Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-19, 23:34
  #38701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Okunnig om vad lagen säger eller kanske vågade säga emot Jocke.


Ett sådant villkor kan man bryta när som helst - det är ett oskäligt villkor.


Det kan säkert stämma - men det är ingen ursäkt för de övertramps som gjorts.

Det finns ingen vettig människa som kan de försöken att utöva kontroll och styrning som något som handlade om att hjälp i rätt riktning.

Han är vuxen och Jocke och kompani får alltså acceptera vad han väljer att göra med sitt liv.

Fast det är ju inte en andrahandsuthyrning som skett, utan Jocke står på kontraktet och Kräftan. Det vill säga båda anses som hyresgäster med samma rättigheter, oavsett om Jocke bor två trappor upp. Kräftan hade ju kunnat åka hem och slängt sig i soffan utan problem.

Det fel folk i hans omgivning borde ha gjort är att helt upphöra med att hjälpa han att få tak över huvudet, låna ut telefon, hyra och låna ut bilar till han, påminna att han ska skicka in deklarationen, hjälpa till att köpa möbler till lägenheten och till hans dotter, bjuda med han på resor, lyssna på han när han har problem och behöver hjälp, hjälpa han att flytta och försvara honom.
De skulle låtit han sitta där i häktet och fixa skjuts därifrån på egen hand till någonstans utan telefon eller pengar.

Kräftan klarar väl allt sådant helt på egen hand?
Citera
2024-05-19, 23:34
  #38702
Medlem
Chris.Hagens avatar
av en mängd olika anledningar så har jag läst många fup:ar med just ekobrott genom åren. vad som står ut med dessa är att dom tar väldigt lång tid från första arbetet tills det att ett åtal väcks. ibland flera år faktiskt. och tiden staten lägger på dessa fall är mer långtgående än vad tex ett mord är. det är massor med jobb med att få ut bank transaktioner från utländska banker och att placera människan på platsen vid tillfället. dom kan backa 10 år i tiden och sätta dig på tex cypern den och den veckan då dom samlar på sig bevis från precis varenda sak så det är utom något tvivel på att det är du/den/dom som varit där.

om chrippa blir åtalad i år eller nästa år vet vi inte. men det ända säkra är att han kommer bli åtalad för ekobrott. nu har dock chrippa gjort halva jobbet själv, till sitt eget fall på varenda video han lägger ut säger vart han befinner sig. vilka sorters kort och kontanter och klockor han har.

det är den gamla klassikern på lågbegåvning som plötsligt får tag på pengar. samma sak som förortens adidas riddare. det ska köpas kläder och flexas med pengar.

om han hade varit smart så hade han inte visat ett endaste dugg att han har pengar. han hade visat upp nudel paketen och konsten om att leva ekonomiskt smart. och när kameran stängts av gått in på en bättre restaurang och ätit gott.

och ja. jag har bra på fötterna när jag påstår detta. jag sitter inte och gissar mig fram.

jag betackar mig från att svara på dumma kommentarer från folk som sitter och gissar och tror saker.
Citera
2024-05-19, 23:44
  #38703
Medlem
frasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
av en mängd olika anledningar så har jag läst många fup:ar med just ekobrott genom åren. vad som står ut med dessa är att dom tar väldigt lång tid från första arbetet tills det att ett åtal väcks. ibland flera år faktiskt. och tiden staten lägger på dessa fall är mer långtgående än vad tex ett mord är. det är massor med jobb med att få ut bank transaktioner från utländska banker och att placera människan på platsen vid tillfället. dom kan backa 10 år i tiden och sätta dig på tex cypern den och den veckan då dom samlar på sig bevis från precis varenda sak så det är utom något tvivel på att det är du/den/dom som varit där.

om chrippa blir åtalad i år eller nästa år vet vi inte. men det ända säkra är att han kommer bli åtalad för ekobrott. nu har dock chrippa gjort halva jobbet själv, till sitt eget fall på varenda video han lägger ut säger vart han befinner sig. vilka sorters kort och kontanter och klockor han har.

det är den gamla klassikern på lågbegåvning som plötsligt får tag på pengar. samma sak som förortens adidas riddare. det ska köpas kläder och flexas med pengar.

om han hade varit smart så hade han inte visat ett endaste dugg att han har pengar. han hade visat upp nudel paketen och konsten om att leva ekonomiskt smart. och när kameran stängts av gått in på en bättre restaurang och ätit gott.

och ja. jag har bra på fötterna när jag påstår detta. jag sitter inte och gissar mig fram.

jag betackar mig från att svara på dumma kommentarer från folk som sitter och gissar och tror saker.
Du har helt rätt. Någon som tror något annat är begåvad med skygglappar eller samma lågbegåvning som Kräftan. Så otroligt korkad han är. Går knappt att beskriva. Men jag har sett några sådana super-WT på nära håll som betett sig liknande. Det slutar aldrig bra. Precis som för Adidas-krigarna. IQ 70.
Citera
2024-05-19, 23:56
  #38704
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Fast det är ju inte en andrahandsuthyrning som skett, utan Jocke står på kontraktet och Kräftan. Det vill säga båda anses som hyresgäster med samma rättigheter, oavsett om Jocke bor två trappor upp. Kräftan hade ju kunnat åka hem och slängt sig i soffan utan problem.

