att de orkar....

Jo men precis, alla MBP fall är inte lika illa som Gypsy Rose och det man ser på tv. Hos dom allra flesta fall så märker man det knappt förutom när man har flera barn i rad som hamnar på sjukhus med konstiga diagnoser.
Det jag tänkt senaste veckorna är att prematuren verkar må helt okej när hon ligger på sjukhus men så fort hon kommer hem så händer det något dramatiskt- det är arttypiskt för MBP.

Att sen dåren till J står och filmar ambulansen/helikoptern är ju helt otroligt efterblivet men troligen så har Pannan krävt att han ska göra det.
J vet säkert om att något felar men han är för osmart för att förstå vad.

Det enda jag känner mig trygg med just nu är att lillan ligger med fullt övervak och att Pannan inte får sköta henne själv, för det verkar inte gå så bra.
Citera
2024-05-06, 22:46
Medlem
Ang diskussionen om ev MBP vill jag lägga till att om en förälder är oaktsam med ett barns särskilda behov utifrån sjukdomstillstånd så kategoriseras det inte som MBP. Tex att man som förälder inte följer direkta instruktioner medvetet pga nonchalans eller omedvetet pga okunskap gällande tex isättning av sond vilket kan leda till lunginflammation.

Så det som är den egentliga skillnaden är orsaken till varför en förälder bidragit till att ett barns sjukdomstillstånd förvärrats, o det är jättesvårt att reda ut vad som är vad. Tex kan en förälder motsätta sig en behandling på sitt barn o göra på annat sätt vilket utsätter barnet för fara utan att det klassas som MBP. Fast resultatet blir det samma. Ett barn får lida o får förvärrat tillstånd, föräldern får uppmärksamhet/vårdvinster av situationen. Utan att det är MBP. Kan vid enstaka tillfällen rättsligt klassas som misshandel.

Sen att man som i just detta fall vid upprepade tillfällen väljer att medvetet utsätta sina barn för trolig fara pga förtidig födsel o att därefter inte heller skydda/ta hand om barnen på ett sådant sätt som minimerar riskerna för förvärrat tillstånd är oerhört problematiskt. Men den stora frågan är alltså VARFÖR? Är det för P är nonchalant o egoistisk med sina egna behov först o barnens lidande bara är en bieffekt räknas det inte som MBP. Eller är det för att P känner en tillfredställelse i den uppmärksamhet/vårdvinster som följer när barnen blir lidande vilket då är syftet, då kan man tänka MBP!

Så knäck den nöten!
Citera
2024-05-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ang diskussionen om ev MBP vill jag lägga till att om en förälder är oaktsam med ett barns särskilda behov utifrån sjukdomstillstånd så kategoriseras det inte som MBP. Tex att man som förälder inte följer direkta instruktioner medvetet pga nonchalans eller omedvetet pga okunskap gällande tex isättning av sond vilket kan leda till lunginflammation.

Så det som är den egentliga skillnaden är orsaken till varför en förälder bidragit till att ett barns sjukdomstillstånd förvärrats, o det är jättesvårt att reda ut vad som är vad. Tex kan en förälder motsätta sig en behandling på sitt barn o göra på annat sätt vilket utsätter barnet för fara utan att det klassas som MBP. Fast resultatet blir det samma. Ett barn får lida o får förvärrat tillstånd, föräldern får uppmärksamhet/vårdvinster av situationen. Utan att det är MBP. Kan vid enstaka tillfällen rättsligt klassas som misshandel.

Sen att man som i just detta fall vid upprepade tillfällen väljer att medvetet utsätta sina barn för trolig fara pga förtidig födsel o att därefter inte heller skydda/ta hand om barnen på ett sådant sätt som minimerar riskerna för förvärrat tillstånd är oerhört problematiskt. Men den stora frågan är alltså VARFÖR? Är det för P är nonchalant o egoistisk med sina egna behov först o barnens lidande bara är en bieffekt räknas det inte som MBP. Eller är det för att P känner en tillfredställelse i den uppmärksamhet/vårdvinster som följer när barnen blir lidande vilket då är syftet, då kan man tänka MBP!

Så knäck den nöten!

Du har helt rätt, vad kom först liksom- hönan eller ägget.
Oavsett vad så bör detta utredas in i minsta detalj så barnen kan få må bra och utvecklas till det bästa de kan bli.

För just nu ses bara ännu ett av hennes barn kämpa för livet och en otroligt kamerakåt Patriciarum som suger åt sig allt beröm hon bara kan få, trots att det är hon och hennes totala brist på omdöme som skapat hela situationen.