Det spelar ingen roll vem som står på kontraktet - det är vem som bor där, vems bostad det är, som är viktigt.
Så nej - Jocke hade ingen rätt att gå in.
Det du gör nu är att hitta på - precis som Jocke hittade på rättigheter efter hand. Det fungerar inte så - den som bor i bostaden äger rättigheterna.

Citat:
Det fel folk i hans omgivning borde ha gjort är att helt upphöra med att hjälpa han att få tak över huvudet, låna ut telefon, hyra och låna ut bilar till han, påminna att han ska skicka in deklarationen, hjälpa till att köpa möbler till lägenheten och till hans dotter, bjuda med han på resor, lyssna på han när han har problem och behöver hjälp, hjälpa han att flytta och försvara honom.
Ja de kunde ha avstått från att ge och fixa olika saker. Absolut.

Citat:
De skulle låtit han sitta där i häktet och fixa skjuts därifrån på egen hand till någonstans utan telefon eller pengar.
Häktningen kan de inte påverka alls. Det är åklagare eller TR som styr det.
Utan pengar? Han var väl inte pank.
Citat:
Kräftan klarar väl allt sådant helt på egen hand?
Jag är rätt säker på att han hade fixat att lösa det viktigaste ja. Han verkar inte direkt handlingsförlamad.
Citera
2024-05-20, 00:53
  #38705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det spelar ingen roll vem som står på kontraktet - det är vem som bor där, vems bostad det är, som är viktigt.
Så nej - Jocke hade ingen rätt att gå in.
Det du gör nu är att hitta på - precis som Jocke hittade på rättigheter efter hand. Det fungerar inte så - den som bor i bostaden äger rättigheterna.


Ja de kunde ha avstått från att ge och fixa olika saker. Absolut.


Häktningen kan de inte påverka alls. Det är åklagare eller TR som styr det.
Utan pengar? Han var väl inte pank.

Jag är rätt säker på att han hade fixat att lösa det viktigaste ja. Han verkar inte direkt handlingsförlamad.


Båda står på kontraktet som hyresgäster. Sen vad de kommer överens om sinsemellan är en annan sak som tex gällande nyckel, precis som administratören sa i telefon till Kräftan när han ringde.
Ett hyreskontrakt upprättas mellan hyresvärd och hyresgäst. I detta fall finns det två hyresgäster som står ansvariga för att hyran betalas in, att lägenheten sköts etc.

Jag har inte skrivit att de kan påverka häktningen.
Jag skrev att de skulle ha låtit han sitta där och inte hjälpa han med att hämta honom och att ha skulle få klara sig bäst han vill.
Du tar saker lite för bokstavligen.

Han har inte klarat sig hittills på egen hand. Han ber om hjälp så fort det krisar.
Citera
2024-05-20, 00:57
  #38706
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Båda står på kontraktet som hyresgäster. Sen vad de kommer överens om sinsemellan är en annan sak som tex gällande nyckel, precis som administratören sa i telefon till Kräftan när han ringde.
Ett hyreskontrakt upprättas mellan hyresvärd och hyresgäst. I detta fall finns det två hyresgäster som står ansvariga för att hyran betalas in, att lägenheten sköts etc.
Det spelar ingen roll om båda står på kontraktet - så sluta tjata om det.
Det är den som har bostad där som äger hemfridsrätten.
Oavsett vad de kommit överens om så kan alltid den som har bostaden ändra det och avvisa andra.
Chrippa sa upprepade gånger till Jocke att han inte fick gå in i lägenheten.
Jocke hade inte heller någon nyckel - -men inte ens det hade gett honom rätten att gå in när Chrippa sa nej.



Citat:
Jag har inte skrivit att de kan påverka häktningen.
Jag skrev att de skulle ha låtit han sitta där och inte hjälpa han med att hämta honom och att ha skulle få klara sig bäst han vill.
Du tar saker lite för bokstavligen.
De kunde inte "låtit honom sitta där" efter häktningen hävdes, eftersom han inte få vara kvar på häkte då.

Citat:
Han har inte klarat sig hittills på egen hand. Han ber om hjälp så fort det krisar.
Så Jocke ger honom fortfarande hjälp säger du?
Jaha.
Citera
2024-05-20, 04:03
  #38707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Båda står på kontraktet som hyresgäster. Sen vad de kommer överens om sinsemellan är en annan sak som tex gällande nyckel, precis som administratören sa i telefon till Kräftan när han ringde.
Ett hyreskontrakt upprättas mellan hyresvärd och hyresgäst. I detta fall finns det två hyresgäster som står ansvariga för att hyran betalas in, att lägenheten sköts etc.