En gång är ingen gång, två gånger är misstänkt, tre gånger är ett brott.
Citera
2024-05-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019

Så knäck den nöten!

Som jag skrivit tidigare tror jag inte att det handlar om att skada barnen utan det handlar om kärleken hon får. Det är en kick att få barn många älskar ju bebisnyset pga känslan att vara behövd och älskad som man blir som mamma. Att vara älskad är så stort behov hos p att hon behöver fortsätta föda för att känna sig tillfredsställd. Nät barn inte längre är bebisar får man inte längre denna villkorslösa respons
Citera
2024-05-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Som jag skrivit tidigare tror jag inte att det handlar om att skada barnen utan det handlar om kärleken hon får. Det är en kick att få barn många älskar ju bebisnyset pga känslan att vara behövd och älskad som man blir som mamma. Att vara älskad är så stort behov hos p att hon behöver fortsätta föda för att känna sig tillfredsställd. Nät barn inte längre är bebisar får man inte längre denna villkorslösa respons

Jo men så kan det också vara, tyckte mig kännas av att Patricia började tröttna på även denna bebis då hon lämnade Ebbas sida mer och mer och ägnade sig åt andra saker tex springa på gym,fyllna till med polarna, fira valborg med andra och uteblev flera dygn från IVA (trots att hon ammade).

Oavsett vad så är det något som felar radikalt med anknytningen så gissar att det snart kommer en ny prematur.
Citera
2024-05-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jo men så kan det också vara, tyckte mig kännas av att Patricia började tröttna på även denna bebis då hon lämnade Ebbas sida mer och mer och ägnade sig åt andra saker tex springa på gym,fyllna till med polarna, fira valborg med andra och uteblev flera dygn från IVA (trots att hon ammade).

Oavsett vad så är det något som felar radikalt med anknytningen så gissar att det snart kommer en ny prematur.

Fick en känsla av att det "inte var lika kul" som P trodde eller att P inte fick samma uppmärksamhet/ bekräftelse alternativt att det svalnade fortare med handhjärtan denna gång.

Om vänner och familj dessutom tagit avstånd så kanske en nyfödd inte gav henne den vanliga kicken för P tröttnar ju väldigt fort på allt!!
Citera
2024-05-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejjpadig
Fick en känsla av att det "inte var lika kul" som P trodde eller att P inte fick samma uppmärksamhet/ bekräftelse alternativt att det svalnade fortare med handhjärtan denna gång.

Om vänner och familj dessutom tagit avstånd så kanske en nyfödd inte gav henne den vanliga kicken för P tröttnar ju väldigt fort på allt!!

Kan vara anledningen till att P slutade bry sig ordentligt om IselinAlbaEbba för nån vecka sen, som andra noterat i tråden så sjönk intresset väldigt snabbt på sociala medier då detta är en repris från Patricia.

Det behövs liksom mer och mer spännande content än att prematuren har överlevt och ammar fint.

Jag hoppas verkligen att nummer sju i skaran kan få ordentlig vård och bli omhändertagen på det sett hon förtjänar, dvs i en lugn miljö utan massa dagisbakterier och stress, precis som hon skulle haft det i magen (där hon egentligen skulle legat kvar fortfarande).
Citera
2024-05-07, 07:51
Medlem
Anledningen till att hon lämnade bebisen för att träna festa osv är för att göra som de andra influensermammorna gabriellajoss mimmikapell aoutusapink jannike osv men hon fattar inte att hon har ett annat utgångsläge. Sådär kan man hålla på om barnet är fött i tid och man har kanske Max 3-4 barn, men när man har över 5 st varav det finns sjukdomar och/eller förtidsbörd kan man tyvärr inte börja leva livet direkt eller t.o.m. någonsin
Citera
2024-05-07, 17:29
Medlem
Tystnaden från P och J säger mig att något är fel med flickan eller att dom har ögonen på sig??
Citera
2024-05-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejjpadig
Tystnaden från P och J säger mig att något är fel med flickan eller att dom har ögonen på sig??

Kan ju vara så att de bygger upp spänningen ordentligt också, iaf han har ju haft tid att godkänna nya följare vad jag kan se.
Citera
2024-05-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Kan ju vara så att de bygger upp spänningen ordentligt också, iaf han har ju haft tid att godkänna nya följare vad jag kan se.

Hehehe sååååklart!! Hålla Ebba i handen och acceptera följare för ännu mer handhjärtan för att boosta egot sen är man ens förvånad?? 😆🥲
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in