Jag har inte skrivit att de kan påverka häktningen.
Jag skrev att de skulle ha låtit han sitta där och inte hjälpa han med att hämta honom och att ha skulle få klara sig bäst han vill.
Du tar saker lite för bokstavligen.

Han har inte klarat sig hittills på egen hand. Han ber om hjälp så fort det krisar.

Håller verkligen med! Chrippa skulle stått på egna ben direkt. Egentligen flera år innan. Otroligt otacksam människa.
Citera
2024-05-20, 10:24
  #38708
Medlem
paperfaces avatar
Verkar som att det värsta lagt sig nu mer eller mindre.

5 månader senare och ingen är ngt klokare och alla som följt dramat verkar veta lika lite sedan innan. Ärligt talat, i efterhand nu, vilken jäkla menlös soppa allihopa drog igång.

gav personligen upp att försöka följa efter ett tag men har ändå läst tråden till och från.
Det jag har lärt mig är att Chrippa är korkad, på riktigt. Samma gäller Julia.
Linnea vet jag inte. Hon verkar ju mest bara finnas där. Som ett bihang typ.
Och sedan barnet som dras runt som ngn väska. Är helt sjukt att den sätts i förskola då den får leka med andra barn.
Citera
2024-05-20, 12:01
  #38709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
av en mängd olika anledningar så har jag läst många fup:ar med just ekobrott genom åren. vad som står ut med dessa är att dom tar väldigt lång tid från första arbetet tills det att ett åtal väcks. ibland flera år faktiskt. och tiden staten lägger på dessa fall är mer långtgående än vad tex ett mord är. det är massor med jobb med att få ut bank transaktioner från utländska banker och att placera människan på platsen vid tillfället. dom kan backa 10 år i tiden och sätta dig på tex cypern den och den veckan då dom samlar på sig bevis från precis varenda sak så det är utom något tvivel på att det är du/den/dom som varit där.

om chrippa blir åtalad i år eller nästa år vet vi inte. men det ända säkra är att han kommer bli åtalad för ekobrott. nu har dock chrippa gjort halva jobbet själv, till sitt eget fall på varenda video han lägger ut säger vart han befinner sig. vilka sorters kort och kontanter och klockor han har.

det är den gamla klassikern på lågbegåvning som plötsligt får tag på pengar. samma sak som förortens adidas riddare. det ska köpas kläder och flexas med pengar.

om han hade varit smart så hade han inte visat ett endaste dugg att han har pengar. han hade visat upp nudel paketen och konsten om att leva ekonomiskt smart. och när kameran stängts av gått in på en bättre restaurang och ätit gott.

och ja. jag har bra på fötterna när jag påstår detta. jag sitter inte och gissar mig fram.

jag betackar mig från att svara på dumma kommentarer från folk som sitter och gissar och tror saker.

Bästa inlägget på länge.
Du har rätt att ett sånt här brott tar tid att reda ut, och Chrippa har gjort bort sig totalt, innan jul sitter han.
Citera
2024-05-20, 14:20
  #38710
Medlem
Treschows avatar
Varför sitter tattarpacket på en helt folktom 'beach club'? Ser riktigt fattigt ut. Kanske det som zigenarna hade råd med? Alltså en folktom, opopulär beach club.

Förresten, vad livnär sig Linnéa på nu? Är det pappa Christofer som får stå för fiolerna?

Ser fram emot en omogen, primitiv skrik-vlog ikväll.

"-Ööööhhhhh, Luggen!!!1" *vevdansar med ett bög-smil på läpparna framför kameran*
Citera
2024-05-20, 14:32
  #38711
Medlem
Von.griss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Varför sitter tattarpacket på en helt folktom 'beach club'? Ser riktigt fattigt ut. Kanske det som zigenarna hade råd med? Alltså en folktom, opopulär beach club.

Förresten, vad livnär sig Linnéa på nu? Är det pappa Christofer som får stå för fiolerna?

Ser fram emot en omogen, primitiv skrik-vlog ikväll.

"-Ööööhhhhh, Luggen!!!1" *vevdansar med ett bög-smil på läpparna framför kameran*

Jag skulle våga säga att både tattare&ziggisar är lååångt låååångt över denna luffarens moral och etik gentemot iallafall sitt egna kött och blod.

Den här nollan är ju en kategori för sig själv. 😂
Citera
2024-05-20, 14:32
  #38712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Varför sitter tattarpacket på en helt folktom 'beach club'? Ser riktigt fattigt ut. Kanske det som zigenarna hade råd med? Alltså en folktom, opopulär beach club.

Storm i paradiset...?
https://ibb.co/BTwGGjH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in